كيف اتخطى اصدقائي؟

كان لي أصدقاء منذ سنتين وكنت دائما جنبهم واحاول لكي اساعدهم ولكن فالفتره الاخيره بكلم اي واحده على الفون متردش وبرن متردش ولما اشوفني اقولي وحشتيني وعامله اي وبس كدا ومعنتش برتاح ليهم خالص وبحس بإحباط تجاههم وانا بعدت عنهم واتعرفت على صحاب احسن في نفس اليوم بس انا حزينه عشان حبيتهم وكنت اختهم ومحدش كان جدع معايا ولا حاول يقف جنبي.

سؤال من - أحب حل المشاكل🤷🏼‍♀️⭐

تم النشر الأحد، ١٩ مايو ٢٠٢٤

4 إجابة

طبيعي شعورك بالحزن بعد تقديرك و حبك و هم لا يقدرون ، و لكن انتي فعلتي الصواب ، البحث عن اصدقاء جدد و تكوين صداقه فيها تقدير و احترام افضل من صداقه مجرد اسم فقط ، ف للصداقه معاني كثيره مبنيه علي الحب و التقدير و الاهتمام ، فهم من اختيارنا و ليس مجبورين عليهم .. احسنتي التصرف .

تم النشر الأحد، ١٩ مايو ٢٠٢٤


يا عزيزتي اقدر احساسك وما تشعرين به وطبيعي ان تحزني علي نفسك وعلي ما قدمته لمن لا يقدر لكن لا تحزني لانك قدمتي ما تربيتي عليه وما تعودتي عليه وقررتي انك تتخطي فلا تنظري اي الخلف ابدا وانت قلتي ان الحاليين افضل واحسن ومريحين نفسيا وبيقدرو وجودك والي بتقدميه من وقتك ومجهودك ومشاعرك علشانهم يبقي ما تستهلكيش وقت ف انك تحزني علي حد ما يستحقش زعلك

تم النشر الأحد، ١٩ مايو ٢٠٢٤


أنا فهمت إنك حزينة بسبب تجاهل أصدقائك وإحساسك بعدم القيمة. صحاب جدد ممكن يكونوا فترة الانتقال الطبيعية بعد ما حاولتي تصلحي علاقتك مع أصدقائك القدامى. ممكن تحاولي الوصول إليهم وتحاول إيضاح موقفك وحتي ممكن حتي تتواصلي معهم علي شكل رساله صوتية وتحكي لهم احساسك، وأن حترجعي ليهم إذا شفتي تفاعل بينهم وبينك. احتارمي حزنك واعتبريه ركن من عملية الشفاء وبالتالي هتكوني قدها في الخروج من الوضع ده باذن الله.

تم النشر الأحد، ١٩ مايو ٢٠٢٤


متزعليش هما اللي خسروكي وهيفهمو ده بعدين لما ميلاقوش حد يقف معاهم زي ما كنتي بتقفي انتي ..وربنا هيعوضك في صحابك الجداد هيعملو معاكي نفس اللي انتي عملتيه مع صحابك القدام والدنيا هتبقي لطيفة ان شاء الله

تم النشر الأحد، ١٩ مايو ٢٠٢٤

2 تعليق

تفتكري انك خسرانه ولا بالعكس هما مرحله وخلصت

تم النشر الأحد، ١٩ مايو ٢٠٢٤


معاكى حق يكوتش

تم النشر الأحد، ١٩ مايو ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك