لماذا يُورث الأهل في مجتمعنا الأشياء التي كانوا يعانون منها سابقًا؟

ليه مجتمعنا مجتمع شرقي معظم الاهالي كانت بتعاني من حاجات معينه بيورثوها لاولادهم ويعانو منها

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأربعاء، ٤ سبتمبر ٢٠٢٤

3 إجابة

لان هما ببخافوا من تغيير يعني مثلا لو في مكان عمل وهناك ترقية واختيار متبين اتنين ست و رجل فهما ممكن يرجحوا الرجل لان في اعتقادهم بان بنت اوست اقل في وعي او شخصيتها ضعيفة او مش هتعرف تدير مكان رغم ان هي هتكون اكثر كفاأه منه وقيسي علي كدا كل حاجه ولكن مش دايما كل افكار غربية تناسبنا ولا كل موروثات وعادات وتقاليد صحيحة ونقيس عليها حياتنا اللي مفروض فعلا نقيس عليها هو دين يعني نشوف كلام ربنا ونمشي عليه

تم النشر الخميس، ٥ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم هو ده مش بيحصل في مجتمعنا احنا بس ده بيحصل في اي اب وام غير واعين اي انسان هيدخل رحله انشاء اسره وهو غير واعي اللي حصل معاه هو في تنشئته هو يكون منتبه تصرفاته الشخصيه وانه هيكرر نفس التجربه على اولاده ولا هيغير فيها بوعيه هو ده اللي هتلاقيه بيحصل هتلاقيه ان هو بيورث لاولاده نفس التجربه السيئه اللي هتحط فيها. او هتلاقيه الحمد لله بيورث تجربه كويسه هو ده ممكن بس انت بتتكلم عن المجتمع الشرقي بتاعنا او المجتمع اللي احنا عايشين فيه علشان انت ما شفتش مجتمعات تانيه غيره او علشان المجتمعات الاخرى مش بتصدر مشاكلها زي ما احنا بنصدر مشاكلنا في الاعمال الدراميه والاعمال الفنيه اللي بس بتظهر الجوانب دي للاسف يعني.

تم النشر الأربعاء، ٤ سبتمبر ٢٠٢٤


إن المجتمع العربي، كغيره من المجتمعات، يتأثر بعوامل عديدة تاريخية وثقافية واجتماعية. من المحتمل أن الأسباب وراء انتقال بعض المشكلات من الأهل إلى الأبناء تعود إلى عدة جوانب: التربية والتعليم : بعض الأهل قد يكون لديهم أساليب تربوية قديمة أو قاسية، مما يؤدي إلى خلق بيئة نفسية قد تعيق الأبناء عن التطور العاطفي والاجتماعي. العادات والتقاليد : بعض العادات المجتمعية قد تُفضل الحفاظ على نمط حياة مُحدد أو تفكير معين، مما يُسهم في انتشار بعض السلوكيات السلبية أو الضغوط النفسية. الأمراض النفسية : العوامل الوراثية تلعب دورًا في انتقال بعض الاضطرابات النفسية أو المشاعر السلبية من جيل إلى آخر. الضغوط الاجتماعية : من الممكن أن تكون الضغوط الناتجة عن التوقعات الاجتماعية، مثل الحاجة لتحقيق النجاح أو المحافظة على سمعة العائلة، تؤدي إلى ضغط نفسي يؤثر على الأبناء. نقص الدعم النفسي : في بعض الأحيان، لا تكون هناك قنوات للدعم النفسي أو الاستشارة في المجتمعات الشرقية، مما يجعل الأفراد يعانون في صمت دون البحث عن المساعدة. إذا شعرت بوجود آثار سلبية من التجارب السابقة لعائلتك على حياتك، من المهم أن تبحثي عن طرق للتفكيك والتغيير. يمكنك أيضًا التفكير في الاستشارة مع مختص نفسي لمساعدتك في التعامل مع هذه المواضيع وتقديم الدعم لك في رحلتك نحو الشفاء والنمو.

تم النشر الأربعاء، ٤ سبتمبر ٢٠٢٤

3 تعليق

هذا الأمر ليس مقتصرًا على مجتمعنا الشرقي أو العربي... كل المجتمعات البشرية تورث المشاكل والعقد النفسية للأسف من جيل إلى آخر. ربما تختلف تلك المشاكل وطبيعتها من مكان لآخر حسب الثقافة لكن فكرة التوارث واحدة بين البشر.

تم النشر الأربعاء، ٤ سبتمبر ٢٠٢٤


من يمرر مشكلة ما لأبنائه ويذيقهم ويلات ما ذاقه، إما أنه غير مدرك (جاهل بخطر ما يفعل) وإما أنه مدرك لكنه أضعف من أن يحاول أن يتغير ويصلح. فدعكِ من المجتمع واكسري الدائرة عندك وابني وعيك بالتربية ولا تمرري لأبنائك شيئًا من هذه العقد.

تم النشر الأربعاء، ٤ سبتمبر ٢٠٢٤


ومين قال ان المشكله فى المجتمع الشرقى وأن العكس كويس أن المجتمع الغربى مش بيورث معاناه وكيوت وزى الفل

تم النشر الأربعاء، ٤ سبتمبر ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك