تعبت من المشاكل معه، كيف أتعامل مع هذا الرجل؟

السلام عليكم انا احب واحد وهو يحبني مره ومايقصر معي ودايما يشوفني شي مميز ف حياتك وكنا قريبين مره من بعض لكن هذي الفتره صارت بينا مشاكل كثيره طبعا كل انسان فيه السلبي والايجابي وانا مو كامله لكن هو جالس يمر بمشاكل وضغوطات كثيره ف حياته حاولت اكون انا السند والظهر له لكن مع المشاكل صار يشوفني عاديه وانه حتى انا راح يتاذى مني مع انه حتى انا تاذيت منه بعد بس اشوفه انه دام احنا نحب بعض اكيد راح نشوف ايجابيات بعض اوك انا امكن كنت اجامل باشياء كثيره لكن لاني كنت اشوف انه نجامل ونسكت عشان الامور تمشي لكن هو الحين يشوف انه انا اجامل كثير مع انه مو هذي نيتي انه اسلك له ودايما يشوف انه انا اسبب مشاكل وانه احب المشاكل طيب اذا فيه شي يضايقني منه واجي ابغى اقوله له او المح على طول يتسرع ويفهم غلط ويضايقني بكلامه طبيعي بزعل ومتسرع مره بردة فعله مره تعبني هذا الشي زبدة كلامي هذا انه كيف اتعامل معاه مره احنا نبغى بعض بس تعبنا من المشاكل هل اطنشه واخليه على راحتك ؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يوليو ٢٠٢٤

3 إجابة

سبحان الله .. واحدة تحب واحد وهو يحبها .. لماذا لا يستبقيان هذا الحب داخل البيوت بأن يتقدم لها في بيت أهلها ويخطبها ثم تكون علاقتهما في النور تحت سمع وبصر أهلها بدلا من أن ينهكا هذا الحب في المشاكل التي لا تحدث إلا بين المتزوجين وقد جعل الله في الزواح من المودة والسكينة ما يعين على التغلب على هذه المشاكل العادية .. بينما لا توجد هذه العلاقة الدافئة بين غير المتزوجين فتكثر بينهما المشاجرات التي تدمر هذا الحب وهو لا يزال في المهد!

تم النشر الثلاثاء، ٢٣ يوليو ٢٠٢٤


السلام عليكم يا رب تكوني بخير وافضل حال. هنا المشكله ان يعني امركم عجيب جدا لما نكون احنا الاثنين بنحب بعض قوي وعايزين بعض وعارفين ان في ضغوط بيمر بها الشخص فبدل ما نبقى واقفين كده ايد واحده ومتكادفين لا بنفهم بعض بسوء ظن هنا انت عايزه تساعديه ولكن ممكن تكون مساعدتك ما تنفعوش على قد ما هي بتضره يعني ايه يعني ما ينفعش يكون زوجي او خطيبي يعني انا مش عارفه العلاقه بينكوا ايه يعني انتوا متجوزين ولا ايه ولكن همم لما هو يبقى في محنه وعارفه ان هو بيعمل حاجه غلط وهي دي اللي مقصره في علاقاته مثلا او الاخطاء او المشاكل او الضغوط اللي هو فيها المفروض اوجههم يعني انا مش عارفه هو ده اللي انا فهمته من الكلام انك انت بتجمليه يعني بالمشاكل مش بتقولي له عليها او مش بتشوري له على الاخطاء اللي عنده بحيث ان هو يعدل منها. بالعكس الناس القريبين مننا بنحتاج منهم هم التشجيع يعني انا احتاج من حبيبي ان هو لا انت في النقطه الفلانيه او لما اتكلمتي الاسلوب ده كلام كده هيغلطك لما تتكلم بانفعال هيغلطك مثلا لا انت لما بتطنش الناس بتاخذ عليك اكثر بياذوك اكثر لا انت لازم تبقى صامد اكتر. يعني خليني اقول لك في ريكورد ثاني على بس يا رب اكون انا فاهماكي صح يعني يعني كلامي اللي انا قلته لك ده مناسب لجوابك. قصدي. خليني اقول لك ان الراجل كمان. خليني اقول لك ان من المهم جدا ان احنا نسمع بعض حتى وفي وقت الانفعال يعني لما هو يبقى متضايق قوي فيبدا يقول انا مش قادر اتكلم خلاص خلينا نوقف هنا فانا احترم او لما احس ان هو عصبي جدا انا قبل ما انا اتعصب واخد رسالته ان هي بقى بيتكلم بقى عليا بيهاجمني او بيتحداني او كده لا خلاص انا عارفه ان هو مضغوط ان هو ان هو ممكن يطلع يطلع يطلع زي ما بنقول كده وينزل لا ما فيش ما بيعملش حاجه طيب يعني. خلاص انا هقفل الموضوع خلينا نتكلم في وقت ثاني انت تبقى احسن انت تبقى رايق اكتر ده هيخلي لغه الحوار بينكم احسن في كلام لو هحس ان هو في جدال ما اردش يعني انا مش عايزين يبقى في تحدي دايما دايما عايزين تبقى انت يعني مستانس بيه كده دايما دايما كده انت الحته الحنينه عنده رمز الامان انت بيشوف كل حاجه فيه حلوه معاكي ولو في حاجه وحشه حصلت له يجي لك انت فهو ده دور الزوج والزوجه مع بعض او ان خطيبي بعوته من كده من دلوقتي ان حصل اي حاجه لا انا معاك لا انت معايا خصوصا ان في بينكم حب. اللي بيحب بجد وانت بتبحثي ومنزله سؤال وعايزه ازاي تصلحي العلاقه فدي حاجه كويسه ومبادره منك هايله يا ريت فعلا تاخذي بالنصايح سواء مني من زمايلي من اي حد هيفيدك باذن الله ويا رب يسعدكم ويفرح قلوبكم ولو احتاجتي اي حاجه احنا معاكي كلنا في فيدني.

تم النشر الخميس، ٢٥ يوليو ٢٠٢٤


عليكم السلام إذا بحثنا في أصل العلاقات فقلوبنا ليست بأيدينا، وما سمي القلب قلبًا إلا لكثرة تقلبه. والقلوب بين إصبعي الرحمن يقلبها كيف شاء. فالمرأة إذا استشعرت من زوجها جفاءً أو قسوة استعانت على ما تجد بالدعاء، تبغي بذلك صلاح بيتها. فكيف إذًا برأيك أيتها الغالية تُحل مشكلتك؟ هو الدعاء لا غيره، لكن هل ندعو الله ونحن مصرون على فعل ما لا يرضيه؟ هذه نقطة. النقطة الأخرى، المُحب الصادق لا يؤذي، والأذى هنا هو طرق باب القلب دون رباط شرعي. وعليه، فأنا أتفق مع تعليق الزميل جاد.

تم النشر الأربعاء، ٢٤ يوليو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك