هل هناك فائدة من قراءة كتاب "ال ٣٣ إستراتيجية للحرب" في هذا الوقت؟

لو انت بدأت تفتح كتاب "ال ٣٣ إستراتيجية للحرب" و تقرأ فصوله ، فحابب احييك بفوزك بالحزام الابيض في التفكير الإستراتيجي ! ... لكن ده لسه مش كفاية عشان ناخد حركة قوية تغير مسار الحرب السيكولوجية !

كتب الحرب مش معمولة عشان تقرأها مرة واحدة ، لكنها معمولة عشان تذاكرها و ترجع لها كذا مرة ، فتستلهم منها افكار متنوعة ! ... يقال ان فيه قادة عسكريين كبار قرأوا كتاب "فن الحرب" ل Sun Tzu اكتر من مئة مرة !!

في الوقت الي كلنا منخرطين في قلب الاحداث و مش قادرين ناخد نفسنا ، بقينا احوج اننا ناخد خطوة لورا و نشوف الصورة الكبيرة ، فنفكر برة الصندوق و منبقاش مجرد رد فعل عاطفية لل بيحصل.

الإستراتيجية الشاملة (Grand Strategy) هي القدرة على الإنسحاب العاطفي من قلب المعركة و التخطيط للمستقبل ... و دي مهارة صعبة مش بيقدر عليها إلا الناس الي عندها سيطرة قوية على مشاعرها !

متابعة الاحداث لحظة بلحظة بدون تحليل و تأمُل ممكن يجيب لك إحتراق ذاتي (Burn out) و يفقدك القدرة على التفكير تماما ، فتفقد دورك في الحرب !! الكتاب فادني شخصياََ واعتبرو كمنقذ ليا أثناء ما امر بلحظات حزن او اكتئاب اقرأه وهيغير جدا من طريقة تفكيرك يا صديقي 😊❤️

سؤال من Remon Talat

تم النشر الاثنين، ٢٧ نوفمبر ٢٠٢٣

0 إجابة

3 تعليق

أشكرك حسنا سوف افعل هذا 😊❤️

تم النشر الاثنين، ٢٧ نوفمبر ٢٠٢٣


شكرا لمشاركتك ريمون - نفضل أن تكون المشاركات في فدني على هيئة سؤال وجواب (يمكنك أيضا أن تضع سؤلا وتجيب عليه). هذه المشاركة مثلا يمكنك أن تجعلها على هيئة سؤال بعنوان هل هناك فائدة من قراءة كتاب "ال ٣٣ إستراتيجية للحرب" في هذا الوقت؟

تم النشر الاثنين، ٢٧ نوفمبر ٢٠٢٣


يمكنك تعديل نفس هذا السؤال من قائمة خيارات السؤال

تم النشر الاثنين، ٢٧ نوفمبر ٢٠٢٣

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك