كيف اثق فى الناس ؟

كيف اثق فى الناس ؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الخميس، ٦ أبريل ٢٠٢٣

6 إجابة

الثقة بتبني ... يعني مستحيل تثق في حد مثلا لسه عارفه من وقت صغير .. الثقة محتاجة وقت علشان تتبني جواك، ولما تطمن هتعرف تدي الامان.

تم النشر الخميس، ٦ أبريل ٢٠٢٣


للأسف، الثقة في الآخرين شيء يأخذ وقتاً طويلاً لكسبه، وليس هناك طريق سهل للوصول إلى الثقة الكاملة. ولكن باستخدام بعض الإجراءات البسيطة يمكنك زيادة فرصة الوصول إلى الثقة في الآخرين، مثل الالتزام بالوعود، والاستماع بشكل جيد، والتعبير بوضوح عن أفكارك ومشاعرك، والمحافظة على سرية ما يروج لك. كما يمكنك أيضاً أن تختبر الشخص قليلاً في البداية، وذلك بإرسال بعض الأشياء البسيطة له ومراقبة مدى التزامه بالإجراءات، كما يمكنك الحديث إلى أشخاص تثق بهم لمعرفة رأيهم في هذا الشخص. والأهم من ذلك كله، أن تذكر أن تأخذ الوقت اللازم للتعرف على الآخرين بشكل جيد حتى تتمكن من تحديد قيمتهم ومدى ثقتك بهم.

تم النشر الخميس، ٦ أبريل ٢٠٢٣


الثقة تبنى مع المواقف ثقى فى نفسك وفى قدرتك على التعامل مع الناس اولا ثقى فى فكرة ان البشر ضعفاء وخطائين ثقى فى التجربة وفى النصيحة ثقى فى المحاولات ثقى فى اللى بتشوفيه بعينك اكتر من اللى بتسمعيه باذنك. ثقى فى الاجتهاد من الاشخاص تجاهك واعملى اعتبار كبير للمحاولات اكتر من الوعود.

تم النشر السبت، ٨ أبريل ٢٠٢٣


الثقة بيتجي من المواقف والتعامل مع الناس خصوصا ف الشدائد

تم النشر السبت، ٨ أبريل ٢٠٢٣


الثقه ف الناسلازم قبلها يكون في ثقه ف النفس ويكون الاختيارات للأشخاص مقننه مش طبيعي اعرف اي حد اثق فيه بثق قيه من مواقف بيعملها ومن فتره انا براقب تصرفاته وانا عامله مسافه امنه معاه ميعديهاش ف ياذيني لو ميستحقش الثقه واديله مساحه يثبتلي انه اهل للثقه

تم النشر الجمعة، ٧ أبريل ٢٠٢٣


متثقش في حد خصوصا حاليا في الزمن ده وبجد ده ممكن يكون حاجه كويسه انك مش مأمن او متوقع رد فعل معين منه فبتاخد حذرك نصيحتي ليك او ليكي انك متجاهديش نفسك ان تغيري حاجه زي دي لان انا مثلا بجاهد عشان ابطل اثق في الناس

تم النشر الجمعة، ٧ أبريل ٢٠٢٣

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك