لو فيه واحده بتحبني و أنا عايز ابعد عنها أعمل ايه؟

لو فيه واحده بتحبني و أنا عايز ابعد عنها أعمل ايه

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الخميس، ٢٧ أبريل ٢٠٢٣

6 إجابة

ببساطه جدا قولها بشكل محترم انك مش حاسس تجاهها بأي حاجه و أعتذر بشكل شيك وخلصنا بس عمتا البنت مش هتتعلق بيك ولا هتحبك الا لو بتجاريها و بتتكلم معاها وبتحس ف كلامك او معاملتك بأمل منك وعمتا من رأيي لو مفيش ضروره للتعامل متتعاملش اصلا مع الجنس الآخر الا لو كنت ناوى أنك تتقدملها..فكره الصداقه بين الجنسين دى اللى. بتعمل المشاكل من النوع ده حتى لو انت مش حاسس بحاجه ممكن هى تحس طب ليه ما من الاول نحافظ على قلوبنا من وجع القلب والمشاعر المهدوره دى ع الفاضى

تم النشر الجمعة، ٢٨ أبريل ٢٠٢٣


اقفل المجال للنقاش معاها اصلا متردش بس حل بسيط خالص

تم النشر الأربعاء، ٢١ يونيو ٢٠٢٣


لو صارحتك صارحها بحقيقة مشاعرك لكن لو دا احساسك بس وانت مش متقبل دا فلمحلها انك بتعتبرها اخت من غير تجريح او من غير ما تحس انك قاصد عشان متجرحش كرامتها وعشان تعرف تتعامل معاك تاني زي الاول لو في مجال الشغل او حاجه وعشان متديهاش أمل انك في يوم ممكن تكون ليها وياريت تخلي في حدود بينك وبينها بمعنى حدد شكل علاقتك معاها ايه واتعامل علي الأساس دا وبس .

تم النشر الخميس، ٢٧ أبريل ٢٠٢٣


سد كل الطرق قدامها، او كلمها بصراحه في الموضوع، علشان تقصر عليها الطريق

تم النشر الخميس، ٢٧ أبريل ٢٠٢٣


هي بتحبك من نفسها كده ؟،وهل حبها دا من طرفها بس وهي صرحتك مثلا؟!! ولا كانت هناك مشاعر متبداله وانت عيز تفكس الحوار اصلا ؟،خلي سؤالك وافر بحاجه تفيدنا لاجباتك ؟

تم النشر الخميس، ٢٧ أبريل ٢٠٢٣


إن كنت لا تشعر بالحب تجاهها، يجب عليك أن تقول لها بصدق ما تشعر به وأنك تود أن تكونوا أصدقاء فقط وتكونوا متباعدين عن بعضكم البعض. ولكن يجب أن تكون واضحاً ، وتتحلى بالرقي والنضج في التعامل مع هذا الأمر، لأن هذه الخطوة سوف تؤثر على علاقتكما الفعلية وتحافظ على كرامتها. ولكن إذا كانت تشعر بالحب، وهذا شعور يستحق الإحترام، فعليك الجلوس معها والتحدث معها بكل صراحة واحترام وتوضيح لها أسباب تفضلك الابتعاد عنها.يمكن أن تكون المسافة هي الخيار الأفضل لوقف الاتصالات المزعجة ومبادلات الرسائل المضايقة. يجب عليك أن تظلت واضحًا في الحدود التي تريدها دون إيذاء مشاعرها ، عليك التواصل معها لتشرح لها كيف يشعرك هذا التصرف. وتذكر دائماً أن تتحلى بالنضج في التعامل مع هذا الموقف وتجنب إيذاء مشاعرها وتكون صادقاً مع نفسك ومعها في التعامل مع هذه الحالة.

تم النشر الخميس، ٢٧ أبريل ٢٠٢٣

2 تعليق

اعمل من بنها!

تم النشر الخميس، ٢٧ أبريل ٢٠٢٣


ازاي

تم النشر الاثنين، ١ مايو ٢٠٢٣

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك