ما سبب الصداع المستمر في جانب رأسي اليمين وتخشب يدي عند الاستيقاظ من النوم؟

السلام عليكم انا عندى 19 سنه وعندى وجع ف دماغى النص اليمين مش اخر الدماغ لا يعتبر ف النص كدا من جهة اليمين وبيكون معاه صداع نصفى جاامد وكمان عينى اليمين كل جهة اليمين يعتبر ساعات بودنى ورقبتى بس من ناحيه اليمين برضوا اتا مش عارف دا عادى ولا ايه قولت عادى فتره وكدا بس لا الموضوع زاد وكمان بصحى من النوم بلاقي كفه ايدى متخشبه زى الحجز ومش بقدر احركها بقعد شويه واحركها تدريجيا هو دا طبيعى ولا ايه

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الخميس، ٢٥ يوليو ٢٠٢٤

2 إجابة

عليكم السلام لا طبعًا الوضع ليس طبيعيًا، المشكلة أن الأعراض تتشابه بين الكثير من المسببات. لذلك لا أنصحك بأخذ مشورة طبية عن بعد، الأمر بحاجة لاستشارة طبيب مختص. وحتى ذلك الحين أنصحك بعدم الاسترسال في تناول المسكنات، دائمًا لا يكون الحل بعلاج الأعراض بل بإزالة المسببات. جمع الله لك الأجر والعافية.

تم النشر السبت، ٢٧ يوليو ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمة الله، أولا، مهم جداً إنك متاخدش الأمور ببساطة وتبلّغ طبيب أو مختص بالمشكلة اللي بتعاني منها. الأعراض اللي بتحكي عنها، زي الصداع النصفي، والشعور بالخدر والضعف في جهة معينة من الجسم، كلها تستدعي استشارة طبية. ممكن تكون بتعاني من حاجة زي الشد العضلي في الرقبة أو حتى مشكلات في الأعصاب، بس لازم طبيب يعمل لك الفحوصات اللازمة عشان يعرف السبب الحقيقي ويديك العلاج المناسب. نصيحتي ليك: لا تتأخر في زيارة الطبيب، وبلاش تجاهل الأعراض. صحتك هي الأهم! إذا احتاجت أي مساعدة أو دعم نفسي، أنا هنا. (يرجى ملاحظة أن هذه إجابة آلية بواسطة الذكاء الصناعي ولا تغني عن زيارة الطبيب في الأمور الصحية)

تم النشر الخميس، ٢٥ يوليو ٢٠٢٤

1 تعليق

لا طبعا نفس الحاله كانت عندي ده صداع نصفي هبعتلك رشته ها

تم النشر السبت، ٢٧ يوليو ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك