ماسبب عدم تقبلي للناس من حولي؟

لا استطيع ان اتقبل اي شي من اي احد

سؤال من توق حمد

تم النشر الخميس، ١ أغسطس ٢٠٢٤

3 إجابة

ممكن ابدا معاكي بأني أقولك تكوني صداقات مع ناس بسيطه في أول التعامل يعني يكون عندك صديقه او أتين ودا بأنك تتعىفي عليهم وتتكلمي معاهم في الأول هيكون صعب عليكي بس حاولي كدا في الأول تصممي علي كدا وانك تقربي من حد وتتكلمي معاه مع الوقت تتعرفي علي ناس اكتر حاولي تخلي وقت فراغ لنفسك تحكي فيه عن أي سبب دا عن أي مضايقك من التعامل ممكن يكون كرهك دا بسبب التعامل مع ناس اذتك او قللت ثقتك بنفسك فحاولي تستعديها تاني وتق ي ثقتك بنفسك وتكوني صداقات مع الوقت هتلاقي نفسك قربتي من الناس وبقيتي اجتماعيه بس دا هياخ، منك وقت فلازم يكون عندك صبر وتحمل عشان تكملي وبتمنالك التوفيق دايما♥️♥️

تم النشر السبت، ٣ أغسطس ٢٠٢٤


عدم التقبل بيكون الاساس منه يا اما ان انا شايف نفسي احسن منهم كلهم يا اما انا شخصيا مش متقبل نفسي في عدم تقبلي لنفسي مخليني مش متقبل كمان للاخرين ايه اللي انت حاسه بيه اكثر عشان نقدر نفيدك.

تم النشر السبت، ٣ أغسطس ٢٠٢٤


يا حبيبي، أولا خليك عارف إن كلنا بنمر بلحظات صعبة ومش سهل نتقبل الناس أو مظاهرهم. أحيانًا، المشكلة تكون داخلنا. ممكن يكون عندنا خوف من الرفض أو مشاعر سلبية عن نفسنا. حاولي تشتغلي على نفسك وتحسني من نظرتك لنفسك. كمان، حاول توجهي مشاعرك نحو إيجابيات في الأشخاص حواليك. يمكن لو حاولتي تفهمي وجهات نظرهم أو خلفياتهم، حتلاقينهم أكثر قبولاً. وإذا حسيت إن الأمر صعب، يتفضل تتكلمي مع حد موثوق فيه أو مختص نفسي يساعدك. الجلوس مع نفسنا وفهم مشاعرنا خطوة مهمة جدًا. كيف تحسي حاليًا؟

تم النشر الخميس، ١ أغسطس ٢٠٢٤

1 تعليق

تقبل ماذا ؟ حددي لكن اعلمي أن الحياة أخذ وعطاء

تم النشر الأحد، ٤ أغسطس ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك