غسيل مخ لبناتي من اختى ويرفضون ان يكونوا معى واخاف عليهم من ابن اختى

انا أم جءت أيام الحرب من السودان ومعي بناتي كنا مع اختي في منإلها بالقاهرة حدث خلاف بيني وبينها فخرجت خارج منزلها وبقيت شهرين ابحث عن سكن فوجئت أنها حرضت بناتي علي ورفضوا الحديث معي أو السكن معي. انا اعلم جيدا ان في هذا ضرركبير لبناتي مع العلم بأنهم فوق 25 سنة ولكن هي عندها زوجها يسكن معها وابن بالتبني سنه 20 سنة .انا متاكدة بأنها اجتهدت هي وزوجها لفصل بناتي عني لانها تحتاج مساعدتهم. إلا ن انا أعيش بمفرده واخاف على بناتي لانها تخرج وتتركهم في المنزل ويكون ابنها بالتبني موجود أو زوجها.

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر السبت، ١٨ مايو ٢٠٢٤

2 إجابة

فترة شهرين كبيرة وخصوصا ان البنات سنهم مش صغير ...يعنى بدون تحريض من الممكن ان يكونوا اتوا بالفكر وحدهم تفاصيل خلافك ممعها وعلاقتك فى الاساس مع بناتك كلها عوامل اثرت فى النتيجة الحاليه التى تلقين اللوم فيها باكملها على اختك لكى جزء لا بأس به من ما يحدث الان وهى ايضا عليها مسئوليه انصحك بالتقرب لبناتك دون التجريح فى الخاله ...ومحاولة فهم قرارهم هذا وتعويضهم والاعتذار عن الفتره التى تركتيهم فيها

تم النشر السبت، ١٨ مايو ٢٠٢٤


لازم تحاولي تستوعبي الموقف وتفهمي انه الحرب والظروف الصعبة قد تؤثر بشكل كبير على العلاقات العائلية. اول حاجة فيه غالبا لازم تتصالحي مع اختك وتحاولي تفهمي الاختلافات وتبدي رغبتك في اصلاح العلاقة. بعد كده تكوني صادقة مع بناتك وتحكيلهم عن مخاوفك واهتماماتك بيهم وحاولي تقنعيهم بالحوار والتواصل المفتوح. المهم انك تعبري عن مشاعرك بصراحة وتحاولي تشجعيهم على التقرب منك مرة أخرى.

تم النشر السبت، ١٨ مايو ٢٠٢٤

1 تعليق

ممكن لو تعرفى تحاولى تتكلمى مع ولادك براحه و تحببيهم فيكى تانى💜

تم النشر الاثنين، ٢٠ مايو ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك