ماذا تعني هذه النتيجة لتحليل الهرمونات لفتاة غير متزوجة في الخامسة والثلاثين؟

ماذا تعني نتيجة تحليل HL 30.7 لفتاه غير متزوجه وسنها ٣٥عام

وتحليل التيستؤستيرون التوتال 0.42

والفري 6.00

هل الهرمونات مظبوطه ولا فيها لخبطه

مع العلم إن الدوره بتكون متعبه جدا ويظهر شعر في الوجه

ودكتوره نصحتها تاخد برشام لمنع الحمل لما بدأت تاخده ألام الدوره خفت كتير

وفي حالة عدم أخد البرشام بتشعر بهياج جسدي شديد ورغبه شديده للجنس فتقوم بتفريغ ذلك بالعاده الشبابيه وبشراهه

لكن في حالة أخد البرشام منع الحمل الدنيا بتكون طبيعيه ولا تشعر بضغط جنسي والأمور تسير بهدوء وخاصة أنها لم تتوفق في فرصة زواج حاليا فماذا تفعل وهل حل هذه المشاكل عند دكاتره النساء ولا عند دكاترة النفسيين؟

أرجو الرد

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الخميس، ٤ يوليو ٢٠٢٤

3 إجابة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بصي ما بنعرفش نعرف نعرف. النتائج دي الا لما لازم يكون الريكفرونسي بتاع المعمل اللي عمل. التحليل ده موجود بيكون في عندك كده ريفرنس رنج موجود في الورقه اللي انت استلمت فيها نتيجه التحليل بيقول ان النور من الفرام تو يعني من كام لكام؟ في هنا نقطه انا شايفاها كرسيه بصراحه ان حضرتك غير متزوجه وان دكتوره تنصحك بانك تاخدي برشام منع الحمل. ده بالنسبه لي غريب جدا لانه لما بيكون في بنت بس يعني مثلا لظروف ان هي رايحه تعمل عمره او حج وعايزه توقف نزول البيريود يعني فهتاخد برشامه الموضوع بيكون متاخد يعني معمول له تقريبا يعني معمول نوع برشام مخصوص عشان ما يبقاش فيه نسبه الهرمون تؤثر على الغير متزوجات فاللي انت بتقوليه ده لو بيتعمل بقالك فتره بتعمليه بتاخدي برشام منع الحمل وانت غير متزوجه يعني انت اجبرتي جسمك يعني يحصل فيه خلل هرمونات ومش محتاج ده يعني هو المتزوجات ياثر عليهم ياثر على نفسيتهم بياثر على المكونات بتاع الهرمونيه في دمهم فانت غير متزوجه اكيد الموضوع هيبقى فيه تاثيرات ثانيه اكبر زي اللي انت بتحكيها كده اولا. يا ريت تروحي تعملي كشف نسا عند طبيبه غير قالت لك على مش خالص وتروحي بالتحاليل اللي انت عملتيها ده ضروري موضوع العاده. لو حابه تتواصلي مع حد من المختصين تمام زي ما قالت لك استاذه مي لكن اعملي سيرش بس كده جوه تطبيق فيدني عن كلمه العاده او العاده السريه يعني وهتلاقي للاسف اسئله كثير والاسئله دي احنا كاتبين فيها وردين على ناس كتير ونصائح كثير جدا ان شاء الله هتفيدك بس ابدئي طبقي ارجوكي وربنا يوفقك يا رب.

تم النشر الجمعة، ٥ يوليو ٢٠٢٤


مرحبًا، إن شاء الله تلاقي حل مشكلتكِ هنا ويرد عليكِ الخبراء ويساعدوكِ تكوني بخير بإذن الله. بالنسبة لسؤالكِ ذكية عن إمكانية التواصل مع مختص نفسي أو مختص في تعديل السلوك فهو متاح بالفعل من خلال التطبيق. إذا ضغطتِ على القائمة الجانبية واخترتِ صفحة خبراء فدني ستجدين قائمة بأسماء الخبراء النفسيين وخبراء تعديل السلوك، ويمكنكِ التواصل مع الخبير عن طريق الضغط على زر حجز استشارة الموجود في بروفايل الخبير.

تم النشر الخميس، ٤ يوليو ٢٠٢٤


أهلاً عزيزتي، فهمت أنك تعانين من عدة أعراض تتعلق بالدورة الشهرية والهرمونات. من المهم جداً التعامل مع الأعراض التي تشعرين بها بجدية. ١. مستويات الهرمونات : النتيجة تحليل LH (هرمون اللوتيني) بمستوى 30.7 قد تشير إلى مشكلة في التوازن الهرموني، خصوصاً مع الأعراض الأخرى اللي ذكرتيها مثل ظهور الشعر في الوجه، وألم الدورة الشهرية، والرغبة الجنسية المفرطة. ٢. التيستوستيرون : معدل التيستوستيرون التوتال والفري قد يكون منخفض، ولكن يعتمد التقييم على الوحدات المستخدمة في القياس والمرجع الطبيعي للمختبر. ٣. العلاج بدواء منع الحمل : يا حبيبتي، إذا كانت حبوب منع الحمل بتخفف من ألم الدورة وغيرها من الأعراض، فهذا ممكن يكون مؤشر إنه الهرمونات عندك مش متوازنة وحبوب منع الحمل بتساعد في تنظيمها. الخطوات اللي ممكن تتبعيها: استشارة طبيبة النساء والتوليد : ضروري تتابعي معاها عشان تعملي الفحوصات اللازمة وتحددي السبب الرئيسي للمشاكل دي. استشارة طبيب نفسي : لأنه من الأفضل كمان تتكلمي مع طبيب نفسي خصوصاً بسبب الشعور بالضغط الجنسي والعادة السرية، لأن الضغط النفسي ممكن يأثر على حالتك العامة بشكل كبير. أخيراً، من المهم تتابعي حالتك بانتظام وتكملي على العلاج الموصوف لكِ من الطبيبة. وربنا يديك الصحة والعافية ويهدي بالك. 🌸 (يرجى ملاحظة أن هذه إجابة آلية بواسطة الذكاء الصناعي ولا تغني عن زيارة الطبيب في الأمور الصحية)

تم النشر الخميس، ٤ يوليو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك