Muhammad Musa

طالب

طالب بالفرقة الرابعة-كلية الزراعة-شعبة أمراض النبات

إجمالي النقاط: 245

1 سؤال

سؤالي موجه للجميع فلنتبادل الآراء حول ما الَّذي ينبغي على الإنسان فعله ليصبح ناجحًا؟

ما الَّذي ينبغي على الإنسان فعله ليصبح ناجحًا؟ لم يود الإنسان أن يصبح ناجحًا في كل شيء، ما خطب الفشل واعادة المحاولة؟ هل هناك نهج ثابت يجب على الجميع اتباعه؟ من انت الآن؟ وماذا تود ان تكون غدا؟ وماذا تود ان تكون بعد خمس سنوات؟ ما اللذي فعلته في سبيل تحقيق تلك الرغبات والأماني؟ ام أنك تحلم فقط؟ -أجب من واقعك ومن وجهة نظرك-

تم النشر السبت، ٢٣ مارس ٢٠٢٤

0 إجابة

23 تعليق

الجهل ده مقصود انو يحصل ويعم عالمجتمع بهدف تقليل النسل وتأخير عملية النضج الفكري للأفراد، وللأسف صعب انو تقنع الاهل بكدا. بس لو تقدر تشتغل وتبدأ فمسيرة مهنية وتشوف وحده بنت راجل عنده نفس العقلية وفاهم سواءا كانو ناس من الطبقة العالية او الفقيرة الو المتوسطة نسبيا هتقدر انك تحقق ده، حبذا لو لو بقا عندك اطفال وسرعت نضوجهم الفكري وجوزتهم وهما ولاد ١٦ .

تم النشر الأربعاء، ٢٧ مارس ٢٠٢٤


لا تفكر بهذا الآن، فلا شيء يمكن تغييره، عش حياتك كما انت وعندما يحين وقت الزواج، اخبرها بما تعاني منه، فإن قبلت بك تزوجتها، وان لم تقبل تزوجت غيرها ممن يقبلن بك، قد تكون هي ايضا مصابة بالعقم ولكنك فقط لا تعلم ذالك، ولن تكتش اي منه الا عندما تصبح قادرا على تكفل مصاريف الزواج وتتقدم لها وتخبرها عما فيك وتخبرك عما فيها.

تم النشر الأربعاء، ٢٧ مارس ٢٠٢٤


دا بيبقا مسبب مرضي سواءا فطر او بكتريا او مختلط، وبيقدر انو يكون مقاومة ضد العلاجات، دكتور محترم هتعرفيه تاريخك المرضي والادوية اللي استخدمتيها كلها وهيوصفلك فروة راسك محتاجه ايه وان شاء الله تتعالجي.

تم النشر الاثنين، ٢٥ مارس ٢٠٢٤


دي تجربة علاجية محتاجه تخوضيها، هيا جديدة اه، بس هتقعد فترة وهتمشي وتستعيدي شعرك وحيويته، ٣ شهور بشعر قصير وصحي افضل من ٧ سنين بشعر مصاب بالحكة والمرض بيتطور مع الوقت لحد ما هيوصل فالنهاية للصلع

تم النشر الاثنين، ٢٥ مارس ٢٠٢٤


وطبعا يفضل تجنب العلاجات بدوت توصيف جيد للمرض

تم النشر الاثنين، ٢٥ مارس ٢٠٢٤


انا ماعرفش دكاترة جلدية كويسين اسئلي فالمحافظة عندك، وعرفي الدكتور انك مستعدة تحلقي شعرك في سبيل علاج فروة راسك. لو اتعالجت شعرك هيطلع تاني افضل من الاول بإذن الله، الهدف انو اما هيتحلق والفروة تبان، هيبقا من الاسهل تشخيص المرض وتوصيل العلاج المناسب بكميات كافية لفروة الرأس.

تم النشر الاثنين، ٢٥ مارس ٢٠٢٤


لو عرضت عليكي مليون جنيه بدون مقابل، هتفرحي طبعا. بس ايه رأيك لو عرضت عليكي 10 مليون جنيه في مقابل انو بنتك متصحاش بكرا من النوم"⚰️" هتوافقي؟ فالغالب: لا. وده لانك عارفة انو حياة بنتك اهم واغلى من 10 مليون، ملخص الأمر، انسي قليل ما ضاع ويمكن تعويضه ولا تضيعي كثير ما بقي ولا يمكن تعويضه

تم النشر الاثنين، ٢٥ مارس ٢٠٢٤


بالنسبالنا ك أولاد بعيدا عن عالم البنات، التنمر بيزيد المحبة😂

تم النشر الاثنين، ٢٥ مارس ٢٠٢٤


النوع االي ذكرتيه من النجاح مش محتاج منك سن او مرحلة حياتية معينة، لإنو لحظي وبمجرد ما توصليله هتحتاجي انك تحافظي عليه لإنو وارد انك تخسريه فمرحلة من حياتك وتستعيديه فمرحلة تانية، ممكن تحققيه فالثانوي وتخسيريه فأولى جامعة، وتستعيدي نجاحك وتميزك على مستواكي الشخصي وعلى المستوى المجتمعي بينك وبين اصدقائك في السنة التانية، بالإضافة لانو النوع ده من النجاح ممكن يسلب منك في حالة قيام شخص فالمحيط بتاعك او منافس ليكي بالتميز اكتر منك، وبالتالي تكوني فقدتي النوع ده من النجاح ودخلي في منافسة بينك وبين الآخرين لمحاولة استرداده فالمرحلة الحالية.

تم النشر الاثنين، ٢٥ مارس ٢٠٢٤


هناك فراغ بداخلك يحتاج إلى ان يتم ملؤه بما يفيدك وينفعك عوضا عما يضركِ ويُحزِنُك

تم النشر الاثنين، ٢٥ مارس ٢٠٢٤


احلقيه نهائي، وعالجي فروة راسك بالمستحضرات اللي هيوصفها ليكي اخصائي الجلدية والشعر، هيعدي عليكي مدة منغير شعر ومدة بشعر قصير، بس كل ده عادي طالما في سبيل العلاج، وبعد كدا ان شاء الله مش هاتعاني من اي مشاكل تاني في شعرك. بالاضافة انو ده مش لازم يجيبلك اكتئاب، انتي هتحلقيه بنفسك مش هيقع زي الاطفال المرضى بالسرطان ربنا يشفيهم ويحميهم، بيستحملو كتير خلال العملية العلاجية بالكيماوي. استعيني بالله وصلي صلاة استخارة وخدي القرار ونفذيه.

تم النشر الاثنين، ٢٥ مارس ٢٠٢٤


حققتي النوع ده من النجاح ولا لسا فالطريق؟

تم النشر الاثنين، ٢٥ مارس ٢٠٢٤


كبداية هرشحلك انك اول ميخلصو كلام وييجي دورك فالرد، اعتذري لمدة دقيقة وروحي بعيد عنهم جهزي ردك وارجعي اتكلمي، وكل ما ييجي دورك فالرد اعملي كدا، بالاضافة انك تقفي قدام المراية وتتكلمي مع نفسك وتحاوريها وانتي بتبصي فعينك فالمراية كنوع من التدريب، ومع الوقت هتتعودي.

تم النشر السبت، ٢٣ مارس ٢٠٢٤


حرام قطعًا

تم النشر السبت، ٢٣ مارس ٢٠٢٤


في قاعدة بتقول: كل نظيف جميل وكل وسخ قبيح، تقبلي نفسك كما انتي سواءا كنتي كالفيل او كالسلعوة، وان كانت حالتكي لا ترضيكي وتؤثر سلبا على صحتكِ ونفسيتك، كأن تكوني ذات كرش كبير مثلا، فتقبليها ولا تقبليها واعملي على تغييرها دون سخط او استعجال.

تم النشر الجمعة، ٢٢ مارس ٢٠٢٤


حضرتك مش سلعة تشكليها بناءا على رغبات المشتري حتى يزيد انجاذبه ليها،

تم النشر الجمعة، ٢٢ مارس ٢٠٢٤


دا نابع عن جفاف عاطفي عندك، ويمجر ما بدئتي تلاحظي اهتمام المدرس بيكي على عكس باقي اللي حواليكي عقلك أوهمك إنك بتحبيه، ركزي في دراستك، بطلي تروحي الدرس وغيري على مدرس تاني عشان تركزي بشكل افضل اثناء الشرح، واخرجي والعبي اكتر مع اصدقائك، وقربي اكتر من بباكي او لو عندك اخ ولد خليهم حاولي تخرجي وتتكلمي معاهم

تم النشر الجمعة، ٢٢ مارس ٢٠٢٤


كوني النسخة اللي تحبي تشوفي بنتك عليها في يوم من الايام.

تم النشر الجمعة، ٢٢ مارس ٢٠٢٤


لسا الخير جواكي ودايما هيفضل جواكي مهما الدنية ضلمت، قاعد هناك بعيد فالزاوية مستني انك تاخدي بالك منو وتنميه.

تم النشر الجمعة، ٢٢ مارس ٢٠٢٤


ثانية، تقدري تغيري كل ده في ثانية، لسا تقدري تكوني زي الاول واحسن كمان، جسمك هيستعيد عافيته فحوالي شهر، وعقلك هيستعيدها فحوالي اسبوع، وطبعا هتتحسني اكتر مع الوقت، اختاري النسخة اللي عاوزة تكونيها من نفسك وكوني الشخصية دي، اعتبري نفسك بتمثلي دور الشخصية دي فحياتك، شوفي النسخة الجميلة منك دي كانت هتعمل ايه واعمليه، نسختك الحالية قد تكون سيئة، بس عادي، تقدري تغيريها، انتي كل يوم بتصحي من نومك عقلك بيبقا مختلف، في روابط عصبية كتير بتتقطع وكتير تانية بتتوصل طبقا لبعض الابحاث، خلصي يومك، واضحي من يومك، وايدئي حياتك كإنك شخص جديد، نسخة جديدة منك عمرها معملت العادة السرية، عمرها مضيعت وقتها فتفاهات الفيس وتيك توك وغيرهم، نسخة ولدت من ساعة مصحيتي، نسخة قدر لها ان تسير على درب العظماء.

تم النشر الجمعة، ٢٢ مارس ٢٠٢٤


اولا قولي الحمد لله، لسا موصلتيش الحضيض، في ناس أفنو حياتهم بسبب العادة دي ووصلو لسن ال٣٠ وال٢٥ ومش قادرين يبطلو الادامن الشنيع ده، لو دخلتي عاليوتيوب على اي فيديو توعوي بخصوص العادة وبصيتي فالتعليقات هتلاقي شهادات من ناس وصلت الحضيض ولسا قاعده هناك معندهاش الارادة الكافية انهم يخرجو نفسهم من الحالة المأساوية دي.

تم النشر الجمعة، ٢٢ مارس ٢٠٢٤


دا طبيعي لإن كل ده بيأثر على طريقة تفكيرك، ومن ضمن التأثيرات دي ان عقلك هيبدأ يركز فتفاصيل كل حاجه تشوفيها بتحصل وانو هيفسرها ويربطها بوجهة نظر جنسية.

تم النشر الجمعة، ٢٢ مارس ٢٠٢٤


كان نفس الأمر عندي وانا صغير فالمرحلة الابتدائي بشكل لا ارادي، بمعنى انو كنت اروح الدرس وانسا الاستاذ وكل حاجه واسرح بخيالي واحلم وانا صاحي وطبعا كنت كل شوية افوق عليه وهوا بيقولي افتح ايدك عشان مش مركز، حاليا بقيت متحكم فيها بشكل كبير، بل بالعكس بتسهل انو انام واحلم فوقت قصير جدا، وبتديك القدرة على انك تستفيد من مخيلتك، دا غير انو معتتش باسرح بشكل لا ارادي نهائي، ملخص الامر، دي حاجه فيك، ممكن تشوفها عيب يأثر عليك بالسلب، او ميزة تأثر عليك بالإيجاب وتديك افضلية على زملائك وتساعدك على انك تكون شخص مبدع

تم النشر الجمعة، ٢٢ مارس ٢٠٢٤

لعرض الملف الشخصي في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك