كيف أنصح أختي المراهقة عن الحجاب؟

عندي اختي بدأت تبين حته من رقبتها وهيا في سن المراهقه وانا قريبه منها وعايزه اقولها بطريقه كويسه وواعيه عشان مش تبين رقبتها وتغطيها

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الجمعة، ٩ يونيو ٢٠٢٣

4 إجابة

أنا معرفش الصراحه أقول حاجه مفيده بخصوص كده بس أنا أخويا الكبير لما كان بيشوفني بعمل حاجه غلط بيندهلي أو بيستنى لما نكون لوحدنا و بيخش على الموضوع حبه حبه و ساعات كتير يربط الحاجه بالدين و يبدأ يسألني عملت كده ليه و أهم حاجه هنا عن نفسي أنا بكون حاسس إني أقدر اقولوا من غير خوف فده عامل بيساعد إني أسمع كلاموا برضوا و فى نفس الوقت أخويا بيحاول ميقولش الكلام بطريقة تدايق خصوصاً لما بيكون حاجه الدين نها عنها أو هيا غلط لوحدها أو هتؤدي لحاجه مش حلوه و لما بقول الأسباب اللي خلتني أعمل الحاجه يتكلم معايا بالمنطق و العيوب اهي و المميزات مفيش فبقتنع بس ده اللي أقدر أفيدك بيه..

تم النشر الجمعة، ٩ يونيو ٢٠٢٣


بصي انتي افضلي شجعيها علي الصح واد ايه الحجاب جميل وهيبقا اجمل عليكي وانتي لازم تلتزمي عشان ربنا وشعرك دا مش هيحليكي بالعكس وكدا ويريت تخليها تصلي وتقراء قراءن بس بردو هيا لسا مرهقه فاهتاخد شوية وقت لأن دا طبيعي في سنهم بس لازم تعمل الحاجه دي عن اقتناع الي عليكي انك تفضلي تشجعيها .

تم النشر الأحد، ١١ يونيو ٢٠٢٣


بلاش تقولي لها الموضوع بطريقة مباشرة في الاول .. لانها في سن خطر شوية وممكن تتقبل وممكن لأ. ف مثلا تكون النصائح عن طريق الفديوهات تشغلي فديو كده قدامها، تقولي لها انا بتابع فلان الفلاني بيتكلم في حاجات حلوة جدا .. ف تابعيه مثلا هتسفادي. هاتي فديوهات مثلا ل لفات طرح تكون كويسة وابعتيها .. حاولي الاول بالطرق الغير مباشرة .. وبعد كده لو ملقتيش استجابه منها .. ابتدي كلميها بطريقة هاديه بينك وبينها وحاولي تفهميها وتقربي منها مش كأخت .. ك صاحبه علشان متحسش ان فيه حد رقيب عليها او مراقبها.

تم النشر السبت، ١٠ يونيو ٢٠٢٣


إليك بعض النصائح للتعامل مع أختك بلطف ووعي عند التحدث معها بشأن القضية التي تعاني منها: كوني صادقة ومهتمة: قبل البدء في أي حوار، أظهري لأختك أنك تهتمين وتهمك راحتها وصحتها. أبدي استعدادك للمساعدة والدعم. ابني علاقة طيبة معها وعبري عن دعمك وحبك لها. هذا سيساعدها على قبول ملاحظاتك بشكل أفضل اختاري الوقت المناسب: حاولي البحث عن وقت مناسب وملائم للحديث، حيث يكون كليكما مرتاحين وغير منزعجين أو مشغولين. عرض حلول وخيارات: بعد أن تكتشف الأسباب والمشاعر المرتبطة بمشكلة رقبتها، عرضي لها بعض الحلول المحتملة والخيارات التي يمكن أن تساعدها في التعامل معها. يمكنك اقتراح طرق لتغطية رقبتها مثل استخدام أوشحة، البلوزات ذات الأعناق العالية، أو القمصان ذات الأكمام الطويلة. كوني قدوةً: حاولي أن تكوني قدوة لأختك بأن تهتمي بنفسك وتعتني بنفسك بشكل جيد.

تم النشر الجمعة، ٩ يونيو ٢٠٢٣

1 تعليق

ممكن تقنعيها ان شكلها احلي بالحجاب الكامل

تم النشر الأربعاء، ١٤ يونيو ٢٠٢٣

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك