هل هذه علاقة صحية؟

لو شريكتك طول الوقت عايشه دور الضحيه وبتعمل اخطاء وبتعيدها وبتتجنب مسؤوليه انها لازم يتغير فيها وهى عارفه انه خطأ بس بتقنع نفسها انها مش عارفه تتغير فيها وبقت مش مريحه مع العلم ان طاقتى خلصت انى اسامح فنوع الاخطاء دى والمشاكل بدأت تزيد جدآ وهى شخصيه طيبه وطفلة قليلا فهل هذا سبب يجعلنى اصبر عليها مع العلم انها مريحه فأشياء اخرى كثيره

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤

2 إجابة

السلام عليكم خليني اقول لك ان الملخص في موضوع طفله يعني ايه ممكن تكون مش عامله دور ولكن هي بتمارس طفولتها رغم ان هي كبيره اييي الطفل اللي بيبقى مش شايل مسؤوليه ومش شايف يشيل مسؤوليه واللي معايا هم يشيل المسؤوليه انا لو كسرت او وقعت او معملتش الحاجه عادي هم هيعملوها هو ده شكل الطفولي هي دي ممارسه الاطفال فهي طفله فضروري تبدا يعني تديها مهمات زي ما بنعمل مع الاطفال مهمات واحده واحده حاجات صغننه جدا لحد ما تفهم يعني ايه مسؤوليه تفهم يعني ايه الحاجه دي بتاعتنا هي ومش هينفع حد تاني يعملها ولما تعملها تكافئها. على ده وخلي بالك انه ممكن تكون هي متدلعه كتير جدا جدا في بيت اهلها وكانت بتتعامل على انها مش محتاجه تشيل مس واعيش معاها مرتاحه ومبسوط بالحاجات مرتاحه اللي هي مريحه.ؤوليه لذلك خلاص بقى طبع فيها وهيكون الموضوع ثقيل شويه انك تغير الموضوع اذا حاولت تلاقيه بدايل للمسؤوليات اللي ممكن تكون عليها حد ثاني يؤديها بدلها هو ده مش هيصعب عليك الحياه اعمل ده.

تم النشر الاثنين، ١٢ أغسطس ٢٠٢٤


أكيد، الموضوع ده مش سهل، وبيتطلب تفكير عميق. واضح إنك بتحاول تدعم شريكتك، لكن برضو مش عادل عليك إنك تستهلك طاقتك باستمرار. إذا كانت شريكتك بتعاني من دور الضحية وبترجع للأخطاء نفسها، ده ممكن يكون نتيجة لعدم قدرتها على مواجهة مشاعرها أو الأخطاء اللي بتعملها. فممكن تحاول تشجعها على التحدث عن مشاعرها بطريقة صريحة وصادقة. لكن مفيش حاجة اسمها تحمّل بزيادة للأذى النفسي. لو حسيت إن الأمور بقت متعبة جداً ومش بتحس بالراحة، ممكن يكون وقتك تفكر في العلاقة بشكل عام. برغم إن فيه جوانب مريحة وجميلة فيها، لكن لازم تبص لنفسك ولراحتك النفسية برضه. قد يكون من الجيد التأكيد على الحدود الصحية. حاول تكلمها بوضوح عن مشاعرك وما يمكن أن تكون الحلول. إذا كانت مهتمة بالتغيير، كونوا سوا في الرحلة دي. لكن لو استمرت على نفس النمط، ممكن تحتاج تفكر في خياراتك وتفكر في مستقبل العلاقة. في الآخر، لا تنسى إن العناية بنفسك وحاجاتك النفسية أول حاجة.

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤

6 تعليق

الصبر عليها لعل إن دا ممكن يكون شعورى عندها بقلة الثقة ، اعتنى بها واصبر

تم النشر الاثنين، ١٢ أغسطس ٢٠٢٤


العفو

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤


شكرآ

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤


حاول تاني معاها ولو خلاص ملاقتش حل واجها بكده

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤


عرضت عليها ده وحاولت اساعدها بدأ الموضوع يبقى عيسى وبدأت فتأنيب ضميرها

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤


ممكن تكون اتعرضت لحاجه مخليها كده ممكن تخاول تخلي علاقتكم تكمل او انت تعرف بطريقه غير مباشره هي بتعمل كده ليه

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك