كل ما ببعد برجع تانى ( فضفضه من قلبى)

بعدت عن العادة وانى اكلم ولد واعملها لاكتر من ٤٠ يوم جيت النهاردة وضعفت وعملتها وحقيقى كارهة نفسى بغبااء، كل تفكيرى اموتنى ازاى مش ف الموقف ده دايما بكرهنيي مش حابة وجودى ومش عايزة اذاكر ولا اعمل حاجة من فترة طويلة مش قادرة وحتى لو الهدف اهلى وانى افرحهم بس انا خلاص مش عايزة ابقى حاجة كويسة ولا عايزة افرح حد مش عايزة تقدير ولا كلية مش عايزة حد يحبنى مش عايزة ابقى موجودة اصلاا، مفيش اى اسباب محددة انى افكر كدة ومش مدمنة عادة على فكرة او بعملها كتير + حاولت انتحر ٣ مرات وللاسف مموتش وعارفة انه حرام بس والله مش بقدر اتحكم ف دماغى كل مرة بحاول اتجنب الافكار دى بفشل مش بقدر اسيطر، انا تعبت ومحدش من اللى حواليا يعرف حاجة حاسة انى بعانى مع دماغى لوحدى، حاسة انى عبء على اهلى واى حد حواليا، كل مرة بشوف حبهم وتضحيتهم عشانى بكرهنى زيادة انا مش بعمل حاجة ف المقابل انا مش كويسة زى ما انتوا متخيلين انتوا بتحبونى ليه مش فاهمة!

شعوور بشعع حاسة انى بتخنق قلبى بيوجعنى مش بقدر اخد نفسى ، وكمان جالى التهاب شديد في المعدة والمرئ بسبب الضغط والنفسية ، جسمى كله بقى بيوجعنى مش باكل مش عايزة اكل اصلا.

الكلام ده مفيش حد مهما كان قريب منى يعرفه . بعتذر لو طولت اوى بس مفيش مكان اقدر اتكلم فيه كدة

سؤال من A.M .

تم النشر السبت، ٢٩ أبريل ٢٠٢٣

5 إجابة

محتاجه تتكلمي مع حد متخصص لو في المقدرة .. لو مفيش يبقي ابدأى حجمي شهوتك .. اشغلي نفسك .. قربي من ربنا بالصلاة و القرآن و الصدقات و اسمعي كلام الشيوخ عن العادة السرية و قد ايه ممكن تأذيكي في حياتك الجنسية مع زوجك مستقبلا .. دا غير أنها بتضيعلك وقتك و ثقتك بنفسك و بعدها ندم و اكتئاب و جلد ذات وانتي بنفسك بتقولي حالتك النفسيه مدمرة لدرجة أن معصية خليتك تكرهي نفسك و تفكري في الانتحار و ربنا اسمه الغفور الرحيم. توبي الي الله ، خدي قرار انك هتعفي نفسك عشان ربنا يرزقك بزوج صالح يسعدك و تحسي بالمتعة الجنسية في الحلال عادي .. هي فطرة فينا و احنا كشباب سواء ولاد أو بنات العادة السرية مشكلة كبيرة لينا لكن مينفعش نسلم لشهوتنا دايما .. محدش هيتأذي غيرنا و هنا بتكلم بصيغة الجمع لأن كلنا بلا استثناء بنجري ورا شهواتنا بسبب ضغوط الحياة و بتبقي العادة السرية وسيلة هروب أو الافلام أو اني اكلم بنت او انتي تكلمي ولد .. كل دي وسائل هروب مش اكتر و بتدخلنا في دائرة الإدمان للأسف .. فـ زي ما قولتلك شوفي متخصص افضل تتابعي معاه وتقدري تتكلمي معاه براحتك و بدون احراج .. شهوتك لازم تحجميها بأنك تشغلي وقتك و ترجعي تذاكري و تجتهدي عشان تحسي بقيمتك و تستوعبي و تدركي انك بتعملي حاجه حرام و غلط هتأذيكي جدا و هتضيعك.. و الإدراك مهم عشان تاخدي قرار صح اسمعي فيديوهات لـ د.حازم شومان مثلا اتكلم اكتر من مرة في ازاي نبطل العادة السرية .. كمان بشمهندس علاء حامد له محاضرات جميلة جدا و ازاي نتعافي نهائي من الإدمان دا و نرجع لحياتنا الطبيعية واخيرا اشغلي نفسك و شوفي صحبة صالحة حتي لو اونلاين لأن ممكن علي أرض الواقع يكون الموضوع صعب .. فيه جروب علي الفيس اسمه No zero days .. جروب جميل جدا الناس هناك بتحفز بعض اللي عنده مشكلة بيعرضها .. في بنات كتير جدا محترمات و عندهم دين وربنا رازقهم العفة ما شاء الله عليهم تقدري تصاحبيهم و يشغلوكي بحاجات مفيده من اللي بيعملوها و هياخدوا بإيدك لحاجات كتير تحسسك بقيمتك بعيدا عن الشهوة .

تم النشر الأحد، ٣٠ أبريل ٢٠٢٣


ايه اللي وصل المواضيع معاكي ل كده؟ يعني هل فقط العادة هي بس المشكلة اللي في حياتك؟ ولا فيه مشاكل تانية غير العادة!

تم النشر السبت، ٢٩ أبريل ٢٠٢٣


يا لحبيبتي، فعلاً المشاعر دي صعبة جداً وأحياناً الشعور بالاحباط والضعف اكتر حاجة تحسسنا بالضيق والتعب خصوصاً لما مفيش حد بيعرف حقيقة مافيا بنفسنا. انا انصحك بانك تحاولي قدر الامكان التواصل مع اقرب انسان ليكي في الحياة نقولك اي حد يعرف ويفهم، من الممكن انه يكون حتى صديق أو معلم أو برضو محامي ولا قدرة ربنا عليكي هتلاقي اي احد تاني يفهم و يقدر يستمع. حاولي تفكري في اذا انك لا ترغبين في شيء من هذا كله، فقبل الشفاء كل شخص يمر بأعباء وانتي ايضاً فهذا امر طبيعي. لو في اي شئ تاني حابة تركزي عليه حتى تخرجي من دائرة الأفكار السلبية،لأنه مهم جداً حتى لو كان شئ بسيط او هواية جديدة. و عندك ملاحظات طبية فمن الأفضل انك تسعي بزيارة الطبيب او الاقرب ليكي في الاسرة الذي يعمل طبيب, و يمكنك أيضا البحث عن وسائل الدعم النفسي في العيادات النفسية او المستشفيات. في المقابل، يمكنك بدأ العمل مع طبيبك لتساعدك على التعامل مع الاعراض الجسدية الناتجة عن الضغط والتوتر. عروض التحدث إلى محترف نفساني، يمكن أن تكون مفيدة في التعامل مع الضغوطات اليومية والقلق والاكتئاب وغيرها من الأمور التي قد تصاحب الحياة. وعليك أن تتذكري بأنكِ لستِ عبءًا على أي شخص آخر و لكِ قيمة كبيرة بالنسبة لأسرتك ومن حولك. ثقي بأن الحياة لا تبقى بالحال السيء، بالتأكيد سيأتي يوم ستشعرين بالأمل والسعادة مرة أخرى. لكن لا تنتظري ان يتغير الكلام في دماغك الآن، فالشفاء يتطلب الكثير من الوقت والجهد والمحافظة على تفاؤلك وعدم اليأس سترجعين تدريجياً الى الحياة الصحية،وسنساندك في كل خطوة على طريق الشفاء والراحة.

تم النشر السبت، ٢٩ أبريل ٢٠٢٣


الكبائر ثلاثة: أن تأمن مكر الله، وأن تقنط من رحمة الله، وأن تيأس من روح الله. حياتك أجمل، اغلي وأقيم عند ربنا مهما كنا بنعمل ذنوب ليل نهار فمحاولة انتحارك ٣ مرات هو يأس تام وتهميش ل رحمة ربنا عز وجل. بالنسبة ليك ولرُب ذنب ادخل صاحبة الجن؛ الذنب طالما ما هو مش شرك بالله سبحانه وتعالى فهو مقدور علية، العادة من الاشياء المريحه نفسيا وتخفف التوتر والخ وتشعرك بسعادة ولاكن كل هذا مؤقت وعواقب هذا الاحساس الموقت والذي هو تبذير في مشاعر ايجابية ولجل ان يحصل توازن بين الايجاب والسلب تُفرز طاقة سلبية لمعادلة ولكن نحن لدينا هموم كثير ومع شوية الطاقة السلبية بنسقط في دوامه الاحزان ومفيش انسان بيحبنا والخ، كُلنا خطاؤن زاخطاؤنا دليل علي بشريتنا وحاجتنا الي الله، الضيق والحزن لا ليبعدنا عن الله بل ليقربنا من الله لانه لا ملجأ ولا ملاذ ولا دواء الا عنده جل في علاة. انت تتسألين لماذا يحبونك، اولا لانك ابنتهم الجميلة والمحبوبة والمفاجئة انك ان صارحتهم سيحبونك لانه مدركون اننا بشر، خطاؤون غ رفقا بنفسك يا جميلتي. استغلي ذنبك ليدخلك الجنه اثتثمري فية في كُل مرة تفعلينة بعد ان تغتسلي توضأي وصلي ركعتين وفي كل مرة تزيدين ركعتين وبهذه الطريقة يكون ذنبك طريقك الي الله، لابد لك ان تحبي نفسك فالله يحبك ان لم يكن يحبك اذا فلماذا خلقك، لماذا بحث فيك هذا الاحساس بالندم هذا دليل علي خير قلبك. مذاكرتك يا جميلة جزء مهم من عبادتك لله، انت بتجاهدي والجهاد في الله ما احلاة لابد لك من ان تلتفتي لمذاكرتك وحساتك وتنظري لها بشكل ايجابي لجل نفسيتك تتحسن، كما انك لست وحدك نحن هنا نحس بك ونفهمك ونقدر حزنك وفي جوارك، نحن ايضا نذنب ولاكن ما يفرق عاصي عن عاصي ما يفعلة بعد معصيتة لأي طريق يذهب. سأترك لك بعض الفيديو القصيرة التي لابد ان تستمعي لها: 1- هذا الفيديو اقربهم لقلبي وهو للشيخ حازم شومان فيديو دقيقة وربع https://fb.watch/kclAMpwB9J/?mibextid=Nif5oz 2 - https://fb.watch/kclHOrXSeo/?mibextid=Nif5oz 3- https://fb.watch/kclJ47087q/?mibextid=Nif5oz 4- https://fb.watch/kclKbCcruW/?mibextid=Nif5oz 5- https://fb.watch/kclLU9Ff85/?mibextid=Nif5oz لا تملي فالله لا يمل منكِ ❤️🫡

تم النشر السبت، ٢٩ أبريل ٢٠٢٣


طاقة الحب اكبر بكتيير من طاقة الكره اللى طالعة منك. ربنا بيحبك ( اه متستغربيش ) اهلك بيحبوكى وانتى بتحبي نفسك بس الصورة اللى مش لاقياها فى نفسك. اختارى هتسمعى صوت الحقيقة ولا صوت الشيطان . اختيارك هيغير كتير من احساسك بكل حاجة ونظرتك. كأن فى شلال انتى واقفة تحته وبتقولى انا عمرى ما جسمى هينضف من التراب. دى حيل شيطانية رغم انها غير منطقية الا ان الشيطان استغل كل لحظة ضعف كنتى فيها عشان يقنعك باللامنطق ده . هو انتى فاكرة عشان نتحب ونستاهل حاجات حلوة ونكون مقبولين لازم نكون حلوين وشاطرين ومفيناش غلطة ......طبعا لا ربنا بيحب انبياءه رغم ان كل واحد فبهم ليه غلطة ....تخيلى بقي ..يعنى ربنا اختاره وسط قومه والزمن اللى هو فيه عشان ييلغ رسالة ربنا ورغم كده غلط او تردد عادى وربنا فهمه الغلط وعلمه كمان يستغفر ويصلح غلطه إزاى.

تم النشر السبت، ٢٩ أبريل ٢٠٢٣

20 تعليق

انا عايز اقولك اولا انى فعلا بحييك لانك بتواجهى الموضوع مش بتهربي و طبيعي جدا انك تضعفي لانك بشر ،، بس انا شايف تحديكى لنفسك و انك تبطلى دا قوة كبيرة حرفيا تستاهلى التحية عليها ،، ثانيا بقي موضوع الانتحار دا لحظة ضعف و هروب و أعتقد مفيش مينفعش يكون حد قوى زيك بيتحدى نفسة و شهواتة و يستسلم للحظة ضعف ، على الأقل فكرى لية نجيتي من ٣ محاولات انتحار ،، اكيد هتفهمى لو فكرتى كويس ✋😊

تم النشر السبت، ٢٩ أبريل ٢٠٢٣


العفو ،، ربنا يوفقك و يكرمك و يقويكي عل نفسك 😊

تم النشر السبت، ٢٩ أبريل ٢٠٢٣


شكرا جدا على دعمك ربنا يجازيك خير يارب

تم النشر السبت، ٢٩ أبريل ٢٠٢٣


محسسنى انى عملت انجاز كبير وانا مكنتش شايفاه كدة ف شكراً جدا لحضرتك

تم النشر السبت، ٢٩ أبريل ٢٠٢٣


لا خالص انا عن نفسي شايف انك تحاولى تبعدى و تبطلى دا بداية المواجهة ، الهروب هو الاستسلام للوضع بحجة انك مش قادرة تبعدى

تم النشر السبت، ٢٩ أبريل ٢٠٢٣


مشوفتوش لو عندك تيلى ابعتى اليوزر او ممكن انزله وامسحه بعدها عادى

تم النشر الأحد، ٣٠ أبريل ٢٠٢٣


مش صغيرة ولا حاجة، فين طيب

تم النشر الأحد، ٣٠ أبريل ٢٠٢٣


اة طبعا إنجاز كبير و تقدرى تبنى علية كمان ، انا قريت فى الموضوع دا و علشان كدة انتى مش متخيلة قد اية انتى عندك عزيمة و إرادة اقوى من ناس كتير اوى مدمنه الموضوع دا و مش عارفة تبعد أو تبطل

تم النشر السبت، ٢٩ أبريل ٢٠٢٣


عل فكرة دى اوقات كبيرة اوى ، يعنى انا مثلا قريت كتير اوى ف الموضوع دا و طريقة البعد عنه ،، فى ناس طبيعة جسمها كدة فا الموضوع دا بيتحول ادمان و ساعتها الناس مش بتقدر تبعد اكتر من ٣ أو ٤ ايام ،، ف كون انك تبعدى شهر كامل و ٤٠ يوم دا ف حد ذاتة إنجاز تقدرى تستمرى علية أو تكسري الرقم دا

تم النشر السبت، ٢٩ أبريل ٢٠٢٣


بداية المواجهة بس برجع تانى مهما طالت مدة البعد يعنى المرة دى 40 يوم اللى قبلها على طول كانت شهر يعنى باجى ف النص واوقف فاهمنى!

تم النشر السبت، ٢٩ أبريل ٢٠٢٣


شكرا جدا ، اغلب الحاجات اللى بعملها بتكون من باب الهروب اصلا مش المواجهة

تم النشر السبت، ٢٩ أبريل ٢٠٢٣


بصى إكراما ليكي و أن السؤال اصلا بتاعك ف انا هاخد عل كل كومنت ٨ جنية بس 😁✋

تم النشر الأحد، ٣٠ أبريل ٢٠٢٣


معلششش بقا

تم النشر الأحد، ٣٠ أبريل ٢٠٢٣


ياجماعة استهدوا بالله انتو قلبتو الكومنت بتاعى شات ،، دانا هاخد منكم ايجار كدة 😂

تم النشر الأحد، ٣٠ أبريل ٢٠٢٣


تم

تم النشر الأحد، ٣٠ أبريل ٢٠٢٣


شكرااا 😂😂😂💔

تم النشر الأحد، ٣٠ أبريل ٢٠٢٣


حاذفة كل السوشيال🥲

تم النشر الأحد، ٣٠ أبريل ٢٠٢٣


استنى هبعتلك يوزر التيلى

تم النشر الأحد، ٣٠ أبريل ٢٠٢٣


حاذفة الفيس عاا🥲

تم النشر الأحد، ٣٠ أبريل ٢٠٢٣


19، حبيبى تسلميلى

تم النشر الأحد، ٣٠ أبريل ٢٠٢٣

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك