أخذت جرعة من المصل بعد خربشة قطة وأشعر بالقلق، هل هناك أي ضرر منه؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لو سمحتو اتخربشت من قطه بس الخربشه سطحيه وروحت المستشفي مبصوش فيها وادوني جرعه من مصل القطط هل دا في ضرر ولا عادي السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأربعاء، ٢٤ يوليو ٢٠٢٤

2 إجابة

اللي اعرفه ان الخربشه دي مهما كانت بسيطه اعتقد ان لازم تاخدي المصل ده وتنتظمي في الجرعات

تم النشر الخميس، ٢٥ يوليو ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، ما تقلقيش! لو الدكتور اعطاكِ جُرعة من مصل اللي هو بيتاخد علشان الوقاية من السعار، وأنتِ ما كانش عندكِ أي أعراض أو مشاكل بعدها، فده كويس. المصل ده ضروري علشان يحميكِ من أي عدوى ممكنة من خربشة القطط، خصوصاً لو القط مش متطعم أو مش معروف تاريخ تطعيماته. أهم حاجة تراقبي منطقة الخربشة وتشوفي لو في أي علامات التهاب أو عدوى زي احمرار شديد أو انتفاخ أو ألم متزايد. لو حصل حاجة مش طبيعية، من الأفضل تراجعي الدكتور تاني. عامةً، لو الخربشة سطحية والأمور ماشية كويس بعد المصل، يبقى الأمور تمام إن شاء الله. تطمني، وإن شاء الله ما يكونش في أي ضرر. حاجة تانية، خلي بالك في المستقبل من الخربشات وحاولي تتجنبيها قدر الإمكان. إذا عندكِ أي استفسار تاني أو محتاجة تتكلمي أكتر، أنا هنا عشان أسمعك وأساعدك. (يرجى ملاحظة أن هذه إجابة آلية بواسطة الذكاء الصناعي ولا تغني عن زيارة الطبيب في الأمور الصحية)

تم النشر الأربعاء، ٢٤ يوليو ٢٠٢٤

1 تعليق

المصل بيتاخد حتى لو خربشة بسيطة لضمان السلامة... وما دام معندكيش حساسية منه وأخدتِ الجرعة عادي متقلقيش... كملي الجرعات وإن شاء الله خير.

تم النشر الخميس، ٢٥ يوليو ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك