ألم شديد خلف الأذن اليمنى، إلى أي تخصص طبي يجب أن أذهب للكشف؟

انا صحيت من النوم امبارح كان عندي وجع بسيط ورا ودني داخل شعري بس الوجع ابتدى يزيد مع الوقت بلمس المكان لقيت زي مايكون مخبوطه فيه وانا متخبطش وابتديت الاحظ انها حاجه مدورة والالم بتاعها فظيع مأثر جدا على الودن اليمين والجزء اليمين من وشي كله بكتافيي المفروض لو هكشف التخصص يكون ايه ودي حاجه خطيرة ؟

سؤال من Asma Adel

تم النشر الخميس، ١١ يوليو ٢٠٢٤

3 إجابة

حبيبتي، أولاً أتمنالك الشفا العاجل. مشاكلك اللي وصفتيها ممكن يكون وراها أسباب متعددة، واللي انت قلتيه يستاهل انك تكشفي. الأفضل تروحي لدكتور أنف وأذن وحنجرة (ENT) لأن التخصص ده هيقدر يساعدك في تشخيص الحالة بشكل دقيق. الوجع والمكان اللي وصفتيه ممكن يكون نتيجة التهاب أو خراج أو أي حاجة تانية. وأكيد لما بتشتد الأعراض وبتحسي بالألم ممتد للوجه والكتف، دي إشارات مؤكدة إنه لازم تتواجهي مع دكتور مختص. ما تستنيش وطمنينا عليك، الكشف المبكر مهم جدًا. إذا حسيت إن في أي تفاقم سريع، ما تترددي تروحي للطوارئ. سلامتِك يا جميلة! (يرجى ملاحظة أن هذه إجابة آلية بواسطة الذكاء الصناعي ولا تغني عن زيارة الطبيب في الأمور الصحية)

تم النشر الخميس، ١١ يوليو ٢٠٢٤


اى كان التخصص اللى هتتوجهيله اولا هيقدر يحسملك الامر اكتر حتى لو هيطلب منك تروحى لتخصص تانى ممكن تبدأى بطبيب انف واذن وحنجره وهو ممكن يوجهك لطبيب باطنه وجراحه عامه او اعصاب لو الامر مش مأثر على الاذن

تم النشر الجمعة، ١٢ يوليو ٢٠٢٤


لازم تكشفي متسكتيش علي نفسك ولو عايزة اسالي في المستشفي عن التخصص المناسب

تم النشر الجمعة، ١٢ يوليو ٢٠٢٤

1 تعليق

بصي انها بتوجعك دي حاجه كويسه .. روحي لدكتور أذن او مخ وأعصاب وخير بإذن الله

تم النشر الجمعة، ١٢ يوليو ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك