Yasmine Tawfik - Coaching

متخصصة علاقات وتربية ومشاكل سلوكية ودراسية (جلسات مخفضة لاعضاء فدنى)

لايف كوتش معتمد

إجمالي النقاط: 161410

21 سؤال

ما سبب تدنى مستوى الكتابة باللغة العربية الصحيحة ؟

هذا الموضوع من كثرته اصبح شىء يدعو للتسائل يوميا سواء هنا فى محتوى الاسئلة او فى اغلب التعليقات والمنشورات على مواقع التواصل الاجتماعية او حينما يتحدث احدهم عن طريق الشات فاجد نفسى امام كلمات تحتاج وحدها الى مترجم من العربية للعربية . فمثلا هذه المفترض ان تكون الاخطاء الوارد ان نقع فيها وتحدث معى لعدم التركيز على بعض النقاط الاملائية والنحويه اخطاء املائية شائعة لدى مستخدمي اللغة العربية كتابة النون عوضًا عن التنوين كتابة الألف المقصورة عوضًا عن الألف الممدودة كتابة الهاء عوضًا عن التاء المربوطة كتابة الياء عوضًا عن الكسرة كتابة الهمزة المتوسطة كتابة همزتي الوصل والقطع كتابة ضمائر المخاطب المفرد كتابة الواو عوضًا عن ضمير الهاء المتصل وبصياغة اخرى عامية لسؤالى : الناس بقت بتكتب غلط ليه بالشكل ده الاخطاء اللى فى الصور وغيرها اصعب واكيد كلكم لاحظتوها هنا كتير ...لييييه بقى ؟

تم النشر السبت، ٢٧ أبريل ٢٠٢٤


كيف تراعى قططا حديثة الولادة بدون امهم.

قطتين وجدتهم بدون ام وقررت العناية بهم فى منزلى خوفت عليهم من الشارع... اعطيهم لبنا بالسرنجة الطبية واعتمد على تدفئتهم جيدا ... كم عدد المرات ف اليوم لاطعامهم وهل يوجد نقاط اخرى للاعتناء بهم

تم النشر الأربعاء، ٢٢ نوفمبر ٢٠٢٣


كيف اثرت الاحداث الحالية فى شخصيتك او نفسيتك ( طوفان الاقصى )

لكل حدث شخصى او اجتماعى اثره على انفسنا فماذا حدث لكم وكيف تأثرتم بما ترونه من حولكم ؟ هل راجعتم اهدافكم فى الحياه ؟ ام هل تيقنتم لاشياء كنتم تجهلونها ؟ ام هل قررتم شيئا جديدا ؟ ماذا حدث بداخلكم

تم النشر الخميس، ١٢ أكتوبر ٢٠٢٣


ليه بندفع فلوس فى هدوم ومش بندفعها فى الراحة من الهموم؟

سؤالى بيمثل فئة بعينها بدرجة وعى معينة عن الصحة النفسية ملهاش علاقة خالص بالطبقة المجتمعية ( المادية) فقه الاولويات اللى يخلى الشخص يستخسر فلوس فى صحتة النفسية فى حين انه بيصرف اكتر من نفس الفلوس فى هدوم او كافيه او اكل تجارب او شوبينج اون لاين. فى رأيكم ايه دافع الاشخاص من الاستهانة وتقليل الاولويه لصحتهم النفسية بالشكل الغير منطقى ده ؟

تم النشر الجمعة، ١٤ يوليو ٢٠٢٣


اتضربت وانت صغير ؟ وايه اثر ده عليك وانت كبير ؟

السؤال ده من احد جلسات الكوتشينج ومحتاجة مساعدة منكم احد الاباء مستغرب ان يكون اولاده مأثر فيهم الضرب لدرجة انهم مش عارفين يتخطوه بعد ما كبر سنهم وده مأثر على شخصيتهم وعلى علاقتهم بالاب . السؤال هنا كل واحد ياريت يقولنا هل اتضرب وهو صغير ولا لا ؟ ولو اتضربت هل ده سايب اثر على شخصيتك وانت كبير ؟ ولو حتى تخطيت الاثر ده تخطيته ازاى ؟ هل فعلا بنكره اهالينا بسبب ده ؟ ولا ممكن نعذرهم بسبب قلة وعيهم وانهم كانوا بيقلدوا اجدادنا مثلا ؟

تم النشر الأحد، ٩ يوليو ٢٠٢٣


ازاى وصلت لتطبيق فدنى ؟

انا السؤال ده بسأله عشان انا نفسي حابة التطبيق يوصل لناس كتير وحابه اساعد ناس اكتر بصراحه وانا معرفش اغلب الناس اللى هنا وصلتله ازاى هل عرفتوه صدفه ولا ترشيح من حد ولا اعلان ولا ازاى؟

تم النشر الاثنين، ٣ يوليو ٢٠٢٣


ايه الفرق بين الكلمات دى فى العلاقات؟

من اكتر الازمات اللى شايفاها حاليا هو اختلاط المفاهيم فى تصنيف بعض العلاقات والخلط بين معانيهم ...فحبيت اسأل هنا واشوف اراء الناس فى المعانى دى عندكم بتفرقوها ازاى ؟ معنى علاقة ارتباط معنى علاقة خطوبة او زواج معنى علاقة صداقة

تم النشر الاثنين، ٢٦ يونيو ٢٠٢٣


تعمل ايه لو حد سألك عن عيوبك؟

لو حد سألك ايه هى عيوب شخصيتك ...بتعرف تجاوب؟ ...مبتلاقيش اجابة؟ ....شايفة سؤال مش حلو؟ ...مش شايف فى نفسك عيوب؟

تم النشر الأربعاء، ٧ يونيو ٢٠٢٣


ماذا سيكون تعليقك او ردك على شخص وقح؟

بتقابلنا مواقف كتير ممكن حد وقح فى اسلوبة يوجه لينا كلام يضايق ممكن نرد فى وقتها ؟ ولا نسكت ؟ طب ولو ردينا وعلقنا ...هيبقي بنفس طريقة الشخص ولا هنستخدم طريقتنا احنا فى الرد اللى اكيد اكثر تهذيبا ولو سكتنا ولقينا رد بعدها هنروح نقوله ؟ ولا هنلوم نفسنا اننا سكتنا من الاول وهنسكت بردوا؟

تم النشر الأحد، ٤ يونيو ٢٠٢٣


هل تعبرون عن الحب ؟

من اكتر الاشياء اللى بكتشف انها سبب لمشاكل اجتماعية كتير...هو تجنب التعبير عن الحب الحب اللى اقصده هنا اللى بين الاهل والاقارب والاصدقاء والازواج . لما الناس بتتعامل بشكل ضمنى اننا يعنى بنحب بعض واحنا عارفين ومش بيقولولها لبعض بيتراب عليها مشاكل كتير. هل انتوا ده بيحصل معاكم ولا بتهتموا تعبروا عن حبكم لبعض؟

تم النشر الأحد، ٢٨ مايو ٢٠٢٣


احنا ليه بنصوم؟

انا عارفه اجابة السؤال وكان ليها تدرج فى المعرفة على مر السنين من حياتى...كل مره كنت بفهم اكتر. النوع ده من الاسئلة ممكن منلاقيش ليه اجابة ومن النضج اننا نعرف ان فروض الخالق علينا مش لازم نعملها واحنا عارفين السبب ....ده مش من العبادة اساسا من حسن عبادة العبد للمعبود انه يطيع بدون ما يفهم. انتوا عارفين الاجابة ولا لا؟

تم النشر الجمعة، ٢٤ مارس ٢٠٢٣


السوشيال ميديا وتأثيرها ؟

مع انتشار وسائل السوشيال ميديا اللى اساسها ان الناس تكون علاقاتها الاجتماعية افضل ....ملحوظ جدا انها اثرت على العلاقات الاجتماعية بالسلب. يا ترى حاسيين بده ؟ طيب حد بيحاول يرجع للتواصل الاجتماعى المباشر العادى؟ ولا خلاص كلنا استسلمنا للشكل الالكترونى الافتراضى ده؟

تم النشر الثلاثاء، ٣١ يناير ٢٠٢٣


بتعملوا ايه لما تحسوا بالملل ؟

بتعملوا ايه لما تحسوا بالملل ؟ الروتين والتكرار فى الحياة بيخلق احساس بالملل حتى لو الواحد مش فاضى ومشغول .

تم النشر الثلاثاء، ٣١ يناير ٢٠٢٣


نبات ظل لا افهم ما حدث له

لاصحاب الخبرة فى النباتات...ارجو شرح المشكلة وحلها

تم النشر الجمعة، ٢٧ يناير ٢٠٢٣


صباح الخير

ايه اكتر عادة مبسوط انك مواظب عليها الصبح ؟

تم النشر الجمعة، ٩ ديسمبر ٢٠٢٢


الغلاء الحالى للاسعار وللدهب بشكل خاص هل يغير من شروط الزواج فى مصر؟

الغلاء الحالى للاسعار وللدهب بشكل خاص هل يغير من شروط الزواج فى مصر؟ البنات والاهل ممكن يطلبوا ايه غير الدهب والتجهيزات الكتيره.؟

تم النشر الأربعاء، ٧ ديسمبر ٢٠٢٢


نسبة وتناسب - ليه مبقاش عندنا توزان فى حياتنا وفى الاغلب بيكون فى جزء طاغى على باقى حياتنا

ليه مبقاش عندنا توزان فى حياتنا وفى الاغلب بيكون فى جزء طاغى على باقى حياتنا ومخلينا مش مرتاحين؟ يا اما شغل زيادة ومش عارفين نعيش حياة اجتماعية او اجتماعيات زيادة مخليانا مننجحش فى شغلنا او دراسة زيادة واخده وقت الحياة الاجتماعية او مشاكل اسرية واخدة كل وقت الترفية ليه مفيش توازن عند الاغلبية؟

تم النشر الثلاثاء، ٢٩ نوفمبر ٢٠٢٢


لماذا صارت التربية اصعب فى زماننا الحالى؟

لماذا صارت التربية اصعب فى زماننا الحالى؟ ليه تفاصيلها زادت بالشكل المرهق ده ؟

تم النشر الخميس، ٢٤ نوفمبر ٢٠٢٢


عربي ولا انجليزى

لماذا صار الاتجاه الاكبر داخل مصر تدريس المناهج الدراسية بلغة اجنبية (فى الاغلب الانجليزية)؟ رغم تعارض ذلك مع مبدأ علم النفس الاجتماعى ان التعلم يكون اسهل واكثر تأثيرا عندما يكون باللغة الام .

تم النشر السبت، ١٩ نوفمبر ٢٠٢٢


لماذا يتبع البشر الموضة والرائج حديثا بشكل اعمى؟

لماذا يتبع البشر الموضة والرائج حديثا بشكل اعمى رغم انها مجرد فكرة جاءت من شخص لا نعلم اتجاهاته فى الحياه؟

تم النشر السبت، ١٩ نوفمبر ٢٠٢٢


سؤال كل موقف

بمناسبة ان الموقع اسمه فدنى ايه المواقف اللى كانت عقبة فى حياتك وعدت بس كان نفسك حد يفيدك فيها ؟ لو كان حد افادك بمعلومه ..كان ايه ممكن يتغير فى الموقف نفسه؟

تم النشر الخميس، ٢٢ سبتمبر ٢٠٢٢

4113 إجابة

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته. اقول لك على اكتر العوامل وهي الدوشه الدوشه وغياب البساطه احنا بقى عندنا اكسترا وبقى عندنا اضافات في كل حاجه الاكل نحط اضافات كثير حاجات كثير ما كانتش موجوده زمان انواع توابل وانواع حاجات كلها بتعمل ايه كلها بتغير في طبيعه الاكل وبتغير في طعم الاكل وبتودي القيمه الغذائيه في حته ثانيه خالص. كل ده بيحصل في كل حاجه حوالينا كل البيانات اللي حوالينا بنفس المنظر بالضبط. دوشه البساطه بتنتهيي مدخلات كتير جدا جدا جدا بدورها في الجهاز العصبي. مشتتات كثيره جدا جدا خله الانسان مش قادر يرتاح من كتر ما هو بيحاول يلاحق على كل المشتتات اللي حواليه كل الحاجات دي عامله ضغط عصبي الجهاز العصبي محتاج حاجات ابسط من كده شويه علشان هو مش ملاحق على الجهد ده احنا جيل يعني الحمد لله خلقنا اكيد لهذا الزمن وعندنا القدره على تحمل ده ربنا يعيننا ويقوينا ويبعدنا عن فتن هذا الزمن دي اهم حاجه يعني احنا ما بقيناش عندنا نفس الصحه علشان خاطر احنا بقينا بنعمل جهد اكبر على فكره. برضه ذهني وعصبي اكثر منه جهد جسدي. فالحمد لله.

تم النشر الاثنين، ١٦ سبتمبر ٢٠٢٤


زيادة الوزن وقلة الحركة من الاسباب التى تؤثر فى المفاصل رأيت فى تعليقاتك انها تعانى من زيادة االوزن وانصحك ان تتابع بنظام غذائى متوازن وتقلل من النشويات للحصول على جسم يساعدها على الحركة بدون الم ان شااء الله ولا تقلقى من وراثة الم المفاصل فهو بسبب الوزن فكونى انتى بنظام صحى فى حياتك لتبتعدى عن النوع هذا من المشاكل باذن الله

تم النشر الاثنين، ١٦ سبتمبر ٢٠٢٤


احنا لو بناخد العلاج ووبنوقف اول ما نحس بتحسن ..هى دى المشكلة بقى محتاجين نكمل فى العلاج ع الاقل لمدة شهر طالما حساسية شديدة ...ولو فى مضاد حيوى نكمل جرعته للاخر وفى علاج هيكون غالبا معاك فى كل وقت لوقت اللزوم لو حصل انسداد مفاجىء بعد انتهاء فترة العلاج الكامله انصح بالتوجه للطبيب مره اخرى للعلاج بشكل صحيح او طبيب اخر متخصص فى الحساسيات

تم النشر الاثنين، ١٦ سبتمبر ٢٠٢٤


الصداع دايما بيكون عرض لحاجه موجوده على حسب ده كذا مستمر بقى قد ايه دائم بقاله قد ايه يعني بقى له ايام هنبقى له اسابيع ولا بقاله شهور لازم يعني نشوف كل حاجه ممكن تكون مسببه للصداع ممكن يكون في التهاب في الجيوب الانفيه بيعمل صداع في منتصف الراس لو الصداع ده كده ونكمل ومتصل مع المناخير ويعمل حرق كده في المناخير مثلا او يكون في بقيه الصداع حوالين العين كده المنطقه اللي حوالين العين تكون بتوجع كده لما بندوس عليها ده غالبا بيكون من التهاب في الجيوب الانفيه. ممكن يكون الصداع ده صداع توتر صداع توتر بيجيء برده في نص الراس فلو فيه توتر بقاله فتره يبقى هو ده سببه يعني محتاجين نشوف هل لما بنكون هادين شويه الصداع بيروح ولا لا؟ طيب هل احنا؟ برضه عندنا مثلا مشكله في القولون ولا لا القولون بيعملوا صداع برضه ممكن يكون في مقدمه الراس محتاجين نشوف الحاجات اللي ممكن تكون مسببه للصداع علشان نقدر نعالج الصداع لو مش قادرين حد الحاجات دي لوحدنا فاحنا محتاجين نروح للدكتور هو اللي هيقدر يختصر المواضيع دي بالكشف بقى الموضوع الف سلامه.

تم النشر الاثنين، ١٦ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بالنسبه للدراسه سهله ولا صعبه انا في حاجه ممكن تكون صعبه لو انت عندك استعداد تديني مجهود فعموما وانت بتحبي الحاجات اللي لها علاقه بالاحياء وما يكونش جزء طبعا كمان فيه كيميا فده كله موجود في كليه زراعه لو الحاجات دي بالنسبه لك كانت تقيله ومش لطيفه ومش احسن حاجه فهتحسي ان الدراسه فيها صعبه لكن هي الدراسه فيها لذيذه ومواضيعها لذيذه ومجالاتها كثيره وحلوه انك تلاقي شغل بنت دي حاجه بتتوقف على انت ظروفك ايه ايه اللي مسموح بالنسبه لك لو انت حبيتي تشتغلي لانه ممكن يكون في ااا فرص شغل مش هتناسب معي في ظروفك الاجتماعيه او في المسموح لك خلينا نقول لو ظروفك هتكون مسموح لها اكثر شغل التمريض مع التمريض هيبقى احسن بالنسبه لك من كليه زراعه حتى لو كانت كليه زراعه سهله واعتقد انك يعني تبقى في فرصه شغل في التمريض اكيد اسهل اعتقد. اه بالنسبه لك اكثر من فرص بتاعه الزراعه يعني ربنا يوفقك في الاختيار ان شاء الله.

تم النشر الاثنين، ١٦ سبتمبر ٢٠٢٤


اذا كنت حديث التخرج يمكنك البدأ فى البحث عن منح دراسية فىى الماجيستير لتخصصك فى نفس البلد هذا يسهل عليك اكثر الحصول على وظيفه اضف لنفسك المزيد من المهارات والخبرات فى البرامج المختلفه لكى تكون من المميزين فى مجالك ويمكنك العمل فى اى بلد ان شاء الله

تم النشر الاثنين، ١٦ سبتمبر ٢٠٢٤


ومازلت شخص واثق وايجابى ومحبوب ولكن فقط تنكر انك تملك ذلك بنسبة ما سماعك لمديح ما مثلا ..انت مميز يترجم انك حصلت على اللقب مدى الحياه وانك لن تحتاج ان تبذل جهدا لكى تظل هذه صفة من صفاتك او يكون لديك بنسبة كبيرة وتظهر فى تصرفاتك اذا اردت ان تعود مره اخرى فعليك ان تمدح انت الاخرين بنفس صفاتك عليك ان تذكر لنفسك بنفسك العيوب قبل المميزات وتعمل على تحسينها ....هذا سيساعدك ان تتقبل الانتقاد وتكون قادر على الرد عليه ايضا

تم النشر الاثنين، ١٦ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. الموضوع بتتكلمي فيه طبعا موضوع ثقيل وحاجه مش سهل ان نفسك تستوعبها. انا هكلمك على حاجه حاجه وخلينا نبقى متفقين ان. الزواج سكن. وان الاثنين يكون في ما بينهم. قال عليهم ربنا في العيال الكريمه هن لباس لكم وانتم لباسهم لهن يعني ايه يعني كل واحد فيهم بيستر على الثاني طب بياثر عليه في ايه ههه يعني اللباس ده اللي هو الهدوم اللي هي بتبقى فوق جسمها على طول هي دي اللي بتحجب انه جسمنا حد يشوفه اللي هو خلاص بقى يعني اكثر حاجه احنا مش عايزين حد يطلع عليها. غير الحد اللي قريب مننا اللي هو مين اللي هو الزوج او الزوجه؟ طب ايه ده هو يعني الكلام ده لكل قالب كل طب هو معنى كده ان كل الناس في عندهم حاجات مش عايزينها بتتكشف ايوه. فخلينا نقول انه الازمه المشكله والعيب الخطير ده اللي عند زوجك. هو الحاجه اللي محتاجه تتستر فهل هتقدري تكملي في الزواج على انك تؤدي الشرط والبند ده بانك تكوني بتصطري عليه في حاجه هو نفسه ااا مش عارف يبطلها وهي بقت حاجه يخاف ان هي تتكشف للناس وانت اللي هتكوني ساتره عليه فيها. طب انت بقى نفسك الله هتعملي ايه هتعيشي ازاي؟ دي جزئيه ثانيه انت لك كل الحق لما يكون في حاجه بالنسبه لك هي مؤذيه انك تطلبي تعديل الحاجه دي وانك توقفي الحاجه اللي غلط. اللي انت محتاجه انك تعيشي من غير اذى بالنهايه انتهي طيب هل في احتمال ان الحاجه دي ما تنتهيش لحد اخر العمر اهو ليه لانه كل انسان ممكن يكون في عنده شكل من اشكال الزهور بيفضل كل شويه يقع فيها. حتى لو هو نفسه بطلوا بيرجع يقع فيه ثاني ف طيب هنعمل ايه هنبقى محتاجين ان احنا. نتعايش مع الموضوع فهو ده واضح اذا كنتي هتقدري انك تتعايش مع الموضوع. فهتكملي طب شكل التعايش هيكون ازاي دي خياطه خلينا نقول انه لو الوضع ده اللي انت حكيتيه ان زوجك كويس معاكي وبيحبك انت وعلاقتكم كويسه مع بعض فيما عدا الشيء ده فهو وهو بيعمل الشيء ده مش بيعمله عشان هو انسان خاين هو بيعمله عشان هو دلوقتي عنده شكل ونمط ادماني هو نفسه مش عارف يقطع يعني هو ممكن بيعمله مش عشان هو محتاج اصلا هو بس دخل في مرحله ادمانيه من زمان من قبل ما يخطبك اصلا وللاسف مش عارفه يبطلها. فاللي انا ممكن انصح بيه انك تشترطي عليه ميا او كل الشروط التانيه انك لازم تروح تتعالج مع طبيب علشان الوضع اللي انت فيه ده وضع مرضي لانها حاجه انت ما بتبطلهاش وبتقع فيها من غير ما تحس وبتستمر فيها وبتسحبك الوضع ده ما ينفعش يستمر فدي الحاجه اللي انت ممكن في تكون هي اول خطوه علشان تقدري تستكملي الحياه معاه حاجه تاني بنصحك بيها ارجوكي ارجوكي مهما حسيتي بشكوك ما تروحيش تت عشان ربنا قال بشكل واضح وصريح ولا يتجسسوا حتى لو انت حسيتي ان لا انا حاسه ان في حاجه وفي شواهد وقت ما تتجسسيش اطلبي منه اطلبي منه انا عايزه اشوف كده اذا هو اللي جابه وراكي تمام لكن انت ما تتجسستيش لانه اي حاجه ان نتجسس عليها هو بنروح نشوفها اممم بدون اذن بنتهزي بنتزي منها او لو ربنا اراد ان هي تتكشف لنا قدامنا من غير ما احنا نروح نبص خلاص يبقى هنا مكتوب لها. اتمنى انك يعني تاخدي النقط دي وتساعدك في ان الوضع يكون احسن.

تم النشر الاثنين، ١٦ سبتمبر ٢٠٢٤


طيب. وليه منقولش ان انت مميزه وفريده؟ وزهره جميله فوسط البستان الاخضر بس وما فيهوش ورود. لما بنبص لنفسنا بشكل. يبين الحاجه اللي فينا ان هي ميزه غير لما نبص على الحاجه انه احنا حاسين ان احنا شايفين ان كده بقينا. كاننا متوحدين وما فيش غيرنا. مع ان لو انت موجوده انت الظاهره الوحيده في وسط البستان اللي كله اخضر هتبقى انت اللي محليه للبستان والمكان. الطيبه بتاعتك وحبك للحيوانات واا انك بتحبي طبطبي عليهم وما حدش غيرك بيحبنا دي حاجه جميله جدا يعني انت الوحيده لو موجود اي قطط هتبقي انت بس اللي بتلعبي معك دي حاجه جميله. خليكي دائما عارفه ان احنا مش هنكون شبه بعض فحتى لو صدفه وقابلنا حد بيحب نفس الحاجه اللي احنا بنحبها هنلاقي في حاجات ثانيه فيه هو مش بيحبها زي ما احنا بنحبها. ده الطبيعي بتاع الحياه ما تعيشيش الحياه متضايقه او مستنيه تلاقي القريبين منك بيحبوا نفس الحاجات اللي انت بتحبيها شوفي الحاجات اللي انت شبههم فيها وتجاهل الحاجات اللي انتوا مختلفين فيها لانه ده طبيعي وعادي.

تم النشر الأحد، ١٥ سبتمبر ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته. انا اول حاجه احب ان انا اقولهالك طب وبعد ما جيت بيتزا بالجمبري او ربنا يقدر لي ان في حد يعزمني على بيتزا بالجمبري حياتي يبقى معنى كده انها خلصت ما بقاش عندي حاجه انا بصحى الصبح عشانها هي دي. الاهداف قصيره المدى لو انا اخذت الهدف قصير المدى على انه هو هدف حياتي فانا كده بحط نفسي في مشكله كبيره جدا جدا فدي الحاجه اللي انا بنصحك تتجنبيها تماما تمام امال بنعمل ايه بيبقى عندنا هدف. عالي جدا وهو هدف فعلا للحياه كلها. الهدف ده هننزل هيبقى فيه تحتيه اهداف تانيه صغيره بتدعم من هدف الكبير زي ايه زي هدف ان انا. ارضي ربنا مثلا ده هدف كبير اني مش حاجه صغيره على فكره. تحتي انا ممكن احط اهداف هاردي ربنا ازاي في الشغل هرضي ربنا ازاي في اهلي هرضي ربنا ازاي في المجتمع اللي حواليا هرضي ربنا ازاي نفسيها؟ شوفي بقى تحت كل بند هتلاقي عندك حاجات كتير جدا تعمليها. انك تتجنبيها في الحياه واللي هتحل انت ما شاء الله عندك تخصص عظيم جدا جدا جدا جدا جدا انت بانك واخده درجه امتياز تقدري تعملي حاجات كتير انت تقدري تكوني قدوه لبنات تانيه ما يعرفوش يعني ايه ان هم يدرسوا حاجه زي دي ممكن يكونوا بيقولوا يا دي صعبه جدا الله صعبه جدا وفي بنت ما شاء الله اهي خدت كمان امتياز. مش مساله انك تكوني معيده وبس يعني هو ده الهدف قصير المدى كنت حاطه الهدف الثاني انك تكوني مثلا قدوه فخلاص لو انا مش هقدر اكون قدوه هنا في الكليه اقدر اكون في مكان ثاني برده واقدر اسعى ناحيه الهدف بتاعي ان انا اكون قدوه لبنات تانيه. مش عايزاك تخبطي خالص خالص لان ربنا مديكي حاجات كثير وانا انعم عليك النعم كثير شوفي كل حاجه فيهم ازاي تقدري تستخدميها؟ لك ان شاء الله المشكله اللي انت فيها دلوقتي لانك تتجنبي انك تاخدي اهداف قصيره المدى على انها هي دي اهداف حياتك. يعني انا ما ينفعش اقول انا هدفي وحلم حياتي ان انا اجيب بيتزا بالجمبري. يعني. بالشكل اللي يخليك راضيه عن نفسك اللي يخليكي حاطه لنفسك ميراث في الارض سايبه لنفسك ناس بتدعي لك على حاجات انت قدمتيها وفتيهم بها وده هيكون احسن مليون مره من انك تكوني. اتعينتي معيده.

تم النشر الأحد، ١٥ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طبعا الموضوع هنا هيتوقف على الكامل وهن لانه انت اكيد بعد ما هتعدي ال 20 بتبقى مدركه انه انت مسؤوله دي طريقه لطيفه عشان يبقى طريقه التفكير سهل هو هيقول لك هو ازاي وصل للفكره خلاص يا اما يقول لك انا اتربيت على كده اتعودت على كده او انا حسبتها ازاي شفت الموضوع ازاي هتشوفوا مختلف مواقف ومختلف طرق تفكير لانه حتى الشخص الواحد هتلاقي ليه كذا طريقه تفكيب وهو في مواقف مختلفه تمام دي طريقه الطريقه الثانيه وهي انك قبل ما تتصرفي اي تصرف الاول تقفي مع نفسك وتعملي مرايه اعكسي الموضوع يا ترى لو اللي قدامي عمل نفس الحاجه اللي انا هعملها حالا دلوقتي انا هتبسط ولا هتضايق وهو ده اللي هيكون الفيصل لو انت اتعامل معاكي نفس الموضوع وهتضايقي وقفي ده وما تعمليهوش اصلا طيب اصلا ازاي مخليش الحاجه تطلع مني اندفاع عن كده ابقى عامله قاعده مع نفسي انا مش هقول اي كلمه هو مش هتصرف اي تصرف الا لما اعد خمس ثواني او عشر ثواني. جوه دماغي كده على صوابعي زي ما بنسبح كده 1 2 3 4 5 وانا بعدهم كده اقولها لو حد عمل التصرف ده بدالي او تجاهي انا هتبسط ولا هزعل بس كده واشوف انا وبعد كده ابقى اتصرف او ابقى. عن تصرفاتك لانك انت اللي بتاخذي نتايجها اول واحده حتى لو اهلك بيشيلوا معاكي النتائج ازاي بقى ان احنا نعمل ده احنا محتاجين الاول يكون قدامنا حد قدوه شايفين ان هو بيتصرف كويس ونبدا نسال الشخص ده انت ازاي عملت التسرب ده هو هيبدا يدينا طريقه التفكير.قدر نحط اليوم عليك. بسبب ان انت مقصره في الموضوع ولا ما فيش حد اداكي المساعده ولا ايديكي ايه الطريقه اللي تفكري بيها ولا كان في حد قدامك قدوه ازاي بنفكر قبل ما نتصرف او قبل ما نتكلم ده هيفرق قوي فلو انت سنك تحت العشرين فهنقول لسه صغيره في الخبرات ممكن يكون قليل او صغير كانوا بيعاملوكي على ان الطفله وبعدين فجاه عايزينك تتعاملي على انك كبيره لكن لو سنك معدي العشرين فهنا بقى لا فين بقى النضج بتاعك اللي تخليك تقفي عند خطواتك قبل ما تنفذيها.

تم النشر الأحد، ١٥ سبتمبر ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته. بصي يا بنوته اييي الوضع اللي انت فيه ده؟ طريق من الاثنين يا اما الطريق انك تبقي قاعده منتظره انه ربنا بياخذ لك حقك من اخوك والوضع يتحسن. وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته. بص يا اللي انت فيه ده بيبقى قدامه طريق من الاثنين يا اما هتبقي بتعفري علشان خاطر تثبتي حقك وتاخديه وده يحتاج انك تقوي انت نفسك جدا جدا علشان اخوك في الاساس بطريقته دي وباسلوبه ده هو ضعيف فانت سهل انك مع اهل البيت او. نقول لا احنا مش هنسمح بانه الوضع ده يستمر. وهنقوم الوضع ده بكل الطرق نقاومه بقى ان شاء الله توصل لحد ما احنا عشان خاطر نسبه الكبار بتوع العيله انه قد ايه ده بيتعمل بطريقه غلط مع امه ومع اخته وهم يعني هيكونوا لهم فعلا تصرف قصاده. ان شاء الله اصوره فيديو كده وهو اتصرف بطريقه غلط وهو بيشتم وهو بيضرب. هو بيكلم امه بطريقه مش كويسه علشان الناس تصدقنا وعشان نخلص من سلسله الكذب والادعاء وتغيير الكلام اللي هو بيستخدمها وفي الاخر بيضي طبعا انا بتكلم يعني على ايه يعني ادي اقصى حاجه تمام ممكن توصل لها. في حقوق قانونيه. يعني لو اخوك اييي بتوصل بيه الدرجه ان هو ممكن يهدد حياتك يعني حياتك ممكن تكون في خطر بسببه ففي حاجه اسمها نجده الطفل يعني او النجده الاسره خط ساخن تقدري تعملي شكوى عن طريق التليفون انك بتتعرضي للعنفري وده حق قانوني ليكي ما كانش المجتمع اللي انت عايشه فيه او اهلك قادرين ان هم يحموكي دي طريقه برده مش هقول لك لا ما تتبعيهاش لانه مش هينفع تكوني شايفه ان حياتك في خطر مثلا ويكون عندك سبيل انك تحمي نفسك وما تستخدميش السليم ده والطريقه دي.تثبتي قوتك بس لو انت فعلا مؤمنه انك تقدري تثبتي قوتك وانك فعلا عندك قوه تفضلي شايفه نفسك ضعيفه. قصاده. ده مش هيغير في الاوضاع حلو دي طريقه الطريقه الثانيه وهي انك تصبريه على الوضع ده ما تديهوش اي ردود افعال هو مستغلها علشان خاطر ياذيكي او يضايقك زياده او يسبب لك او يسب لوالدتك اي نوع من هنا زي ما واضح ان هي عامله كده. النهائيه سلمته كل حاجه في ايديها مصروف وبتدي له الفلوس في ايده وهو يتحكم في كل حاجه علشان يعني تبقى بتتقي شر اه ده اسلوب ماما وخلاص ده ابنها وهي مش هتقدري ان هي تقول له يمشي خالص مثلا من البيت او مش قادره تنفذ ده وعشان تبقي شر خلاص ده الوضع اللي هي اخترته انت شوفي حابه تختاري انهي طريقه. او اللي انت حاسه انك تقدري عليها هتقدري على نفس الطريقه بتاعه ماما يبقى هنتقي شرف بقى تماما لو نبقى عارفين ان احنا عندنا ابتلاء في البيت كده اسمه اخويا وندعي له بالهدايه لعل ايه ربنا ينفخ في صورته ويهديه وحاله يكون افضل ويتقي الله في تعاملاته. استخدمي كل الطرق اذا اخترتي الحل ده اذا اخترتي الحل بتاع القوه اذا اخترتي الحل بتاع انه لا انا مش هسكت على الوضع ده وهعمل كل حاجه تغيره هتحتاجي انك تثبتي اللي بيحصل اولا ثانيا منك تعرفي ان نقطه ضعف اصلا هو عاجزه عن انه يكون مسؤول حقيقي لان هو لو كان قادر يكون مسؤول بشكل حقيقي مش بشكل مزيف ما كانش عمل كل الكلام ده. ولكن هو مش قادر يكون مسؤول ولا بمصاريف ولا ابقى فعال حقيقيه فبيحاول ياخذ الشكل ده بالافعال العنيفه اللي ما لهاش اي لازمه.، ر/ ) .بنا معاك عارفه ان ده واضح صعب بس اختاري عايزه تمشي اي طريق وما تسيبيش حق.

تم النشر الأحد، ١٥ سبتمبر ٢٠٢٤


.السلام عليكم ورحمه الله. وبركاته هو خلينا نقول انه كده الولاد مش معتمدين على بعض الاولاد بيكملوا بعض يعني ده شيء طبيعي جدا ان يكون فيه مستوى من مستويات الذكاء لان الذكاءات متعدده عند الاطفال اللي هي بتكبر معاهم في حياتهم يعني او بيتكون شخصيات والله. البنت عندها ذكاء اجتماعي فبتقدر تكون صداقات بسرعه هو مش بيعمل ده بيستفيد من الجزئيه دي عندها هي العكس هو عنده الذكاء الاكاديمي اكثر شويه. او بيقدر بيقدر يستوعب اكتر فبيساعدها وهما بيذاكروا او؟ هم بيفهموا الشرح فبيكملها دي نقطه كويسه مميزه مش شايفه ان هي حاجه سلبيه لدرجه انك تفصلي مع بعض بصراحه هم نصيحه لا ما تفصليهمش عن بعض وحياه التوام بتكون مميزه جدا وطول ما احنا نقدر نسيبهم مع بعض طالما مفيش حد فيهم واضح ان هو شريف لدرجه انه تكون بيقهر الثاني او بيستغلوا او بيضغط عليه فيبقى تمام نسيبهم مع بعض وهما كده بيفيدوا بعض وهيكونوا عاملين نقطه فارقه في حياه بعض. مش حاجه كويسه لا طبعا تغسليهم ولو حد اللي اشار عليك بالموضوع ده حتى لو مدرسه او حاجه منصحكيش انك تسمعيه للنصيحه؟

تم النشر الأحد، ١٥ سبتمبر ٢٠٢٤


،

تم النشر الأحد، ١٥ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر الثلاثاء، ١٠ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. بصي يا جميله مساله التخيلات او الغرق في التخيلات لانه التخيل شيء طبيعي اي حد فينا ممكن تجيله فكره فيبدا يتخيلها ولكن الغرق في التخيلات هو هنا المشكله كلمه غرق عموما اكيد بتحسسنا بنوع من انواع الخطر مفيش غرق حلو يعني حتى لو حد غرق في الاحلام برضو كده اكيد هو راح العمق ممكن ما يعرفش يرجع منه فدائما اي حاجه بتروح لشكل هنقول ان هو اكستريم اكستريم يعني شكل مبالغ فيه سواء الشكل المبالغ فيه ده في جهه الحلو او في جهه الوحش الاثنين هم منازير خطر عشان كده دايما ااا كل حاجه مضبوطه بتكون اا يا اما قريبه من يتحط في ازمه في الازمه دي تكون هي السبب في ان هو يتطور ويروح لحاجه احسن ده شيء جميل لكن الفكره هنا هل بعد ما بتنتهي الازمه الشخص بيخرج منها ولا بيفضل متعلق بالازمه لانه شايف ان هي اللي كان فيها الخلاص وهي كانت سبب تطوره فيفضل ماشي فيها هقول لك كده زي ايه ممكن يكون الواحد ااا لبس لبس معين يونيفورم معين اا قميص بنطلون اي حاجه من الهدوم والحاجه دي كان بيلبسها وهو بيروح تدريب معين التدريب ده فادوا جدا جدا فهو بقى نوعا ما بيتفائل بالهدوم دي فمن كتر ما هو شاف انه الهدوم دي بيتفائل بيها وهي مرتبطه بفتره كان كانت مفيده بالنسبه له فبدل ما يبقى ممتن للفتره كلها عموما ويعرف انها فتره خلاص ما عدت لا ده فضل. ده اللي بيحصل معنا او ده اللي حصل معاكي في مساله التخيلات انت خلقتي عالم. العالم ده انت بقيتي شايفه ان هو ده اللي انت بتروحي تتطوري فيه وترجعي تعيشي في العالم الواقعي بتاع دلوقتي. فكون انك تحسي انك هتقفلي الباب ده وهتقفلي باب التطور لا انا كده بضيع لذلك انت مش قادره تتخلي عن الموضوع ده علماء النفس او الدكاتره على فكره ولا اي حاجه الدليل على كده شوفي الموضوع ده بياخد قد ايه من وقتك في اليوم وفي الحياه عموما. شوفي الحاجات اللي انت بتعبري عنها جوه العالم بتاع التخيلات ده بتعرفي تعبري عن نفس الحاجات بره ولا الحاجات دي مش بتعرفي تعبري عنها بره الاداء اللي انت بتؤديه جوه التخيلات وانك بتفلقي الشخصيات دي. في منها حاجات موجوده فيكي فعلا وبتتعاملي بيها ولا مش موجوده. فكري في الحاجات دي كويس جدا وحتى لو انت مش حاسه بالتاثير السلبي للموضوع دلوقتي كل ما هيزيد كل ما ياخد حجم اكتر كل ما هيبدا يمثل خطر.

تم النشر الثلاثاء، ١٠ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته علوم حاسب. اي حاجه فيها علاقه بالكمبيوتر هتلاقي من المواد اللي انت درتهم او ال يعني اللي كانت موجوده في الكليه وكل ماده هتلاقي في تقريبا في وظيفه بالاسم ده يعني؟ كودنج هتلاقي فيه وظيفه انك بتعمل كودنج كودنج سبيش مثلا. الكترونكس هتلاقي حاجه الكترونيك سبيش او انجنير او موتيفر المساله ما ما بقتش زي زمان مش خارج الكليه هيخرج يشتغل كليه في شغلانه محدده دلوقتي الدنيا اوسع وكمان التفاصيل اكتر والوظائف بقت في وظائف يعني بشكل متخصص قوي قوي ممكن يكون في واحد عشان يعمل حته صغيره قوي يكون فيه تيم كامل. متوزع عليه كل الشغل اللي كان ممكن زمان يبقى في واحد بس هو اللي بيعمله. فنصيحه. انك تشوف ايه اكثر حاجه بالنسبه لك كانت لطيفه في علوم حاسب ولو انت لسه طالب داخل الكليه جديد. اندمج في مواد وما تدرسش بس في اللي في الكليه اعرف تفاصيل اكتر خد كورسات اكتر ادخل في اعماق كل حاجه علشان تقدر تلاقي لنفسك مكان كويس محترم وتكون شخص محترف في الشغل بتاعك وتكون مميز ان شاء الله.

تم النشر الثلاثاء، ١٠ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. اولا عايزه اقول لك حتى لو اتخطبتي 20 مره هدف الخطوبه انك تتعرفي على الشخص في اطار شرعي بمعرفه الاهل وتقدري تقرري اذا كان الشخص ده مناسب وينفع يكون زوج ليكي عشان تعيشي بالميثاق الخاص بالحياه الزوجيه بدون ما يحصل ازمات ومشاكل كبيره وما تقدريش تتخطيها وانك تقدروا تعيشوا مع بعض بتوافق وباتفاق وتقدروا دائما تلاقوا طريق تتغلبوا فيه على اي حاجه بتحصل. وتنشقوا بيت اهم حاجه بيت في موده ورحمه وسكينه. فقصه بقى انه انا اتخطبت كام مره لا دي مش قصه خالص يعني انسيها انسيها دي دي ازمه مجتمعيه كان مجتمع عملها والناس عملتها وخليتها وصمت حار وده مش حقيقي. المساله بقى بتاعه ان انا ازاي احدد اكمل ولا ما اكملش بتتوقف على من الاول خالص وانا عايزه اتجوز ليه؟ انا عايزه اتجوز علشان بس ابقى اتجوزت علشان بس انا اهو انا سني دلوقتي سن جواز علشان خلاص دي كده كده المرحله الجايه من حياتي بس. مش كفايه مش ده اللي هيخليكي تحددي؟ بحب الشاب اللي بيلبس. قمصان وساعات وهكذا. طيب ده ممكن تكون حاجه مفضله ليه على المدى القصير اللي هو دلوقتي يعني هبقى مبسوطه انه خطيبي كده او جوزي كده واحس متجوزه لكن ممكن ده مش حاجه تفرق معايا قدام قوي ده مثال مش شرط يكون عندك طيب الحاجات اللي تفرق معايا اقدر اتحملها على المدى الطويل مثال والله انا اقدر على المدى الطويل اتحمل ان هو يكون مثلا مش بيتكلم كثير لكن ما تحملش على المدى الطويل ان هو يكون عصبي وبيزعق. لما تكون الحاجات دي بالنسبه لك واضحه هتقدري تحددي من اللي قدامك اذا كانت شخص مناسب وينفع اكمل معاه ولا لا؟ دي ثاني نقطه ثالث نقطه مش هينفع تتجوزي حد علشان خاطر انت مشقه عليه الكلام ده غلط تمام اللي هو انا مش عايزه اسيبه عشان هو يتاثر عشان والده ووالدته مش موجودين علشان هو عاش طفوله صعبه الحاجات دي مش هي اللي هتخليكي تقدري تتحملي الشخص ده على المدى الطويل يعني اذا كنت انت يعني مش واقعه عليه دلوقتي ااا وهو ده السبب الوحيد اللي مخليكي ما تفسخيش الخطوبه فاعرفي انه السبب ده مش هيكمل معاكي لقدام بعد كده هتنسي السبب ده تماما وهتبقي بتتعاملي مع الراجل اللي قدامك اللي انت شايفاه مش مناسب لك وان هو اختيار سيء برجع اقول لك ثاني لو فعلا السبب الوحيد فلو انت مشيتي الخطوات كده حددي بالنسبه لك المميزات والعيوب اللي هي الشخصيه بتاعتك انت بعيدا عنه وبعدين طبقيها بقى على الواقع بتاعك انت وخطيبك واذا لقيتي النسبه مش متوازنه وانه مافيهوش القدر الكافي من الحاجات اللي تهمك وفي من العيوب الحاجات اللي انت ما تقدرش تتحمليها على المدى الطويل مش هيكون هو انسب حد انت تكملي معه لانك هتضري اكتر على فكره لو انت شايفه انك خايفه تزعليه انت هتضريه اكثر لو انت كملتي معاه وانت مش مش شايفاه مالي عينك بالبلدي بقى

تم النشر الثلاثاء، ١٠ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الوضع اللي حضرتك بتتساءل فيه ازاي ان احنا نحله محتاج ان احنا نرسي قواعد في الاسره ودي مش مسؤوليه الام لوحدها حضرتك ممكن يعني مش هقول ممكن بس هو ضروري انك تكون بتحط قواعد والاولاد يكونوا عارفين ان دي قواعد ما فيهاش هزار ان دي قواعد ما ينفعش البيت يكون مشي من غيرها في مواعيد للنوم ضروري كل ينام مش بتبقى حضرتك بتنام بدري والاولاد قاعدين سهرانين ده ما ينفعش الموضوع محتاج تدريب ومحتاج انك يعني تكون وراهم في الموضوع ده لحد ما النظام ده يكون خلاص متبع في البيت وما فيهوش كلام الام من وراها حاجات بتعملها اهو مش هينفع تنام دلوقتي ده ملهوش علاقه خالص بان الولاد اتفضلوا علشان ميعاد النوم الساعه كذا حتى لو بابا بيخش ينام قبليكم بشويه ولكن انتم ميعاد منكم الساعه كذا بابا لو قام فقست الليل لقيتهم لسه صاحيين فاا ده لازم يكون ليه عواقب علشان النظام يمشي صح ده اولا ثانيا من الاسس اللي ضروري تكون موجوده في البيت انه لا في اوقات هي خاصه بماما وبابا الاوقات دي ان احنا قاعدين بنتكلم ومش عايزين حد يدخل علينا. ان احنا حاليا يعني مخففين هدومنا فما ينفعش انه حد من الاولاد يدخل كل الحاجات دي في ايدينا من الاداب فضروري الولاد يتعلموا الكلام ده يتعلموه من ناحيه الدين ويتعلموه من ناحيه الاداب ويتعلموه من ناحيه الذوقيات وكل حاجه لان هم هيتابعوها في كل مكان ومع اي حد مش بس معاكم هيفهموا انه لا لما يكون في باب اوضه مقفول او باب اوضه مردود انا مش مسموح لي ان انا ادخل. بدون استئذان مش مسموح لي حتى ان انا ابص جوه الاوضه ايه اللي بيحصل جوه او من جوه او بيعمل ايه لا انا ضروري جدا ان انا تكون عينيه مش بتطلع طالما في باب مردود او باب مقفول ااا قصه انه ما ينفعش اقفل الباب في وش اولادي واحنا نايمين لا هو ده كده. القاعده المحطوطه غلط في البيت حل المساله دي بالاضافه لاني كنت هقترح عليك نفس الامر اللي اقترحه عليك استاذ جاد ان حضرتك تصحى تصحى بدري وقت الفجر اكيد قبل ما تقوم تتحضر. لشغلك والزوجه كذلك. ده بيكون افضل حل يعني وطبعا البيبي يكون مقفول فهنرجع ثاني لنفس النقطه اللي تكلمنا فيها.

تم النشر الثلاثاء، ١٠ سبتمبر ٢٠٢٤


ممكن تبحثى على الموقع ده https://www.zakrooly.com/

تم النشر الثلاثاء، ١٠ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طبعا انك تعرضتي لصدمات صعبه الان كان نوعها فهي ليها كده تاثير متراكم جواكي. فاي حاجه موجوده بشكل تراكمي هتصعب اي حاجه جديده حتى لو كانت الحاجه الجديده دي يعني يمكن تحملها لكن الحاجات القديمه المتراكمه اللي ما تمش تفريغها او معالجتها بشكل صح هتاثر جدا جدا على اي حاجه جديده واحساسنا بيها فده غالبا اللي بيخليكي اي حاجه بتحزني الجديده بتدخلك في حاله الهستيريا لانه انت عندك قلم اصلا قديم فاللي هو كانك بتقولي لنفسك لا انا لسه موجوعه اصلا من القديم هو يعني ايه قلم جديد جاي يزيد عليهم فبتخش في حاله الفست. ان دي اول حاجه ثاني حاجه محتاجه انك يعني تتعلمي مع نفسك طرق تعبير مختلفه عن الحزن يعني انا مش كل اما ابقى حزينه هبقى بعيط واصرخ بس يعني هو ممكن اعبر بطرق تانيه يعني انا ممكن اذكر الله بس بصوت عالي انا ممكن لما اكون حزينه ااانا دلوقتي موجوعه انا دلوقتي حاسه باني وحيده ايا كان انا دلوقتي اعبر عن شعوري ده ازاي اذا كنتي مش بتعرفي تعبري عن شعوري غير بس تقولي انا حزينه ما بتعرفيش تقولي انت حاسه بايه بالظبط فهنا برده دي مشكله ودي اللي بتسبب الهستيريا النقط دي خلي بالك منها كويس قوي وطبعا لو انت مش عارفه تعملي ده لوحدك ولو الكلام ده بالنسبه لك مش مش كافي. انك تعرفي تطبقيه وتنفذيه لوحدك فاستعيني باي نوع من المساعده بانك تروحي لطبيب نفسي او تروحي يعني اخصائي نفسي او او اي حد يقدر يساعدك في الخطوات دي ويفهمها لك بشكل ابسط او بتمارين محدده تعمليها او بمقترحات محدده. فطبعا اعملي ده اي حاجه مش بنعرف نعملها لوحدنا اكيد هنحتاج نطلب مساعده ونروح لحد. يعلمنا نعملها ازاي او يكون داعم لنا في المرحله دي لكن هل انت محتاجه طبيب عشان يديك دوا ارجوكي ما تروحيش لسكه الدواء لان هي بتكون مؤقته وكده كده لازم تتعلمي الحاجات اللي انا قلت لك عليها

تم النشر الثلاثاء، ١٠ سبتمبر ٢٠٢٤


الف سلامه عليك يعني. مشكله. كبيره بس يعني الاسباب كثير عامله طالما لسه الاسباب ما تعالجتش فبترجعي هيبقى صعب ان هو يتوقف يعني قلت ايه كل الادويه بس مساله ارتجاع المريء لو حدايا مش هيفرق معاها ادويه طالما كلام صاحبها مشاكل ثانيه اخرى في المعده يعني فانصحك توجه لطبيب يكون متخصص. في الامراض المعويه دي علشان يعني سيبك بحلول افضل طالما الموضوع مستمر سنين كده واتحلش ولو بتعمل اي حاجه او بتاكل الاكلات وتستفز معدتك. واا وتخلي انت رجع كمان يبقى اسهل بيزايد الالتهابات او المشاكل بتاعتها توقف الكلام ده يعني يا ريت.

تم النشر الأحد، ٨ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم. هو اغلب الاعراض اللي بتقوليها هي تقريبا بسبب الانيميا الانيميا دي قليله جدا عشره ونصف ده مش حلو المفروض تكوني بتاخذي حاجه ترفع مستوى الحديد سواء. وكل الحاجات دي كتير جدا.

تم النشر الأحد، ٨ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مبدئيا كده مفيش حد يقدر يملا كوبايته كلها كامله مكمله مفيش حاجه اسمها كده الاكتفاء الذاتي اصلا معناه انه انا موصلش لمرحله العطش فيكون عندي نص بكوبايه انا يعني متكفل بيه وبقدر اعمله لوحدي مش ببقى الكوبايه انا ما اقدرش اعمل فيها حاجه ومستني دائما حد هو ده الاكتفاء الذاتي لو شفت حاجه غير كده اعرفي عن نفسك لو حد اقنعك بحاجه بتقول انه انا عامله كوبايه كلها فبرده اقول لك ان هو بيضحك عليك هنفضل كبشر عندنا الاحتياج اللي احنا بناخده من الاخرين ده شيء طبيعي جدا جدا جدا جدا جدا اللي بيوصل بقى لمرحله اللي هي مرحله الزوج هو ده اللي بيبقى مش مستني حاجه من الدنيا كلها حرفيا مش مش كلام وخلاص لا بتبقى حرفيا هو يزهد في كل شيء له علاقه بالدنيا وبالناس وعايش مرحله روحانيه هي اللي موصلاه لكده هو مش عايز اصلا يعني هو مش فارق بقى معاه الكوبايه مليانه لحد فين دي مرحله ثانيه. اللي انت بتتكلمي فيه انه في اكتفاء ذاتي الاكتفاء الذاتي ده هيجي من ان انت تكوني عارفه كويس قوي كل كوبايه عندك انت تقدري تملي نصها ازاي بنفسك فانت لما بتحبي تنبسطي بتعملي ايه لنفسك عشان تبسطي انت لما تحبي تحسي بالتقدير بتعملي ايه علشان تحسي بالتقدير من نفسك مش تستني انه حد يديهولك الحاجات دي هتقدري تعمليها لنفسك زائد انه الاكتفاء الذاتي على فكره ااا جزء منه كمان ان تبقي شايفه الحاجات اللي انت بتاخديها من غير مجهود من غير ما تستنيها يعني هتلاقي حواليك ناس يهتموا بيكي وبيقدروكي وبيحبوكي بيدوكي حاجات كتير يعني بيملوا لك الكوبايات بتاعتك من غير ما تطلبي من غير ما انت تعملي جهد ومن غير ما انت تسعد ده اصلا فدول برده جزء من الاكتفاء الذاتي هم كده كده موجودين معاكي موجودين معاكي علشان انت علاقتك بيكون كويسه فهما مكفيين لك كمان ربع من الكوبايه لكن هيفضل في ربع من الكوبايه. اللي انت بقى بصاله على ان والله انا نفسي اخذ شكل الاهتمام ده من الشخص ده انا بحب اخذ شكل الحب ده من الشخص ده مستنياه من هنا او مستنياه من هنا ولما بيحصل ان انت بتاخديه فعلا خلاص يبقى كده الكوبايه مليانه.

تم النشر الأحد، ٨ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. طيب خليني اقول لك انه بما انك لسه في بدايه الموضوع فانت لسه في مرحله هتجرب فيها حاجات كثير وعلشان تجرب خليني اقول لك في الوضع اللي انت فيه في مكان هم الولاد بيعتمدوا على الغش فهم بيحضروا كده يعني وخلاص احسن حاجه انك تعملها انك يعني من ملاحظتك للولاد دول تقدر تنقي حد فيهم يكون حابب ان هو يسمع الموضوع اصلا بتاع الدروس يعني حد فيهم يكون بيحب الفيزياء بيحب العلوم عموما وتاخذ الولد ده كده على جنب لوحده وتقول له انك في عندك طريقه شرح جديده بس انت حابب تشرحها له هو لوحده وايه وتشوف اذا كان طريقه الشرح دي مسهله ولا لا وتعمل فعلا طريقه تقديم او عرض للدرس بطريقه مختلفه. اشتغل انت عن نفسك شويه كده وتشرح للولد وهتاخذ منه اجابات حقيقيه اذا كان فعلا فهم احسن وافضل ولا الموضوع ما كانش فارق الطريقه دي اللي هتخليك انت تقدر تقيم ااا مجهودك وطريقتك وفي نفس الوقت يكون بعيدا عن الاشكاليه بتاعه انه الاولاد مش مهتمين بسبب الغش وعموم. انت يعني مش قادر توصل؟ لحاجه قوي يعني بسبب الوضع ده فتقدر انك تنتقل لمكان تاني يعني وتدرس فيه حتى لو يوم واحد في الاسبوع عشان تبقى بتقيم حقيقي اذا كان شرحك كويس والولد كويس ولا لا؟

تم النشر الأحد، ٨ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته عامل ازاي ما كنتش عارفه اذا كنت هتقدري عليه ولا لا كل شيء وارد وعموما الاتفاقات ممكن تتغير بس عشان تتغير هو لازم يكونوا الاطراف اللي اتفقوا برده هم الاطراف اللي غيروا الاتفاق ما ينفعش انا اغير الاتفاق لوحدي تمام فخلينا نقول دلوقتي انه بما ان جوزك يتكلم معاكي في ان احنا هنعمله اللي هو الاتفاق اللي اتفاقته عليه فانت تقدري تقولي له طبعا احنا متفقين على كده واحنا مش هنسيب ااا ماما واحده اللي هي حماتك ااا بس خلينا نبقى ايه بنعمل ده مثلا ااا في ايام الاجازه بتاعتك هيكون كده احسن هيكون كلنا متجمعين هنكون كلنا ملمومين وهي بتحب وجودك يعني دي ممكن تكون طريقه لطيفه تبدئي انك تفتحي معاه مساله تغيير الاتفاق هو طبعا احنا متفقين على كده فانت تقدري تقولي له انه مثلا وقت الاتفاق انا ما كنتش عارفه انه انا بالنسبه لي دي مش هتكون احسن حاجه او انا حابه كده احسن عشان الخصوصيه علشان تقدري تقولي كل اللي انت عايزاه يعني يا رب اكون سعادتك بحاجه كده بسيطه تقدري يعني تكون مدخل علشان.

تم النشر الأحد، ٨ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يعني كويس انك ربنا اكرمك بانك تسترجعي كده نفسك وتعملي تقويم لنفسك. في اللي حصل ده انا هقول لك لا ما تقوليش للشيخه بشكل مباشر ولكن كلميها واطلبي منها انك محتاجه انك تسمعي القران تاني كاملا. علشان انت حاسه ان. في اشياء تفلتت منك مثلا وانك محتاجه انك تسردي مره ثانيه وتاكدي انك من حقك الاجازه اللي انت اخذ. تيها وده هيكون انسب حل من غير ما تقولي اييي على اللي انت عملتيه ااا خلي اييي يعني ربنا انعم عليك بس من عنده مش لازم واحنا بنصلح الغلط ان احنا نقول على الذنب اللي ربنا ستره. بس يعني ان شاء الله ربنا يتقبل منك ويبعد عنك.

تم النشر الأحد، ٨ سبتمبر ٢٠٢٤


لو المسألة متعلقة بعلم الطاقة فارجوكى انسى هذا الامر لانه غير سليم اما بالنسبة للانثى فهى التى تهتم بجمالها وبنفسها و عندها حياء وصوت بطبقة هادية وليس بالضرورة رقيقة قوة الشخصية والقدرة على القيادة او الريادة او التعامل مع مختلف المواقف ..كل هذا لا يتضارب مع الانوثه ابدا بل يعزز من قيمة الانثى الانوثه بالفطرة الشخصية هى مهارات مكتسبة وممارسة حياتيه واجتماعية

تم النشر الأحد، ٨ سبتمبر ٢٠٢٤


اذا كنتى دائما هكذا ...فهى مسألة حساسية للاصوات ذات التردد العالى فقط وهو امر وارد يحدث للعديد من الاشخاص اذا كان الامر يحدث بشكل استثنائى وفى اوقات معينة فوارد انه مرتبط معكى بالحالة المزاجية او التوتر

تم النشر الأحد، ٨ سبتمبر ٢٠٢٤


ترتيبك الكام فى اخواتك ؟ وايه اكتر الحاجات اللى بتلاقى فيها تريقه مثلا .؟ هل مستوى تعليم اهلك اقل من تعليمك انتى حاليا ؟ هل انتى حاسه انك اشطر منهم عموما فى حاجات كتير .؟

تم النشر الأحد، ٨ سبتمبر ٢٠٢٤


التفكير الزيادة ده بسبب وسوسة الشيطان اللى ممكن كان خلاكى تتجسسى عليه فى الاول وتكتشفى الخيانه ومعجبهوش انه مقدرش يفرق بينكم فهيستلمك بوسواس جديد انه لا ممكن يكون لسه بيخون ووارد بعد ما تاب يعملها تانى عادى ...فيجرك انك تتجسسى تانى وده ممكن يعمل ازمة ثقه تجركم للتفرقه اللىى بردوا الشيطان نفسه فيها خليكى واعيه لخطة الشيطان ومتسمعيلهوش وطلعيله لسانك وقوليله اللى مكتوب انى اعرفه هعرفه بامر ربنا سواء حلو او وحش غير كده انا هتعامل بالموده والرحمه اللى امر بيهم ربنا

تم النشر الأحد، ٨ سبتمبر ٢٠٢٤


وعليكم السلام انتى بدأتى تعملى الغلط كله من بدرى ...والمبرر اللى بتعذرى نفسك بيه هو انك مريضة او غير سوية نفسيا ( طبعا ده اى كلام الشيطان قالهولك وانتى استخدمتيه ) جالك تنبيه مع اول غلطة لما اهلك عرفوا لكن انتى رغم كده استمريتى وعملتى ده بشكل اكبر المشكلة هنا مش فى انك مكملة مع شخص بيأذيكى ...المشكلة انك مش عارفه انتى بدأتى ولا مكمله ليه اصلا انك بتتعاملى فى حياتك بلا حدود ولا بتعملى محاسبة لنفسك ده هيخليكى مدمرة الى مالانهايه كل انسان محتاج يراجع نفسه ويقومها ...مش لما يلاقى التقويم من حواليه يروح يزود فى الغلط القصص كلها اللى عيشتيها هى وقت فراغ استثمرتيه غلط تماما وقفى الغلط فورا ...ده لو عاوزه تبدأى تلاقى نتايج افضل فى نفسك وفى حياتك ارجعى للصح والغلط والحلال والحرام ومتتشديش لاى حاجة معديه كده على هواكى ...فكرى قبل اى فعل هتعمليه ( انا هعمل ده ليه وهل ربنا هيكون راضى عن ده ولا لا ؟ )

تم النشر الأحد، ٨ سبتمبر ٢٠٢٤


العائلات مليئة بالتفاصيل اللى وارد انها تكون مرهقة لافراد العائلة او بعضهم لن نناقش فكرة هل هم مخطئون ام لا لكن دعينى احدثك عن ما يفيدك حقا فى هذا الوضع عليكى ان تعلمى ان مسألة تحسين النفسية ليست ان تكونى مبتسمة وتشعرين ان الحياة جميلة وان كل شىء على ما يرام او حتى شعور السعاده الدائمة ليس هو دليل النفسية الجيدة تحسينك لنفسيتك هو بان تكونى اكثر صلابة نفسيا ولستى هشه...ليس اقل صوت لشجار يجعلك تتألمين وتتوترين ...ليست الكلمة التى توجه لكى (على سبيل اللوم او غيره او حتى فقط لان من امامك يصب عليكى غضبه الشخصى ) لا تجعلك تشعرين بالم يمنعك عن استكمال يومك بكل تفاصيله الطبيعية اقترحت عليكى ذكية بعض المهارات ..قومى بفهمها جيدا وتطبيقها فى يومك واستمرى فى تمرين ذهنك ونفسيتك على ان الامور التى لن نغيرها علينا التعلم ان نتعايش معها ونكون على قدر التحدى الذى امامنا ..لن نهرب ولن ننكسر ولن نشعر بالالم فقط....سنتعلم وسنتجاوز وسنتعايش ( وهنا تأتى النفسية الصلبة الجيدة )

تم النشر الأحد، ٨ سبتمبر ٢٠٢٤


الموضوع عامل زى اللى بيحب يفصل عن افكاره ومشاكله فبيروح يتفرج على فيلم او مسلسل يتابع احداثه وتفاصيله فيكون فى مكان مختلف بعيدا عن قصته هو اللى فيها مشاكل مش عارف يحلها ولا شايف فيها اى تطور فى الاحداث عموما انتى بدل ما بتتفرجى على اى فيلم بتعملى فيلم جوه عقلك تتفرجى عليه وتعملى تطور لاحداثه عشان تبعدى عن قصتك الشخصية اللى مش حاباها \ الموضوع ده حله الاساسى انك تقررى تواجهى الواقع بتاعك وتبطلى هروب ...ومهما كانت قصتك تتقبليها وتتعايشى مع تطوراتها حتى لو بطيئة

تم النشر الأحد، ٨ سبتمبر ٢٠٢٤


اذا كنتى مش شايفه اى مميزات فعلا ولا اى جهد منه فى انه يصونك ويراعيكى زى ما ربنا امر ..واذا اخذتى اخر طريقة فى معالجة الامور بان يكون فى حكم من اهلك وحكم من اهله ولم تصلوا لشىء يرضى الطرفين و يكون فى اسس لحياة كريمة فالانفصال هو طبعا الخلاص من وضع سىء مش واضح ليه اى ملامح لحياة طيبة بمشاركة من الطرفين مش عيب ابدا انك تكونى بتدورى على انك تكونى مرتاحة ولاقيه زوج يهتم لامورك ويراعيكى

تم النشر الأحد، ٨ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اولا الف سلامه على اختك طبعا اكيد هو بس بالنسبه لحالتها الجسديا هي جسمها رفيعه وما استحملش الادويه بتبقى ادوات ثقيله محتاج ان الانسان يكون بياكل برضه كويس فعشان كده هي مستحملتهوش. خلينا نقول انه مش كل حاجه بيكون علاجها الادويه يعني الحاله اللي انت بتمسكيها او اختك فيها مش هي محتاجه ان هي تفهم شويه ومحتاجه احتواء شويه. فكره توجيهها بشكل عام واضح ان هي ما جابتش معانا نتيجه كويسه ولا هي فهمت ولا اي حاجه مامتهم يتحكموا هنا وخلاص وعايزين يضايقوها وخلاص مش عايزينها تعمل الحاجه اللي بتبسطنا خلاص لكن ما فهمتش المشكله فين ما فهمتش الغلط فيه الموضوع محتاجه احتواء محتاج ان هي اكتر محتاج انه ممكن نعمل فيديوهات بس تكون فيديوهات كويسه ايه رايك تحطي عليها نجرب الفيديوهات بس مش هنزلها يعني واحده واحده نتماشوا مع جزء جزء ثاني لحد ما نفهمها لحد اما نشوف الموضوع معاها من نظرتها هي ممكن تكون عايزه اهتمام عايزه تحسي ان الناس شايفاها اكثر فاحنا محتاجين نقول لها شكلك حلو انت اموره الله انت بتعملي كده ازاي ده انت شاطره جدا وهكذا يعني هي ممكن تكون اصلا متجهه للحاجات دي عشان هي محتاجه اهتمام

تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


باذن. الله الدنيا تكون احسن.

تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


هو جميل انك يعني قلت الموضوع بشكل واضح كده ان ايه؟ ان انت حاسس ان هي مناسبه ليك هي مناسبه لك لكن الحقيقه كل الظروف اللي انت حبيتها والمخاوف بتاعتك بتقول انك انت مش مناسب ليها. ليه انت هتكون مش مناسب ليها علشان كل اللي انت بتسال فيه او متخوف منه انت مش مناسب ليها لانه سكنك موجود في قريه وهي صعب جدا. من اقرب للمستحيل انها تنتقل وتعيش في قريه ده زائد ان هي كمان بتشتغل. فانها تكون عايشه في قريه وتكون بتنزل كمان شغل الصبح بتتعامل مع ناس في المدينه وترجع تاني للقريه دي بقت من الحاجات. الاحتمالاتها ضعيفه جدا جدا جدا انك تلاقي حد يقدر يعملها. ااا انت مش مناسب ليها لان انت في عندك حته هتكون قبل مشاكلك كثير الا وهي انك كل ما هتشوف اختلاط ااا. المفروض الشغل يعني هي مش تقدر ان هي تتجنب الاختلاط ده هتبدا تحس بضيق وهتبدا من غير ما تحس وتنفعل عليها هي وهتلومها هي مش ده كان في حاجه فهتدخلوا في قصه الاخضر انها تسيب الشغل هو ده هيجي هيجي لمحه بما انك كمان اساس. المعيشه بتاعتك هتكون فانت هتلاقي ان كل الظروف لا الافضل اه. طبعا مش فانت مش مناسب لها كل الاسباب دي. فنصيحتي لك. انك تصرف نظر عن الموضوع وما تصالحهاش باي حاجه. والافضل تشوف حد يكون مناسب بالنسبه لك يكون اقامته برده عشته في القريه بتاعتك او في اي قريه تانيه. ان شاء الله ان شاء الله ربنا يرزقك. الصالح.

تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته غالبا صاحبتك من وقت كبير ممكن تكون ان هي صغيره كانت عايزه تجذب الاهتمام بها ممكن تكون هي اصغر واحده كبار او تكون هي الوسط. انيه مش. واخده تمام والتركيز هنعملها فلذلك ده بيكون للاسف بشكل متطرف قوي من اشكال الجذب الاهتمام هي عاوزه تحس انه هي بتجذب الاهتمام فلما مش بتلاقي الاهتمام ده بيجيلها لوحدها بتبدا هي توجد نفسها بان في اهتمام بيها بشكل ما بس للاسف بالطريقه اللي هي السيئه دي ان هي تقول ده اكيد هتتحرش بيا وبتبقى مصدقه هي القصه جدا على فكره هي مش مصدقه نفسها ان هي بتجذب الموضوع حصل ان هو اتنسج السيناريو جوه خيالها وكانه حصل فعلا بجد علشان احساس افتقاد الاهتمام ده يكون مرتاح شويه عندك مرتاحه اكثر من ناحيه الموضوع ده. لا حاولي تتكلمي معاها شويه في المساله ده او تشوفي ظروفها خليك من الاهتمام ولا لا؟ وممكن تكون لو قدرتي توصلي النقطه دي لاهلها تكون كويسه انه هي محتاجه اهتمام اكثر هي مثلا بتتكلم دائما النهايه انتم مش مهتمين بيها فيا ريت تخلوا بالكم منها شويه يعني من غير ما تحكي لهم الموضوع اللي انت حكيتيه دلوقتي ده خالص.

تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته وانت عندك. كور لنفسك. مش مبسوطه بالبنت دي. اتضربت. بسبب ان هو عملت الواجب حطيت اللون كله على نفسك. وحشه قوي بقيت طول الوقت نفسك تغيري نفسك ومتخيله ان انت مش هتكوني كويسه او مش هتكوني راضيه عن نفسك الا لو النص دي ما بقتش موجوده النسخه اللي هي اللي غلطت دي اتضربت الغلطه. فالحل هنا. اولا انك تتقبلي نفسك وتتقبلي اخطائك الاخطاء دي عامله ازاي؟ اخطائك محتاجه انك تبصيلها بعين ان دي الخضروات بتاخديها في الحياه ان انت عندك ست سنين لحد ما انت عندك 14 سنه او حد هيبقى عندك حتى 100 سنه هتفضلي يبقى عندك اخطاء يبقى عندك سقوطات دي هي اللي هتتعلمي منها في اللي جايه ازاي تت؟تقبلك الفكره دي كنت طفله لانك لسه كمان صغيره 14 سنه هيبدا يخليكي توقفي النمط اللي انت عماله بتزودي فيه وتخشي في حاجات مش حقيقيه عماله تدخلي في حاجات مش حقيقيه عشان انت رافضه الحقيقه والواقع اللي انت عايشه فيهم ان انت ست سنين او انت ست سنين ممكن يكون مش الموقف تاني كتير انت عماله ترفضي نفسك فيها لذلك الموضوع عمال بيطور معك.

تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اولا انك تكوني فاشله في كل حاجه وبعدين تقولي مش منتظمه في كذا. وقراءه القران والدراسه مش قد كده ده بيقول انه مش فش عشان قد ما هو في محاولات. يعني هي الطبخه خالص مش كده يعني اديني برده حتى لو كنت في المرحله الثالثه بس ربنا كرمه قدامنا يدخل حتى لو الكليه بمصاريف غاليه عن الدراسه في الجامعات الحكوميه ولكن؟ خلينا نقول انه ده مش اشد دي محاولات بس لما بتكونوا محاولات مش على اساس. ما بتجيبش نتائج قوي يعني بتبقى عامله زي الايه اللي بينجح كده بيبقى ضربه حظ. طيب نحاول ازاي بالطريقه الصح علشان نبدا نشوف نتائج بيها وتساعدنا نستمر اول حاجه عايزاكي تعرفيها انه الهدف الاساسي في الحياه اللي انت موجوده عشانه باباك موجود او مش موجود سواء الناس اللي ماتوا ولا لسه عايشين الهدف بتاعك انت الهدف الفردي بتاعك وبتاع كل ان هو جاي عشان يقعد ربنا ازاي الصلاه بس الصلاه دي واحده من الفروض. في كل حاجه فلو انت من ساعه ما فتحت عينك كده وقلتي انا صاحيه عشان اعبد ربنا. شوفي بقى هتعملي ايه كل حركه هتغطيها تبقى عايزه تاخدي فيها ربنا فتفتكري ممكن مثلا لو انت بتحضري الفطور تعوضيه ربنا اه تعمليها ازاي لانك وانت بتطلعي الحاجه من الثلاجه اللي انت هتعمليه بها الفطار تقولي الحمد لله على النعمه الحمد لله على ان احنا ثلاجه الحمد لله ان احنا عندنا اكل ناكله الحمد لله اننا عندنا كهرباء شغل بيها التلاجه الحمد لله على نعمته الناس الثانيه ما عندهاش اي حاجه من دي في البيت في ناس اصلا ما عندهاش ميوت الحمد لله كل عباده ربنا كل ده ربنا ايه ده كلنا واحنا. كل خطوه تقدري تعملي بيها انك تستحضري نيتك انا بعمل اللي انا بعمله دلوقتي ده ليه طيب وانت بتفطري انا هافطر هفطر كميه دي كلها هل الجسم محتاج كل الكميه دي؟ تلاقي نفسك بقى بترتبي امورك احسن بكثير وعارفه كل حاجه بتعمليها في الاخر الناتج بتاعها رايح لفين رايح لفين بقى هو ده بقى اللي احنا بنسميه الهدف من الحياه اللي هو غير الهدف اللي ربنا خلقنا عشان عشان الهدف اللي ربنا خلقنا عشانه ان احنا نعبده احنا بنحط بعديه الاهداف الثانيه الا وهي ايه انه انا هيكلي وهشرب دلي وهروح المكان ده ليه؟ ولازم يكون اجابه ليه ده في مصلحتي؟ وفي الاتجاه اللي انا اخترته اختاري اتجاهنا نفسك الاتجاه ده تبداي تحطي كل مجهودك ناحيه الاتجاه ده مش ناحيه اي حاجه تانيه. فكرت كلامي ده كده كويس وقولي لي ايه الحاجه اللي جت في بالك عشان اكمل معاكي.

تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بصي يعني واضح انك لسه متجوزه جديد لسه مش قادره يعني ايه تخلي الامور في السياق يخليك تعيشي مرتاحه. خلينا نبقى بلاش ناخذ الامور بانه انا مش عاجبني خلينا نغير خلينا ناخذ المواضيع شويه يعني ايه شكل يسمح ان. ان انت تعيشي مرتاحه وفي نفس الوقت هو يقدر يكون مش مزعل مامته حاجه انت بتقولي ان هو ولد هو الباقي اخوات كلهم بنات فده بيوضح قوي قوي قوي انه قد ايه الولد ده بيكون عنده الام مهم قوي فيعني بيبقى في نوع من الغيره هي بتكون بالنسبه لها ده ابني اللي انت اخذتيه مني يعني هي الغيره ويكون معناها كده هي مش بتبقى الست بتفكر في كده لكن هتبقى طول الوقت عايزه تثبت انه انت مش احسن منها يكون ان هو بيفضلت عليها فيعني احنا ناسب كبار الجمال دولت ونقدر ان احنا نكتبهم بكلمتين حلوين يعني انت منك لنفسك ممكن تقولي لها ده هو يعني على قد ما بيعجبه اكل بس بيقول لي مش زي اكل ماما يعني طبعا اكلك هو احسن من من اكلي ومش ممكن هعرف اوصل لمستواكي في الاكل ابدا هتقولي لها كلمتين هي بالنسبه. لحد اللي هي محتاجاه هي ممكن تكون بتضايقك بسببه ومش هتعمل لك حاجه ومش هتعمل اي موقف يضايقك عشان خاطر تحس بكده وانت في نفس الوقت تبقي ريحتي دماغك. مش محتاجه انك تخرجي من البيت ولكن تقدري انك تعملي روتين لحياتك عادي جدا وبل الاستمرار وبانك تاكدي على انه ده اللي انت مرتاحه له او انك تتحججي شويه حاضر انا هنزل لمامتك بس اخلص الحاجه عندي في البيت حاضر عيني الاثنين ماما هجيلك هعمل لك اسويلك واغيبي شويه وهكذا وهكذا لحد ما تعملي سيستم لنفسك لو معلش اصل انا بصحى الساعه كذا معلش اصل انا مش بعرف ااا افضل طول اليوم لاني اطلع مثلا حاجه اقرا حاجه اصل بحضر القران يعني تقدري تعملي حاجات كتير جدا بحيث انك تعملي لنفسك سيستم ما تخليش حياتك كلها محورها المواضيع والحوارات اللي بتحصل ما بينك وما بين حماتك وانا قلت لجوزي ما عملش حاجه ابدئي اعملي شكل حياتك اهتمي بحياتك انت الشخصيه عشان ما تحسيش ان الموضوع فاضي هو اللي بيحصل ده كله هو المذاهب الحال.

تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. اذا كان والدك جاحد واسيب. واضح كده ان ممكن تكوني ورثت منه القسوه وانت بتقسي على نفسك دلوقتي. جمله انت كتبتيها في الاخر نوم لا انت بتفردي بيها نفسك انك تقولي السمر ايه اللي رفضتك؟ سما ايه اللي اخواتك انت لما بتقولي كده بتلذذي لنفسك المبدا بتاع الانتحار؟ ليه بتعملي كده ليه انت كمان بتقصي على نفسك وبتودي نفسك للهالاج بايدك بالافكار وبالجمل الرنانه دي اللي هي في الاساس كيش؟ ااا السماء مش بترفض ومش بتوافقش اي حاجه انها تعملها رب السماء والارض هو اللي بيقرر وبيشاؤوا وبيقول قم فيكون وهو اللي ما اشقش وانا اذن ان عمرك يخلص. استثمري عمرك ده في انك تقدري تعملي رصيد يكتب لك رحمه من عند ربنا تدخلك الجنه بدل ما تستقبلك للاسف النار وتبقى ما رفضتش النار ما بترفضش اي حد بترمي فيها ارجوكي ما تعمليش كده في عم بيقول حاجه انا حابه اقولهالك اعذريني لو اللهجه بتاعتي حاده شويه لكن. ده حقيقي خوفي من الجمله اللي انت قلتيها في الاخر لان هي دي الجمل اللي بتشكل الافكار جوانا ففي الاخر تطلع افعال سيئه جدا وتؤدي لها لكنه ما معنى الكلمه؟ مامتك وباقي يديروا امورهم بالشكل اللي هم شايفينه لو انت كبار كفايه كل اللي تقدروا تعملوه ان انتوا تقولوا لباباكم كفايه كذا وارجوك في حالها انتوا وصلتوا هسيبه الكبار تقدروا تتكلموا تقدروا تناقشوا تقدروا ان انتوا توصلوا الفكره اللي ممكن تكون مامتكم بسبب انهياره عن نفسي مش قادره توصل. ما ينفعش يبقى كل الموجودين في البيت تعبانين لانه كده ما حدش هيساعد حد واكيد اللي هي شافته اكثر من اللي انتم شفتوه بكثير لانه هي بتعامل معاها بشكل اقرب فكونوا انتوا تولدها يعني بتعينوها بدل ما تبقوا بتمثلوا عليها بتعبكم انتم كمان عدوا ارجوكي تحملي مسؤوليه شويه مسؤوليه عن نفسك ويريد مسؤوليه عن نفسيات مامتك انت كمان افضل كتير.

تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته خليني اقول لك ان العكس الفتره اللي انت فيها دلوقتي هي الفتره اللي انت هتفهم نفسك فيها. الحاله اللي بتمر بها بتقول انك كان في جواد حاجات وانت كنت بتتجاهلها تتجاهل يعني جزء منها ومتعالج بالجزء الثاني. غالبا في حاجات كثير انت كنت بتعملها عشان الاخرين مش عشان نفسك بس كنت بتقنع نفسك انه لا لا لا دي اختيارات انا وده انا وانا اللي حاببه كده لكن هو كان في جزء ثاني من جواك بيقول لك لا انا مش عايزه ابقى كده وانا عندي اختيارات ثانيه قلت كنت بتحاول تغطي الصوت ده. بتيجي المرحله بتاعه اييي وهو قادر هو انا ازاي كنت بتكلم كده وانا دلوقتي مش عارف ايه احسن حاجه المفروض اعملها لما بيبدا الناحيتين يبقى صوتهم عادي وما حدش فيهم عارف يسيطر انت محتاج هنا تعترف بالاصوات اللي جواك كلها وفعلا تختار وكانك بتختار من اول وجديد اختار شخصيتك من اول وجديد قرروا قراراتك من اول وجديد كفوف لو انت غصت عن نفسك من بعيد كانك باصص على شخص ثاني هتحب ان هو يعمل ايه افضل حاجه يعملها هتنصحوا بيها نفسك واختار لنفسك شخصيتك من اول وجديد. والاختيارات دي خلي بالك كويس قوي انها ما تبقاش يعني كلها مبنيه على انك عايز تعمل اللي يبسط اللي حواليك او اللي يرضي اللي حواليك او اللي يعجبك. انك تتحط في الموقف ده ثاني لو بقت كل اختياراتك كل القراراتك بناء على

تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بصي اكيد اللي حصل معاكي ده ما حصلش فجاه اكيد ده حصل موقف كان صادم بالنسبه لك او تراكمات كانت في نفس الاتجاه حاجات متكرره عشان توصل لكده انت محتاجه حد يساعدك احنا موجودين هنا عشان نساعدك حاولي تديني تفاصيل زياده انا اول محتاجه ان انا اساعدك هنا من خلال التطبيق او هتبقي محتاجه تاخدي جلسات مع دكتور ضروري جدا لانه مش هتخرجي من الحاله دي كلها الا انك تتعمعي جلسات يخرج منها الموضوع وغريبا كمان ممكن الدكتور يديكي دواء عشان تكوني في حاله احسن تقدري تقومي تمارسي بيها روتين يومك الطبيعي وتتعاملي شويه في الحياه يعني بدل حاله العزلة اللى انتى موجوده فيها.

تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. ايها الشاب والثلاثيني. باذن الله انت مسلم بما انك كتبتك بتدل على انك الاسلام فخلينا نبص هنا على المساله اللي انت بتصرها في سؤالك وانا هتفرق في المساله دي وهجاوبك اجابتي واجابتي دي مش وجهه نظري اجابتي ليه احنا لما بنوقف حاجه ونبقى عايزين ناخد قول كده فيها فين الصح فين الغلط مين اللي عليه الحق ومين المح؟ بوب عايزين كده واتاكدين انه هو المعاناه اللي الواحد بيعانيها دي عشان خاطر غلط ولا عشان خاطر اللي حواليهم. فبنعمل ده ازاي بان احنا بيكون لينا مرجعيه المرجعيه دي هي اللي بتخلينا نحدد انا هفترض ان شاء الله مختلفين في النقطه دي مرجعيتها كمسلم هي هي مرجعيتي كمسلمه قران ربنا المصحف الشديد بكل التفاصيل بتاعته وكل الاحكام بتاعته زائد السنه الخاصه باحداث الرسمله لما نحب ناخذ فصل مش. اللي انت بتتكلم فيه حاليا وبناء على المرجعيه ان شاء الله انا عليها هم مش غلط كل البنات اللي موجودين في بلدك في بلدك الجزائر مش غلط وهم. على المرجعين انه ربنا عز وجل وضع القوامه للرجل. وا حقوق واحط له واجبات الانثى بقت واجبات عليها اتجاه الرجل وخرج عليها طاعه زوجها كل ده من اجل ان الراجل عليه قوامه القوامه دي مرتبطه بالانفاق. قواني النساء بما انفقه هي واضحه جدا وصريحه وما فيهاش التفسير ربنا خلى الراجل في وضع القوامه وليه طاعه حاجات كتير جدا على المراه اللي هتكون عايشها معاك كزوجه. فاحنا هنا بنتكلم في ايه؟ طبعا حضرتك كراجل مسؤول عن الانفاق الكاف وما فيش اي فرد او اي حاجه حتى لو كانت ظروف اقتصاديه حتى لو كانت ما اعرفش ايه تفرض على المراه ان هي تتحمل جزء من الانفاق فبيكون ده التزام عليها لا هي ما عندهاش اي التزام اتجاه الامتح. ان المسائل بقى اللي بتقوم عليها الجيوب كشكل ودي ده بيكون فضل فعلا من الست يعني حتى لو الست دي هي بتشتغل هي فضل منها ان هي لو خرجت في حاجه ومش ده معناها انها تصرف طول الوقت في الحاجه دي ما ينفعش تقول لها الحاجه دي بقت الالتزام ده في البيت بقى بتاعك انت يعني مش انت اللي عليك. كده اصلا. ده برده بناء على ايه زي ما احنا اتفقنا على المرجعيه ان شاء الله هنفضل ثاني عليها هي القران. اعذرني لو انت شايل بقى ان كده هم اللي ماديين هم مش ماديين احنا نتكلم بقى بالطريقه دي ونقول ان هم ماديين بحاله واحده. في حاله انها تخلينا نبدا نقول ان ده هم ماديين وازاي بيفكروا كده وليه مفيش حد راضي بالكلام ده لما نتكلم بقى لما رجع لما اقول لك يا سيدي لا بقى احنا ما رجعتنا نمشي القران والسنه الفكر الليبرالي لا الفكر العلماني احنا ناخد بقى اي فكره ثاني او الفكره الغربي او او او لو اخذنا مرجعيه ثانيه هنبدا بقى ايه نقول انه انت معك حق. الظروف الحاليه هي واجب ان هي تساعدك وكل الكلام ده.

تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


الحلال والحرام مرتبط بالضرر او باوامر الله الصريحة فى القران والسنة انت بتفكري صح؟ وخلينا نقول انه ايوه. كويس جدا اللي عملتيه انك ما تضيعيش وقتك في المسلسلات لان هو احنا هنتحاسب على وقتنا وعمرنا احنا ضيعناه في ايه ودي من الاسئله اللي هنتسالها برافو عليك انك قيمتي الموضوع ده ثاني لو حاسه انه مساله المسلسلات دي هتكون ما تخليكي بانك ترجعي ثاني تشوفيها بشكل كبير فلا ما تبدئيش اصلا تشوفي مسلسلات من النوعيه التركي دي ثاني مهما كانت بقى عائلي ولا مش عائلي لانه ممكن تكون نفسك ضعيفه فيها وترجعي تلاقي نفسك ثاني بتقضي وقت طويل في المسلسل لان احنا عارفين دلوقتي ممكن حتى لو بتنزل الحلقه بتستني وتقعدي تشوفي حاله واروح حلقه او تستني كذا حلقه ورا بعض لو ما شفتهاش فهتلاقي في يوم بياخذ منك ساعتين ثلاثه يعني دي نصيحتي لك لكن لو انت هتقدري تكوني متحكمه والموضوع بالنسبه لك خلاص بقى مظبوط مش هتقضي اكثر من ساعه في يومك في حاجه ترفيهيه زي ديفا لا باس يعني مساله بقى المشاهد ااا لو انت بداتي تتفرجي على مسلسل ورغم ان هو تصنيفه عائلي بدات تلاقي ان هو فيه مشاهد كتير لتلامس حرام ل. افكار حتى هي حرام لانه في مسلسلات حتى لو عائليه بيكون فيها الافكار بتاعه الخيانه بتاعت الزنا بشكل زياده قوي وبتتبرر باسم الحب او باسم الهروب من ضغط معين فلو لقيتي الانواع دي من الافكار اتفرجيش على مسلسل حتى لو كان عائلي لانه الحرمانيه هنا هتيجي من انك بتسببي لنفسك ضرر اا من انك يعني انت بتدخلي لنفسك النوع ده من الافكار الغلط فغصب عنك هتلاقيها مقصره عليك في اختياراتك انت في الحياه انك في حاجه المفروض ان هي مش عاديه انت تبقي تشوفيها عاديه من كتر ما انت شفتيها في مسلسلات. زائد انك متابعتك هتبقي بتشجعي النوع ده من الافكار لانه لما كذا حد بيتابع نفس المسلسل مسلسل بيبقى مشهور فناس تانيه بتتفرج عليه وتشوف ان المسلسل ده طالما بقى مشهور وناجح كده يبقى اكيد كل الافكار اللي فيه حلوه ففي غيرك بيتضر بسبب ان هو ااا عرف ان المسلسل ده مشهور فهيدخل يشوف نفس الافكار اللي هي غلط وهو المفروض الواحد يتعود عليها. يا رب اكون افدتك باجابتي واستمر في انك تجاهدي نفسك من اي حاجه غلط وربنا يوفقك.

تم النشر الخميس، ٥ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. انا عايزه اقول لك انه انت مش مكبره الموضوع ولا حاجه اييي وجود الاب وجود الام دولت من اهم الحاجات في حياه الطفل من ساعه ما بيتولد. اهميته بتبقى في الاحتياجات اللي هم اكثر حد بيقدر يوفرها للطفل في مرحله تنشئه لحد ما يوصل لمرحله البلوغ او الادراك اللي يقدر فيها يكون معتمد فعلا على نفسه تماما. بيعمل ايه اي شخص بقى ااا بيكون فقد احد والديه او الاثنين لاي سبب من الاسباب سواء ان هم توفوا او ان هم بعاد الاسباب اجتماعيه مشاكل او ظروف بتمنع احد الوالدين. او ظلم من احد الوالدين ان هو ما يكونش موجود وما يلبسش الاحتياجات دي او خليني اديك احتمال كمان انه يكون الاب او الام موجودين وعايشين معاهم في نفس البيت ولكن كانهم مش موجودين فمش بيوفروا برده اي احتياجات في اي حاله من الحالات دي ازاي الطفل او الفرد ده بينشا في المجتمع بيعمل ايه يعني؟ بيتاثر ازاي بالحاله دي؟ هو بيتاثر بسبب ان احتياجاته بتكون مش بيتم اشبعها يعني عامل بالضبط زي مش بياكل او مش بيشرب فطبعا انا لو جبت دلوقتي اي حد صايم او ما اكلش لفتره كبيره كل اما الفتره دي تطول عليه كل ما هيكون في حاله توتر وفي حاله عصبيه وبيوصل لحاله غضب ممكن يبقى بيقول لنفسه هو انا ليه واصل للمرحله دي لكن ببساطه المرحله دي هو وصلها لانه جعان لانه في عنده شيء غير مشبع. طيب يبقى معنى كده اي حد مامته او باباه مش موجودين هيبقى شخص متوتر متعصب وحالته صعبه كده لا الاحتياجات هي احتياجات محتاجه اشباع فحتى لو الاب والام الحقيقيين مش موجودين بس في ناس ثانيه واخده مكانهم وبتقدر تادي الدور ده واا قادره تخلي الولد او البنت دول مشبعين من احتياجاتهم الدنيا بتبدا تتظبط والميزان بيبقى زي الفل وبيبقى شخص تمام والتاثر اللي عليه ده بسبب فقدان الاب او الام بيكون يعني غير ملحوظ وتقريبا مش موجود بس ممكن يكون مشتاق بس للحاله بتاعه انه يكون في اب وام موجودين فاللي انت حساه شيء طبيعي جدا انك تكوني متضايقه انك يكون عندك حاله غضب. طيب السبب عندك هو اكثر حاجه انك مش بس مفتقده وجود ولدك لكن انت زعلانه قوي قوي ان هو اللي مختار كده هو مختار ان هو يكون بعيد عنك ومختار ان هو ما يكونش موجود في حياتك ودي اصعب من ان يكون في ظروف غصب عنه انا حاسه بيكي جدا. اللي انت حاساه كله انت محتاجه تعبري عنه اكتر من كده؟ بدل ما هو بيطلع منك في احساس وحش زي اللي انت بتقولي عليه انك بتشوفي حد من صحابك ممكن تبقي بتضايقي قوي وبتحسديها وبتكرهيها ان هي عندها حاجه مش عندك. انا عارفه ان ده هيكون صعب شويه ولكن انت محتاجه بقى تتصالحي مع القدر ومع الظروف اللي انت مجبره على التعايش معاها لانه دي حاجه مش في ايدك انك تقدري تغيريها مش تقدري تغيري ااا اختيار باباك لكن تقدري تغيري اختيارك انت اختيارك انت انك تعيشي مرتاحه تعيشي مرتاحه ازاي تقدري تشوفي اقرب نموذج حواليك ااا يكون اب تقدري انك تاخديه قدوه تقدري انك تلقي له وقت ما تكوني محتاجه. يشجعك حد يحميك وتقدري تشوفي ده من المحيط اللي حواليكي ممكن خال عم جد ااا يعني من اقرب الاقربين يقدروا يقدوا الدور ده شوفي مين احسن حد فيهم ومين اقرب حد فيهم لك تقدري انك تحطيه في المكان دي. ااا الحياه محتاجه مرونه طبعا انت شفت ده في وقت نقول ان هو بدري ولكن مفيش حد فينا بيختار شكل الحياه بتاعته وربنا مش بيدي لحد شكل حياه الا وهو عارف ان جواه قدره على التعامل مع شكل الحياه دي ان كلنا مش زي بعض قدراتنا مش زي بعض فاا اكيد قدراتك ربنا عارفها عارف انك تقدري تستحملي ظرف اجتماعي زي ده. اتعاملي بمرونه تقبلي الواقع حتى لو كان مؤلم وشوفي ايه الحاجات اللي ممكن تخفف الواقع ده من حواليك زي الاقتراح اللي اقترحته عليك علشان تكوني مش هقول لك بنسبه 100% ولكن بالنسبه للاكبر قادره تكوني مرتاحه فتقدري تتحركي في الحياه من غير ما يكون جواكي مشاعر غضب هي اللي بتحركك في اي وقت من الاوقات.

تم النشر الخميس، ٥ سبتمبر ٢٠٢٤


جميل حلمك وعشان توصليله باذن الله ..اعرفى انك اولا تسعى بكل الجهود المتاحة عندك والنتيجة التى يقدرها الله لكى وان لم تتوافق مع حلمك فهى خير لكى عشان نشتغل على الحلم بقى احنا محتاجين نحوله لهدف نحوله الهدف يعني نخليه مرتبط بالواقع يعني لو احنا متفوقين مجتهدين بس مش بنوصل لدرجه الامتياز فاحنا محتاجين ان احنا نخلي الواقع بتاعنا واجتهدنا يكون بيوصل للدرجه ده اولا نقسم وقتنا وجهدنا صح. علشان ما نجيش في اي وقت يحصل دروب وده ياثر علينا. نكون اييي بنتعامل مع الدكاتره كتير لان هم يقدروا ينصحوكي كتير جدا في النقطه دي هي الحاجات اللي تقربك من الموضوع اكثر واكثر وتفيدك في الاتجاه ده هنستخدم كل الادوات المتاحه هتحطي نفسك خطوات وتمشي عليها وتاكدي انك ما فيش اي حاجه في حياتك هتيجي تاخدك من الهدف بتاعك ده علشان تقدري توصليهم لان هو لو بقى حلم هيبقى عامل زي الحلم ان انا ممكن في اي لحظه اصحى من النوم ويا دوبك افتكره لا احنا مش عايزينه كده احنا عايزينه هدف احنا شغالين عليه وماشيين في الخطوات بتاعته. في حاجه كمان انا اجابه على سؤالك هل هو مختصر على اوائل الدفعه والحقيقه انه اه يعني بالنسبه للقانون الجامعات الحكوميه فالموضوع بيبقى مختصر على الاوائل وبيتاخذوا بالترتيب يعني الاول على الدفعه هو اللي بيبقى ليه الاحقيه في التعيين كمعيد الموضوع بيبقى طبعا على حسب. الاحتياج بتاع الجامعه فممكن تكون الجامعه حاليا مش محتاجه مواعدين فلو مش محتاجه مواعدين هيبقى حتى اللي من الاوائل ده هو ليه احقيه في التعيين كمعيد لو بقى فيه مكان محتاج مواعدين لو الكليه فيها كذا قسم فطبعا بيبقى التعيين على حسب القسم تمام لو اللي واخد المركز الاول ده هو مش حابب ان هو يعني يشتغل كمعيد بيبدا ينزل التعيين ويروح للي بعديه في الترتيب وهكذا وهكذا طيب لو مفيش فرصه في التعيين كمعيد في الجامعات الحكوميه حاليا في دلوقتي فرصه ما كانتش موجوده زمان اللي هي التعيين في الجامعات الخاصه الجامعات الخاصه بتطلب دكاتره وبتطلب موعدين وممكن الموضوع ما يبقاش. درجه الامتياز وممكن يقبلوا انه حد يشتغل معيد وهو مثلا ااا جايب بس جايد جدا او درجه معينه يعني في الجي بي ايه او اللي هو المعدل. الساعات المعتمده اشتغلي على الهدف بتاعك وبطلت تسميه حلو وابداي سميها هدف علشان تشتغلي عليه صح وتبقي شايفه قدام عينيك صح ان شاء الله ربنا يوفقك وكل السعيد بتاعك يوصلك للي انت حباه باذن الله.

تم النشر الخميس، ٥ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم خليني اقول لك ان اول حاجه تدرسي يعني تدرسي دراسه تكوني اما دراسه اكاديميه يعني من خلال الكليه او انك تاخدي كورسات بتكون فعلا ثقيله ومش اي كورس وخلاص يعني مش الكورسات اللي فيها الحاجات السطحيه دي الدراسه دائما دائما تكوني مبديه يعني بتحدسي معلوماتك اول باول يعني تكوني مطلعه على ايه الجديد في علم النفس وايه الحاجات اللي شغالين عليها دراسات ايه الحاجات اللي يكتشفوها جديد تعرفي اكتر وتفاصيل اكثر عن الاعراض وتشابهها وتشابكها وتشخيصات المختلفه ضروري تكوني عارفه ده تتعلمي تكنيكس مختلفه فتقديم العلاج او الحلول للاشخاص تتعرفي على البيئه والمجتمع الحاجه المهمه جدا جدا جدا انصحك بيها ودي ليكي انت علشان تقدري تستمري في مجال زي ده انك تعرفي انت تفصلي نفسك عن نوعيات المشاكل اللي هتسمعيها يكون انت عندك روتين خاص بيكي بتفصلي بيه وثانيا وانت بتسمعي ما تدخليش نفسك جوه المشكله او جوه التفاصيل اللي بيحكيها الشخص اللي قدامك دي من الحاجات اللي انا اتعلمتها وبسبب ان انا اتعلمتها صح الحمد لله قادره ان انا ممكن اتعامل مع ثلاث اشخاص ورا بعض والحمد لله اخرج مش محمله بطاقه تمنعني انا شخصيا من التعايش في حياتي الشخصيه ربنا يوفقك وان شاء الله لو حطيتي خطوات كويسه استفدتي من كل النصائح اللي هتتقلك هنا تكوني باذن الله اخصائيه نفسيه ممتازه.

تم النشر الأربعاء، ٤ سبتمبر ٢٠٢٤

2725 تعليق

اذن سأعدل اجابتى وستكون كما هى لان لا فرق بين فتاه او فتى

تم النشر الاثنين، ١٦ سبتمبر ٢٠٢٤


عندك كام سنة؟

تم النشر الاثنين، ١٦ سبتمبر ٢٠٢٤


ده بس بيكون محتاج اننا نفتح عينينا على الواسع اللى فى الدنيا ...كل المحيط القريب يمكن مش شبهك لكن كل ما تشوفى العالم انه اوسع من الدايره دى هتقدرى تشوفى اللى شبهك ..ناس هتقابليهم صدفه لسه وناس هتتعرفى عليهم فى تنقلاتك فى الحياه سواء دراسة او معارف جداد وهكذا ....

تم النشر الاثنين، ١٦ سبتمبر ٢٠٢٤


الشكر لله ...اتمنى ليك كل الافضل باذن الله

تم النشر الاثنين، ١٦ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر الأحد، ١٥ سبتمبر ٢٠٢٤


الوسواس عبارة عن ايه

تم النشر الأحد، ١٥ سبتمبر ٢٠٢٤


هل كنت مهتم ان شخص معين يشجعك او يقدرك وده محصلش مثلا

تم النشر الأحد، ١٥ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر الأحد، ١٥ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر الثلاثاء، ١٠ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر الثلاثاء، ١٠ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر الثلاثاء، ١٠ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر الأحد، ٨ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر الأحد، ٨ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر الأحد، ٨ سبتمبر ٢٠٢٤


كتاب د.محمد طه ( علاقات خطرة )

تم النشر الأحد، ٨ سبتمبر ٢٠٢٤


المقارنات دى كلها كفيلة انها تعيشك فى جحيم

تم النشر الأحد، ٨ سبتمبر ٢٠٢٤


اى حقيقة التى ظهرت...اين دليل انفاقها عليه وعلى منزلهم او تصرفه من اموالها

تم النشر الأحد، ٨ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


التفسير تفاصيله زى ما وضحتلك وياريت تراجع ورا كلامى ..هتلاقى تفسير ادق وافضل

تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


ايه نوع الصدمات فى الطفوله ...وهل كنتى بتذاكرى معع حد دايما

تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


ان شاء الله هتكون من نصيبك ..اجعل التجربة الماضية فقط تساعدك على الاختيار الجيد بانك تتلافى الاخطاء السابقة ...وحتى لو معاك بنات فابدأ بوضع حدود فى التعامل حتى لو هيتقال عليك معقد..احسن ما تقع فى ذنب

تم النشر السبت، ٧ سبتمبر ٢٠٢٤


العفو يا حبيبتى ..الشكر لله ..ربنا يفكرك بكل الحاجات الجميلة وبس

تم النشر الخميس، ٥ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر الأربعاء، ٤ سبتمبر ٢٠٢٤


اتفق مع اجابة الاستاذه سدرا

تم النشر الأربعاء، ٤ سبتمبر ٢٠٢٤


اتفق مع اجابة استاذة فاطمة ..وباذن الله توبتك مقبولة واستمر فى تقوى الله فى كل خطوة فى حياتك وييسر لك زواج صالح باذنه وفضله

تم النشر الأربعاء، ٤ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر الأربعاء، ٤ سبتمبر ٢٠٢٤


استقبلت تواصلك ..شرفتنى

تم النشر الأربعاء، ٤ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر الأربعاء، ٤ سبتمبر ٢٠٢٤


الاحتياج بيكون مأثر على افعالك من غير ما تحسى وهو اللى خلاكى متشوفيش اللى بيتقال من اللى حواليكى

تم النشر الثلاثاء، ٣ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر الثلاثاء، ٣ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر الثلاثاء، ٣ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر الاثنين، ٢ سبتمبر ٢٠٢٤


خلاص يبقى هتصبروا ولو حصل الزواج فعلا ...ممكن تطلبوا اول فتره تقعدوا بعيد كام يوم وبالتدريج تحاولوا تنقلوا حياتكم بين البيت وبين جدتك واتعاملوا مع الزوجة على قدر تحملكم

تم النشر الأحد، ١ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر الأحد، ١ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر الأحد، ١ سبتمبر ٢٠٢٤


وضحى الامر وان شاء الله ساتفهم لاساعدك

تم النشر الأحد، ١ سبتمبر ٢٠٢٤


انتى تشعرين بذلك بسبب تجربتك السابقة وترجمتك من هذا الاتجاه فقط و لا اعتقد كل الاشخاص هكذا فعلا

تم النشر الأحد، ١ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر الأحد، ١ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر الأحد، ١ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر الأحد، ١ سبتمبر ٢٠٢٤


تم النشر الأحد، ١ سبتمبر ٢٠٢٤

حساب فيسبوك حساب يوتيوب حساب انستجرام حساب لينكد ان

لعرض الملف الشخصي في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك