أحب امرأة لا تجوز لي في الدين، كيف أتخلص من مشاعري وأكمل حياتي؟

سلام عليكم. انا حكايتي حكايه. انا عندي 28 سنه. انا حبيت واحده ما تجوزليش اساسا بس ما حبتش غيرها. ومش عارف افتكر حاجه في الدنيا دي غيرها. انا تعبان نفسيا ونفسي اعدي من المحاره دي مش عارف. انا عاوز اي نصيحه من اي حد اعمل ايه مش عارف؟

سؤال من حوده علي

تم النشر الاثنين، ٢٧ مايو ٢٠٢٤

4 إجابة

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته. خليني اقول لك. سبب انك توصل لحاجه زي كده فاكيد في خلل في العلاقه اجتماعيه وصلت انك تبقى معصيه للشخصيه الشخصيه لا تجوز لك في شكل من التعامل يخليك تشوفها بشكل غير الشكل الصحيح. علشان يعني اكيد هنا احنا بنتكلم في حد مش من بيكون حد من المحارم. عموما. الوضع ده ما بيبقاش حب. تمام بيبقى. احتياج عندك ووجهت الاحتياج ده ناحيه الشخصيه محتاج في انك حتى تحس بالحنيه. انواع الاحتياجات دي انت بتكون واجهتها. من تعاملاته بيعرف يقدم حلو قوي قوي قوي لذلك انت انجذبت ليه لدرجه انك شفت انك بتحبه مش قادر تستغنى عنه وعايزه يبقى جنبك ولو كمان سنكم متقارب من بعض السن مش بعيد. طبعا اشبه بعلاقه حب وعلاقه رومانسيه يعني. فاول حاجه هي ان احنا نصحح المفاهيم نبدا نصحح مكان الاجتماعيه نبدا نتعامل صح مع نحارب وغير المحارم نبدا نزبط الطريق بتاعنا احنا كل يوم بنقرا سوره الفاتحه وبندعي فيها بنقول اهدنا الصراط المستقيم هو ده الصراط المستقيم الصراط الصراط يعني طريق مستقيم يعني خط واحد لقدام ما فيش وقت ما فيهوش عادي اصل ده ابن خالتي فقعد قدامي بشعر يعني ده مثلا مثال للبنات يعني ده كده التواء ده مش مش كذلك مدينه وما بين اي حد لا يجوز لك دي نصيحه اللي انا اقدمها لك صحح مسارك في التعاملات اللي بتتعملها وهو ده اللي هيبدا عرض يعني ايه اصلا المشاعر اللي موجوده عندك انت عندك شعور بايه بالظبط انت حاسس بالانجذاب ناحيه الشخص ده سبب ايه بالظبط وهتبدا الدنيا تصحح معك وتبدا تت خلص من موضوع ان شاء الله.

تم النشر الثلاثاء، ٢٨ مايو ٢٠٢٤


يا صديقي تمام هي الفكره كلها انك حبيت واحده لا تجوز لك الدين اصلا فهنا دي حاجه صعبه يعني شويه ولكن النصائح انك تبعد عنها دورا ثانيا تبدا تتفقه اكثر وتجرب من ربنا لان غالبا المره ده فيه ثالث شيء انك تحاول تاسس حياتك في مكان مختلف بتحاول تجرب من الجنس الاخر اللي يحل لك وتبقى تدور على عروسه من باب شرعي ما يقدر شرعي. وان شاء الله خير يعني تحاول تشغل وقتك وتفرح ضغطك اكثر. وباذن الله خير بس انت كويس انك عارف انها لا تجوز لك يعني فبالتالي. الموضوع هيبقى سهلش فاهم انت يعني هتحاول تدخل لنفسك والعقلك والروحك من هذا النظام ولسه ما قبلتش الحب الحقيقي في حياتك فلما يتقابله تعرف ان في الاول وفي الاخر مجرد حنيه زايده يعني وربي باذن الله ربنا يكرمك.

تم النشر الاثنين، ٢٧ مايو ٢٠٢٤


وعليكم السلام. يا صديقي، أنا حاسة بيك وبالوجع اللي انت فيه. الحب الأول ممكن يكون صعب جدًا ننساه، خاصة لو كان حب حقيقي وأول مرة نحس بالمشاعر الصادقة. لكن لازم تعرف إن الحياة بتستمر وإن فيه أمل وتفاؤل في كل خطوة بنخطوها. من النصايح اللي ممكن تساعدك: مواجهة المشاعر : ما تهربش من مشاعرك، عبر عنها، سواء كتابة، رسم، كلام مع صديق مخلص، المهم إنك تفرغ اللي جواك بشكل صحي. الاستثمار في النفس : اهتم بنفسك وصحتك، سواء الجسدية أو النفسية. جرب رياضة جديدة، اتعلم مهارة جديدة، أو اتطوع في مكان محتاج. الشغل على تحسين الذات : اتعلم من التجربة دي، شوف ايه الحاجات اللي ممكن تكون اتعلمتها عن نفسك وعن العلاقات بشكل عام. الدعم الاجتماعي : اتكلم مع ناس تانية، الأصدقاء والعائلة دايمًا بيكونوا دعم مهم جدًا في الأوقات الصعبة. ممكن تحس براحة كبيرة لما تتكلم وتفضفض. الاستشارة النفسية : ما تترددش في اللجوء لأخصائي نفسي لو حاسس إنك مش قادر تتخطى المرحلة دي لوحدك. الدعم المهني ممكن يبقى ليه تأثير كبير. كل حاجة بتحصل في حياتنا بتيجي لتعلمنا درس، ولما تتجاوزه هتحس بإنجاز وراحة نفسية جديدة. شد حيلك وإن شاء الله هتعدي من الأزمة دي وتبقى أقوى وأحسن. انت تستحق السعادة والحب والراحة. ✨

تم النشر الاثنين، ٢٧ مايو ٢٠٢٤


انا ماعنديش نصايح الصراحة بس ربنا يهون عليك ويرزقك الزوجة الصالحة وتحبوا بعض وان شاء ربنا هيعوضك

تم النشر الاثنين، ٢٧ مايو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك