زاد 🤎

إجمالي النقاط: 155

2 سؤال

كيف أقليل ساعات نومي إلى 2-4 ساعات لزيادة وقت المذاكرة لأنني طالبة في الثانوية العامة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إزاي أقلل عدد ساعات نومي يعني يكون من ساعتين ل ٤ ساعات ،واصحى نشيطة وفي كامل تركيزي خصوصاً إني في تالتة ثانوي ومحتاجة وقت كتير للمذاكرة وبقول مش مشكلة اجي على نومي وبحس بتأنيب ضمير لما بنام مثلاً ٦ ساعات أو ٨ ساعات .مش عارفه اظبط ميعاد نومي إطلاقا وده بيفسد عليا اليوم كله.

تم النشر السبت، ١٨ مايو ٢٠٢٤


أريد معلومات عن قسم علم النفس الإكلينيكي وكيف يمكنني التفوق فيه وإيجاد عمل بعد التخرج؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عايزه أعرف كل التفاصيل عن كلية آداب قسم علم نفس اكلينكي ،كل المعلومات عن القسم ده ، وازاي أحصل على شهادات ودبلومات خاصة بالقسم ده بحيث اكون متفوقة جدا فيه ولما اتخرج من الكلية ألاقي شغل. وياريت لو حد يقولي تجربته ف القسم ده .

تم النشر السبت، ١٨ مايو ٢٠٢٤

2 إجابة

قرب من ربنا ،ارجعله من تاني متخافش هيقبلك والله وهيحبك اكتر و اكتر ربنا غفور رحيم بيقبلنا وبيفتحلنا بابه أول ما بنرجع ليه ،قوله يارب سامحني ،قربني منك ،خليني شخص جديد تحبه و ترضاه ،يارب أنا آسف أن علقت قلبي بحد غيرك ،اسف يارب أن صاحبت بنت وحبيبها رغم إنها لسه مبقتش حلالي على سنة الله ورسوله ، بس يارب خلاص قلبي اتعلق وبيوجعني أوي ف غيابها ، يارب أرزقني بيها ف الحلال لو هي خير ليا ،ولو هي مش خير ليا أو أنا مش خير ليها..شيلها من قلبي يارب واملى قلبي بحُبك وأرزقني الزوجة الصالحة الجملية التقية النقية الحافظة لكتابك والعارفة بدينك .افضل أدعي كده ووالله العظيم يا إما ربنا هيرزقك بيها يا اما مره واحدة كده ومتعرفش ازاي هتلاقيها اتشالت من قلبك وبقيت حاسس أنك إنسان جديد. وكمان عشان قلبك ميوجعكش اكتر امسح أي صور أو أي حاجة ليكم مع بعض أو أي تفكرك بيها.ده قلبك انت وأنت المسؤول أنك تحافظ عليه.هتكون صعبة ف البداية لكن ربنا هيقويك . اتعرف على شباب صالحة كده تقربك من ربنا روحوا صلوا ف المسجد مع بعض ،حفظوا قرآن اتعلموا دينكم اكتر اكتسب مهارة أو أتعلم لغة يعني اشغل وقتك.افتح كده يوتيوب واكتب "بودكاست وعي". وتلاقي ٣ شباب هتحس أنهم صحابك كده ما شاء الله عليهم بيتكلموا ف حاجات تطمن القلب بيتكلموا ف الدين والدنيا ،تحس أنهم بيكلموك انت شخصيا والله والله والله حياتك هتتغير مليار ف المية أول ما تسمعهم إن شاء الله هياخدا بإيدك للنور. ونصيحة مني متصاحبش بنات تاني.افتح سورة النور وأقرأ الآية ٣٠ كده وهات تفسيرها . واكتب ليه العلاقة بين الولد والبنت خارج الزواج حرام.افتكر دايما أن البداية المترضيش ربنا نهايتها مش بترضي صاحبها وده ال حصل معاك.. لكن معاك دلوقتي فرصة تقرب من ربنا وكل حاجه تبقى جميلة. وأعرف دايما أن الهتطوله ف الحرام عمرك ما هتطوله ف الحلال أبدا. وتأكد أن من ترك شيئا لله عوضه الله خيرا منه. وف النهاية.."عُد إلى الله ولو أذنبت مليون مره." وتذكر أن من اقترب من الله أقترب منه كل شيء جميل ومن أبتعد عنه يشقى في الدنيا والآخرة.

تم النشر الخميس، ٢٣ مايو ٢٠٢٤


صدقيني كل مشاكلك هتتحل لما تقربي من ربنا ،هتحسي إنك مرتاحة ومتطمنة أوي بجد والله الناس ال هقولك عليها دي كانو السبب في أي حاجة حلوة ف حياتي وساعدني تتخطى أي مشكلة.بفضل الله ثم بفضلهم بقيت قريبة من ربنا أو على الأقل بحاول أكون مسلمة صالحة يحبها الله ورسوله ،بسمعهم على اليوتيوب.الشيخ/(محمد الغليظ ،علاء حامد ،حازم شومان ،د/هالة سمير). بودكاست "وعي ".و بودكاست "إيه المشكلة" والله والله يا جميلة ما هتندمي لحظة أنك سمعتيهم ،ناس بسيطة وجميلة ومثقفة دينيا ًو دنيويا ً .هتحسي كأنهم صحبة ليكي وحرفيا كلامهم مريح للقلب وبيضحكوا ويهزروا برضه مش ناس متشددة وكده ، يعني اكتر حاجة بحبها ف يومي أما مثلاً أجيب أي وجبة خفيفة كده ولا مشروب وابعد مثلاً أسمع حلقة من بودكاست وعي وأصلا ال ف البودكاست دول شباب ف هتحسي أن فاهمين دماغك جدا وواقعيين .اساميهم.. المهندس (احمد عامر شريف علي ،حازم الصديق) بجد ما شاء الله اللهم بارك يعني أنا بكتبلك دلوقتي وانا بجد من جوايا فرحانة إنك هتتعرفي على الناس دي وإن حياتك بعون الله هتتغير للاحسن من وقت ما تسمعيلهم إن شاء الله. أنسي كل الفات وبدأي من جديد. والسلام على قلبِك حتى يهدأ ويطمئِن 🤎 🌿.

تم النشر السبت، ١٨ مايو ٢٠٢٤

5 تعليق

الشكر لله يا طيبة القلب 🤎، ايوه أنا من مصر ، يبقى إن شاء الله هخلص ثانوية عامة والتحق بكلية الآداب وأن شاء الله اتخصص في القسم ده ،واتطور من نفسي بالوسائل ال حضرتك قولتيلي عليها ،فعلا المشوار هيكون المشوار طويل "والمتعة في الطريق وعثراته" وعندك حق ربنا هيسهل الأمور ومش هيسيبنا نكمل لوحدنا كالعادة 🤎🕊️، من كل قلبي شكراً إن ساعدتيني ووضحتيلي الأمور وطمنتيني تجاه أمور كثيرة ،اسأل الله العظيم أن يرزقك طمأنينة القلب ،وسلامة النفس ،وسكينة الروح ،رزقكِ الله الفردوس الأعلى من الجنة غاليتي 🤎🦋

تم النشر الجمعة، ٢٤ مايو ٢٠٢٤


جزاك ِ الله خيرا الدنيا والآخرة 🤎 جاوبتي وزيادة ربنا يحبك 🤎 ، أنا سمعت إن القسم خاص وبفلوس كتيرة هل ده حقيقي

تم النشر الخميس، ٢٣ مايو ٢٠٢٤


فعلاً عندك حق ،هعمل زي ما قولتي إن شاء الله 🤎🦋

تم النشر الأحد، ١٩ مايو ٢٠٢٤


فهمتك.جزاكِ الله خيرا الدنيا والآخرة 🤎🌿

تم النشر الأحد، ١٩ مايو ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،دكتورة سمية.. ممكن حضرتك تقوليلي ازاي أكون دكتورة نفسية من كلية آداب قسم علم نفس اكلينكي وازاي أدخل مجال الصحة النفسية ،يعني وظيفة تمكني أن أكون قادرة أحل مشاكل الناس واساعدهم.انا طالبة في ثانوية عامة حالياً ومقبلة على كلية ف عشان كده بسأل حضرتك

تم النشر السبت، ١٨ مايو ٢٠٢٤

لعرض الملف الشخصي في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك