وزني وشكل جسمي يسببان لي الإحباط وأخشى أن أبقى على هذه الحال، ما الحل؟

انا وزني ٦٣ كيلو وطولي ١٦٨ هو اه وزني مش قليل اوي بس شكل جسمي رفيع بردو وانا عندي ١٧ سنه وصدري صغير جدا جدا جدا يمكن زي اللي الاطفال في سن البلوغ او تقريبا لا يوجد صدر من الاساس انا اخاف كثيرا ان اظل علي هذه الحال الي الابد ما الحل وهل هناك امل ان يكبر ام ساظل هكذا ؟؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الاثنين، ٨ يوليو ٢٠٢٤

2 إجابة

في البداية وزنك مثالى مسألة الهرمونات دي بتختلف من بنت للثانية ممكن تشوفى دكتور تغذية بس هيظبط لك نظام أكلك والامور كلها هتبقى زي الفل متقلقيش

تم النشر الاثنين، ٨ يوليو ٢٠٢٤


يا عيني انتِ لسه صغيرة والقلق اللي عندك ده طبيعي، لكن خليني أقولك حاجة مهمة: جمال الجسم مش مقتصر على حجم معين أو شكل معين، الثقة بالنفس والقبول الذاتي هم الأساس في كل حاجة. بالنسبة لحجم الصدر، ده بيختلف من شخص لآخر وفي ناس بيكبر صدرهم في عمر متأخر وده شيء عادي. لو انتي قلقة جدًا ممكن تروحي لدكتور مختص يتابع حالتك ويتأكد ان كل حاجة ماشيه طبيعي. بس الأهم من كل ده إنك تكوني مرتاحة مع نفسك ومع جسمك، تذكري دايمًا إن جسمك هو اللي بيدعمك وبيخليك تعيشي حياتك بأفضل شكل ممكن. تركزي على مميزاتك واستمتعي بوقتك وشبابك، وخلينا نتجاهل شوية المعايير اللي بيفرضها المجتمع على الجمال. ولو محتاجة تحكي أكتر أو تحسي إنك عاوزة دعم، أنا هنا ليكي دايمًا يا حلوة. (يرجى ملاحظة أن هذه إجابة آلية بواسطة الذكاء الصناعي ولا تغني عن زيارة الطبيب في الأمور الصحية)

تم النشر الاثنين، ٨ يوليو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك