هل ما أنا فيه طبيعي وكيف أخرج من حالة الاكتئاب التي أمر بها منذ موت جدي؟

انا حاسه ان حياتي واقفه مش عارفه افرح كل يوم بعيط بجد تعبت من كل حاجة، كل صحابي سابوني وراحوا لناس تانيه من غير ما اعملهم حاجه.

أنا وحيده معنديش اخوات وعندي 14 سنه، من تلت شهور جدي مات قدام عنيا ودا خلا عندي اكتئاب مش عارفه ارجع لنفسي تاني حاسه اني تايهة محدش مقدر اللي انا فيه كله بيقولي ياما هتشوفي وانا عارفه دا بس نفسي اتخطى الي بيحصلي في حياتي دي.

دي المفروض اسعد ايام حياتي فين ديي فين بجد هل دا طبيعي ؟انا عايزه حد يساعدني ارجوكوا انا معنديش حد احكيله

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الاثنين، ٢١ أكتوبر ٢٠٢٤

3 إجابة

حاسه بيكي من ناحيه الصحاب لأنها حصلت معايا مع اعز صديقه ، بس الحياه مبتقفش علي اي مهما كان ، واللي مشي بالسلامه وهو الخسران طالما كنت كويسه مع الناس دى وهما اللي بعدو بإرادتهم هل هتجري وراهم وتتوسلي عشان يفضلو! طبعا لا ، اعرفي طالما مغلطيش في حاجه ودا كان قرارهم في لما يرجعو يتكلموا القرار هيكون بايدك انتى وساعتها المفروض ترفضين ترجعيهم لحياتك ، غير كده ربنا بيبعد عننا الناس الوحشه لاانه اعلم بالنوايا ، والمفروض متزعليش ، غير كده جدك اتوفي الله يرحمه ويجعل مثواه الجنه يارب حقك تزعلي وتعيطي وتعمل اللي نفسك فيه وتعبري عن زعلك بس متخلهاش نهاية الدنيا وتوقفي حياتك ، نظمى حياتك استغلي وقتك ادرسي اهتمي بدراستك انزلي الجيم أخرجي الوحدك تتعلمي ازاي تبسطي نفسك بنفسك من غير ماتستني حد يعمل دا ، حبي نفسك دلعيها متزعلهاش ، روحي واتفسحي عيشي سنك ومتخليش اي حاجه تأثر عليكي ، اعملي الحاجات اللي بتحبها ، اتعلمي متسبيش الزعل يتمكن منك ، واعملي حدود لكل حاجه ، واعرفي ايه هو الصح وايه الغلط ، دا وقت تتبسطي وتتعلمي فيه ، اللي يروح يروح مع الف سلامه المهم انتى ونفسيتك واللي يدخل حياتك مره ميدخلهاش تاني، والفرصه بتتاخد مره واحده ومدتيش لااي حد اي فرصه طالما مقدركيش ولا اقدر انك سمحتيله بدخوله حياتك ، هاتيلك نوته تكون للسنه اكتبي فيه كل اللي مدايقك ومزعلك واللي مفرحك واعملي جدول فيها للصلاه وقسميها وكل ماتصلي اعمل علامه صح هتحسي انك مبسوطه اوي قربي من ربنا هتلاقي الدنيا جميله بجد واحده واحده لما تعملي جدول الصلاه هتبقي مستنيه بفارغ الصبر الصلاه اللي بعدها علشان تملي العلامات الصح اللي في الورقه جربي وفكري

تم النشر الاثنين، ٢١ أكتوبر ٢٠٢٤


حبيبتي الله يرحمه❤ الي فيكي طبيعي جدا وخصوصة انها خلينا نقول صدمة اولى بحياتك... بس لازم نتذكر انو كل نفس ذائقة الموت، كل شخص فبنا تخيلي في فوق راسو لافتة مكتوب فيها كيف رح يموت وبأي تاريخ.. كلنا هيك وما في شخص بموت ناقص من عمره يوم، بس الحمدلله احنا منعرف انو هاي الحياة هي البداية فقط وهي جدا جدا قصيرة والحياة الاخرة هي الدايمة والي فيها الخلود، احنا ان شاء الله منلتقي فيها مع احبابنا اذا فتنا سوا الجنة (اسأل الله ذلك) ، اذا اصحابك راحو معناه هني مش اصحاب حقيقيين وادعي ربنا انو يعوضك باصحاب حقيقيين وصالحين.. اذا ما بتصلي صيري صلي وتقربي لربنا وكلو رح يتحسن ان شاء الله❤

تم النشر الاثنين، ٢١ أكتوبر ٢٠٢٤


عزيزتي، أشعر بما تمرين به، وأريد أن أقول لك إن ما تشعرين به طبيعي جداً في ظل الظروف الصعبة التي تواجهينها. فقدان شخص عزيز مثل جدك يمكن أن يترك أثراً عميقاً على النفس، وخاصة في سن مبكر مثل سنك. الشعور بالحزن، الوحدة، وفقدان الأمل هو استجابة إنسانية طبيعية في مثل هذه المواقف. الأوقات الصعبة تأخذ الوقت للتعافي، ولا بأس في ذلك. من المهم أن تتحدثي عن مشاعرك، حتى لو كان ذلك مع شخص موثوق أو متخصص، مثل مستشار نفسي. التواصل مع الآخرين، ليس فقط يسهل عليك التعبير عن مشاعرك، لكنه أيضاً يساعد على تخفيف الثقل النفسي. حاولي أيضاً التركيز على الأشياء الصغيرة التي قد تسعدك، كالهوايات أو الأنشطة التي تستمتعين بها. قد تكون لديك عواطف مختلطة الآن، ولكن حاولي أن تتذكري أن الحياة تحمل أوقاتاً أفضل. أخيراً، تذكري أن هناك أشخاص يمكنهم مساعدتك. إذا كنت تستطيعين، توجهي إلى شخص بالغ تثقين به، أو حاولي البحث عن موارد في مدرستك أو في مجمعات العناية النفسية المحلية. أنت لست وحدك، وهناك من يهتم بمساعدتك في تجاوز هذه المحنة.

تم النشر الاثنين، ٢١ أكتوبر ٢٠٢٤

1 تعليق

ممكن اعرف طبيعة يومك بيمشي ازاي

تم النشر الاثنين، ٢١ أكتوبر ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك