كيف أدعم أخي وأساعده لينجح في حياته؟

اخويا عنده ٢٦ سنة وحاسس بفشل رهيب في حياته ومعندهوش صحاب كويسين ودايرة صحابه قلت اوي هو كان شخص إجتماعي جدا

دلوقتي هو مش ناجح في حياته العملية ومش لاقي هدفه ولا شغفه في الحياة

وهو مش بيحب الحياة الدراسية زي مثلا يتعلم كورسات او كده لا هو بيحب الحياة العملية اكتر الي فيها شغل

تفتكروا هدعموا ازاي ولا اقدر اعملوا ايه او أوجهوا لأيه؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأحد، ١٤ يوليو ٢٠٢٤

4 إجابة

أكيد صعب تشوفي أخوكي بيمر بالصعوبات دي، لكن تقدر تلعبي دور مهم في دعمه وتشجيعه. بما إنه بيحب الحياة العملية أكتر من الدراسية، في حاجات كتيرة ممكن تعمليها: كوني جنبه : خليه يحس إنه مش لوحده. اسمعي ليه وكوني سانده وحاولي تشجعيه دايمًا. شجعيه يجرب حاجات جديدة : بما إنه بيحب الحياة العملية، شجعيه يشارك في أنشطة تطوعية أو يتدرب في مجالات جديدة. ده ممكن يفتح له أبواب جديدة ويعرفه على ناس جديدة. شبكة العلاقات : بما إنه اجتماعي، حاولي تساعديه يعمل علاقات جديدة تقدر تفيده في المجال العملي اللي هو مهتم بيه. ممكن توصيه بحد تعرفيه أو تعملي ليه شبكة علاقات اجتماعية جديدة أو تجمع عائلي. هدف وخطة : ساعديه يحدد أهداف صغيرة ويركز عليها خطوة بخطوة. ده هيخليه يحس بإنجاز ويزيد من ثقته بنفسه. استشارة نفسية : لو حسيت إنه محتاج دعم أكتر، ما فيش مانع إنه يتواصل مع مختص نفسي يساعده يتعامل مع مشاعره ويحدد أهدافه بوضوح أكتر. مصادر تعليمية عملية : دوري ليه على ورش عمل أو تدريب عملي مش شرط يكون كورسات أكاديمية لكن حاجات عملية زي العمل الحر، المبيعات أو حتى أي شئ مرتبط بالمجال اللي بيحبه. كافئيه على الإنجازات الصغيرة : شجعيه وكافئيه حتى على أصغر الإنجازات. ده هيخليه يحس بالتقدير ويزيد من حافزه. افتكري : الدعم النفسي والاجتماعي عامل كبير في التحفيز، ووجودك جنبه وتشجيعك ممكن يعمل فرق كبير.

تم النشر الأحد، ١٤ يوليو ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه اهلا بيكي هل هو اشتغل قبل كدا و حدث احداث غير ساره له ف حاسس منها بالفشل ؟ ام هو لم يقوم بالتجربه ؟ 🔹العلم بيسهل نص الطريق علي الانسان، بالعلم في اي مجال بيخلي يتفادي الأخطاء الشائعه و التوجيه الصحيح حتي ينجح و يستمر بالنجاح فلابد من دراسه المجال الذي يريد أن يعمل به. 🔹 لو حاسس بإنعدام الشغف و الطاقه ف قولي له أن الإنسان في كبد دائما، و مين فينا بيحب ينزل الشغل و يصحي من الساعه ٦ الصبح يجهز نفسه! او ينام بدري علشان شغله الصبح, القيمه و التكليف في إعمار الأرض هو اللي بيخلينا نعمل كدا. ف لازم يحدد ايه القيمه بتاعته في الحياه. 🔹 ممكن تخليه يحدد ايه الانشطه الساره اللي بحبها و بقاله فتره كبيره اوي ممتنع عنها و يبدأ يعملها تاني. 🔹و خلي فيه نشاط من الانشطه اللي بحبها يكون مشترك بينك و بينه علشان يساعده في الاول، و خليه يعمله حتي لو هو مش مستمتع بس دا حل ليه في تعديل مزاجه.

تم النشر الأحد، ١٤ يوليو ٢٠٢٤


المفترض الآن أن يكون متحملًا لمسؤولية عمل، فلماذا لا يعمل؟ دعكِ من الشغف يا عزيزتي المسؤوليات تأتي أولًا، ثم هو رجل لا يحتاج من يوجهه، يمكن أن يحتاج نصيحة لكن ليس توجيهًا. حددي معه في البداية سبب تراجع حالته النفسية، هل وضعه متغير أم هو هكذا من البداية؟ اسأليه عما يعطله عن البحث عن العمل، ما الذي يعيقه أو يكدر خاطره؟

تم النشر الأحد، ١٤ يوليو ٢٠٢٤


ممكن يجرب يتعلم برمجه مثلا هيلاقي فرص حلوه لو مش عايز يشتغل حاجه ليها علاقه بدراسته أو ممكن يعمل مشروع لنفسه

تم النشر الأحد، ١٤ يوليو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك