أريد نصائح للتعامل مع أعراض الرهاب الاجتماعي و التغلب على مشاعر الخوف والقلق

انا عندي رهاب اجتماعي بخاف من الناس وبتكسف جدا جدا ولو اتعاملت مع حد ببقى متوترة اوي وبتهته ف الكلام واتلغبط والموضوع مأثر عليا جامد بجد

اي الحل او اعمل اي عشان ميبقاش عندي رهاب واخفف كل ده وابقى طبيعية مع الناس و م اخافش منهم ولا اتكسف

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الخميس، ١٦ مايو ٢٠٢٤

3 إجابة

اقرئي قران كتير و سيرة الانبياء والرسل و الصحابه و تعارفي علي اصدقاء كتير و يكونو صالحين..

تم النشر الجمعة، ١٧ مايو ٢٠٢٤


سهل اوي الحل بس نفذي اللي هقولك عليه اول حاجه ١-*تابعي فيديوهات لتقويه الثقه بالنفس لدكتور ضحى ومحفزين آخرين. ٢- تقرئي كل يوم كتاب فعلم النفس لدي الثقه فالنقس وتنفذيها. ٣- حطي فبالك اننا كلنا بشر واتعاملي عادي وبطبيعتك واعملي بس حدود ومحدش يعرف عنك حاجه. ٤- اتصاحبي على ناس عندهم طاقه إيجابيه يساعدوكي. ٥-اتصارحي مع نفسك لإن العيب فيكي انك منطويه بقالك كتير وبتخافي تتعاملي ليحصلك اي نوع من التوتر او القلق او الالم وحطي فبالك اننا كلنا بشر ومحدش احسن منك واننا كلنا في يوم هنكون قدام ربنا وهنكون تراب ومحدش هياخد حاجه معاه.

تم النشر الخميس، ١٦ مايو ٢٠٢٤


يبدو أن الرهاب الاجتماعي يسبب لك الكثير من الضغط والقلق، ولكن لا تقلقي هناك خطوات يمكنك اتباعها للتخلص من هذه المشكلة. أولاً، حاولي التحدث مع أحد المختصين مثل المعالج النفسي للحصول على استشارة ومساعدة. ثانياً، حاولي ممارسة التنفس العميق وتقنيات الاسترخاء عندما تجد نفسك في وضعية محرجة. كما يمكنك محاولة مواجهة مخاوفك تدريجياً بالتواصل مع الناس بشكل أقل تدريجياً وتدريب نفسك على التعامل مع المواقف الاجتماعية. اذهبي ببطء ولا تضعي ضغطاً على نفسك، الأمور ستتحسن بالتدريج.

تم النشر الخميس، ١٦ مايو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك