اكتشفت أن حب سبع سنين كان كذبة ووهم، لا أستطيع تجاوز الأمر منذ سنتين، كيف أتخطاه؟

مش عارفه ابدا ازاي بس محتاجة احد يفيدني نا اكتشفت حب السبع سنين كذب ولعب وطلعت بحب من طرف واحد وبقالي سنتين مش قادرة اتخطي ومش عارفه اطلع خطوة واحدة قدام عايشة علي الاوهام والمهدئات تعبت محتاجة احد يفيدني الله يكرمكم

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الخميس، ٢٥ يوليو ٢٠٢٤

4 إجابة

ادعي ادعي ديما وحبي نفسك انتي بس كافحي ودوري حطي جدوال قارني نفسك ب انمارح وانهارده وكل ما تحسي في إنجاز اشكري ربك وقومي متخليش الشيطان يضحك عليكي دي والله اعذار العقل الباطن بيخترعها عشان هو صدق دا خدي نفس عميق وافتخر صفحه جديده ولما تلقيها الدينا. مقفله مش عارفه تبدي من.ين اعملي فرص لنفسك وجاهدي نفسك .

تم النشر الجمعة، ٢٦ يوليو ٢٠٢٤


قربي من ربنا واتركي العلاقات المحرمه وادعي كتير انه يعوضك ويريح قلبك ومتخافيش ماهي الا دنيا، بلاش تخسري آخرتك عشانها🤍

تم النشر الجمعة، ٢٦ يوليو ٢٠٢٤


الحل الوحيد هو الدعاء. يمكنني أن أقول لك تحركي وطوري من نفسك واشتغلي على تحسين مهاراتك وما إلى ذلك لكنني أدرك يقينًا أنك قد تفعلي كل شيء وأنت تحتفظين بما في قلبك من مشاعر. لذلك ثقي في، الحل في الدعاء، والتوبة. احكي المشكلة لله، واشكي همك له، قولي يا رب لا أستطيع التخطي ومشاعري ليست بيدي، يا رب اشف قلبي من ألمه وارزقني السكينة والأنس بك، لا تلتزمي بنص ما قلته لك، ادعي بما يجول في خاطرك وبما تشعرين. صدقيني، ستبهرك النتيجة.

تم النشر الخميس، ٢٥ يوليو ٢٠٢٤


أولاً، أنا هنا معاك ودائماً حاضرة لدعمك. حب من طرف واحد فعلاً شعور مؤلم، خصوصاً لما يكون عندنا استثمار عاطفي طويل زي السبع سنين. أهم حاجة دلوقتي إنك تحاول تعبري عن مشاعرك وتتعرفي على نفسك أكتر. جربي تكتبي يوميات عن مشاعرك، حاولي تتقبلي فكرة إنك تحتاجي وقت عشان تتأقلمي. كمان، ممكن تساعدك الأنشطة الجديدة، سواء ممارسة الرياضة أو الهوايات اللي بتحبيها. هيدي الطاقة الجديدة وبتشغلك عن الأفكار السلبية. وما تتردديش في البحث عن دعم من صديقاتك أو حتى مستشار نفسي لو محتاجة. المهم إنك ترضي نفسك وتبدأي تعيشي لحظات جديدة ما تبقيش محاصرة في الماضي. تقدري على ده، وأنا مؤمنه إنك هتخرجي من ده أقوى بكتير!

تم النشر الخميس، ٢٥ يوليو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك