Yousf Sakr

إجمالي النقاط: 395

3 سؤال

ما المصادر التي يمكنني أن أتعلم من خلالها الإدارة المالية؟

انا معنديش أي خبرة فيما يتعلق بإدارة المال: ازاي استثمر واحوش إلخ حد عنده مصادر معينة أقدر ارجعلها؟ كتب فيديوهات ؟

تم النشر الأربعاء، ٢٦ يونيو ٢٠٢٤


هل لديكم تجربة مع تدوين اليوميات؟ بماذا تنصحونني؟

هل تدوين اليوميات أو المذكرات مفيد فعلاً ولاmyth؟ انا شوفت كذا فيديو انها عادة العظماء والكلام ده لكن جربت كذا يوم والحقيقة مبعرفش اكتب سطر واحد واقفل فهل حد عنده تجربة؟

تم النشر السبت، ٢٢ يونيو ٢٠٢٤


أعاني من كراهية شديدة للذات وتنتابني خواطر انتحارية، ماذا أفعل؟

أعاني من كره شديد لذاتي ومقت لكل ما أراه في نفسي لدرجة أني في بعض الأحيان اقوم بوضع ماسك على وجهي كنوع من الاختباء وعدم عرض وجهي للناس، كذلك أعاني من فقدان الرغبة في أي شيء و خمول و انام معظم اليوم وتاتيني خواطر انتحارية ولكني لم أقدم علي أي منها. وصلت بي المرحلة أن أصبحت مدمناً للمواقع الإباحية بعد توقف ٨ أشهر وصرت متبلد الشعور لا أدري ما أفعل.

تم النشر الخميس، ٢٠ يونيو ٢٠٢٤

5 إجابة

https://youtube.com/playlist?list=PLczRZ1lvZJNHezcozJeiCd2Hz_jwgVeBs&si=UZv12wVoMExYleiX القائمة دي جميلة جداً دكتور حازم شومان بيديك خبرة سنين.

تم النشر الأربعاء، ٢٦ يونيو ٢٠٢٤


اللغة العربية ثم الإنجليزية لو اتقنتيهم هيتفتحلك مجالات كثيرة جداً. الكتابة السريعة على الكيبورد أو الtouch typing و القراءة السريعة دي حاجات مهمة هتفيدك اياً كان مجال تخصصك.

تم النشر الأحد، ٢٣ يونيو ٢٠٢٤


الموضوع طبيعي هدي نفسك... ثانوية عامة مرحلة صعبة في حياتنا كلها المجتمع عظم من شأنها كأنها جنة أو نار.. انا فاكر قبل يوم العربي كنت قاعد على السرير بعيط من كتر الضغط ونمت من كتر العياط و امتحان الجيولوجيا قطعت المذكرة عشان مش قادر اراجع الباب الرابع و كذلك في الكيمياء و اللجنة عندنا كان الناس فوق بعضها من كتر الغش و الهرجلة لدرجة ان الديسك بيبقى قاعد فيه اتنين عادي برأيك كان سهل تركز او تسترجع معلومات في الوضع ده؟ مرحلة الامتحانات مش وقت تأنب فيه ذاتك، الخوف شيء طبيعي بيخف مع كثرة الذكر و قراءة القرآن و انك تعيش حياتك عادي. انا بكلمك بعد ٥ سنين من ثانوية عامة وبقولك متستاهلش ذرة تعب نفسي من التعبتها وده مش دعوة للكسل و إهمال الدراسة لكن وضع كل شيء في حجمه.. بالتوفيق.

تم النشر السبت، ٢٢ يونيو ٢٠٢٤


قسم فترات مذاكرتك جلسات، لو انت مبتذاكرش خالص ابدأ بنص ساعة بس شيل فيها كل المشتتات تماماً واهمهم الموبايل متخليهوش في مرمى الرؤية أساسا. خلصت الجلسة خد راحة ٥ دقائق اطلع فيها بره مكان مذاكرتك (متمسكش التليفون) وهكذا لو عملت كده ٦ جلسات هتكون ذاكرت ٣ ساعات بمستوى جيد وطبعاً الوقت ده بيزيد مع الوقت. وحاول تشوف فيديوهات عن ازاي تقرأ وتذاكر.

تم النشر السبت، ٢٢ يونيو ٢٠٢٤


أولاً ربنا يعينك ووالدتك عليه و يهديه لأرشد أمره. طبعاً الأكمل انك توديه لشخص متخصص يتعامل معاه ولكن لو ده متعذر لأي سبب من الأسباب فأعتقد وجود عامل ذكوري في بيئة الطفل مهم جداً في نشأته وبناء الشخصية سواء كان قريب من الأسرة او معلم او شيخ مسجد لكن لازم يكون موجود الدور ده بالذات انك وضحتي أن والدته تعبانه (اسأل الله أن يعافيها) فغياب العامل ده أعتقد انه من أسباب تصرفاته دي لازم حد يربيه و يبني نفسه، حاجاا زي مجالس القراءة الصغيرة مثلاً ربع ساعة في اليوم عن سير السلف الصالح الأنبياء و الصحابة و تفهميه ازاي كانوا ناس جامدة و تعرفيه على أخلاقهم وطباعهم. ذهابه لشيخ محفظ للقرآن ومربي ده شيء مهم بردو. خليه يتعود على الصدقة و البذل وفهميه إن الفلوس دي بتروح لربنا مش لحد تاني خلي العاطفة دي تتنمى جواه. لو فيه شاب أكبر منه قريب يعني ياخده ويروحوا يعمله أي حاجة فيها حركة رياضة مثلاً يروح يشوف اماكن جديدة (يشيل طوب) أي حاجة تعلمه الخشونة و تحمل المسؤولية. وأخيراً أهم حاجة الدعاء طبعاً.

تم النشر الجمعة، ٢١ يونيو ٢٠٢٤

8 تعليق

نقل عن شيخ الإسلام ابن تيمية : إنه ليقف خاطري في المسألة والشيء أو الحالة فأستغفر الله تعالى ألف مرة أو أكثر أو أقل حتى ينشرح الصدر وينحل إشكال ما أشكل. وحاول بردو تهيئ الجو وانت بتذاكر تطرد المشتتات وغيره.

تم النشر السبت، ٢٢ يونيو ٢٠٢٤


هناك محاضرة جيدة للدكتور عبد الرحمن ذاكر الهاشمي إسمها تناقش مقدار أقل القليل في اليوم والليلة او فقه عمل اليوم والليلة وما ينبغي على الشخص أن يخرج به من يومه على الحد الأدنى. https://www.youtube.com/live/RxhUSF_2dZw?si=KLxPBGvx4kzi-rSi

تم النشر الخميس، ٢٠ يونيو ٢٠٢٤


ممكن

تم النشر الخميس، ٢٠ يونيو ٢٠٢٤


أعتقد موضوع الكراهية ده معقد مقدرش ادي إجابة محددة لسؤال "ليه بتكره نفسك" لكن كرهي لذاتي ده بينعكس على الطرف الآخر وازاي بشوف العالم من حوالية بعدسة البغض دي. لدرجة ان من كتر الغيظ واحساسي اني عاجز اني اتعامل مع القدامي بتجيلي خواطر شديدة العنف و الدموية وحاجات قاسية جداً كنوع من ال"ده النا نفسي اعمله فيك" وده من صغري.

تم النشر الخميس، ٢٠ يونيو ٢٠٢٤


لا يشقى مع الدعاء أحد

تم النشر الخميس، ٢٠ يونيو ٢٠٢٤


متشكر جداً. بس انا عندي فقدان للطاقة مش طبيعي مش قادر أعمل أي حاجة من الكنت بعملها بسهولة شديدة. مش قادر أنطق بكلمة واحدة كأن صوتي مبحوح مش قادر أقف أصلي كويس مش قادر اقرأ آيه واحدة من القرآن وهو كان على لساني زي المياه بقى عندي حالة من الApathy ومعنديش فعلياً حد أقدر اتكلم معاه في أي حاجة من الحاجات دي. و الأسباب الوصلتني لكده زي مقولت متجذرة من طفولتي وكملت معايا لسنين فكانها انفجرت جوايا ومطلوب إني ألم الأشلاء.

تم النشر الخميس، ٢٠ يونيو ٢٠٢٤


مفيش سبب واحد. بحاول أمسك جذور الموضوع من أول طفولتي مروراً بكل مرحلة في حياتي. إعدادي ثانوي جامعة إلخ بطلع بنتيجة إن اللي انا فيه ده انفجار لفقاعة ال insecurities الموجودة في نفسي ومتعالجتش لحد دلوقتي.

تم النشر الخميس، ٢٠ يونيو ٢٠٢٤


اكتر حاجة بكرهها بعد نفسي أكيد الذكاء الاصطناعي.

تم النشر الخميس، ٢٠ يونيو ٢٠٢٤

لعرض الملف الشخصي في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك