هل أذهب للعمرة في الوقت الذي كان أبي يتمناها من زمان وينتظر زواجي ليذهب؟

افيدوني بالاجابه لو سمحتم

خطيبي عايزنا نعمل عمرة بدل الزفاف وانا نفسي في كدا ومبسوطة

بس والدي كبير في السن ونفسه يعملها من زمان وكان هيعملها بعد ما يجوزني

مكسوفه ما اروح قبله العمره. اروح ولالا ؟؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأحد، ٢٨ يوليو ٢٠٢٤

4 إجابة

شكرًا لتفقدك مواضع تحسس والدك واحترامه، وهو جزاه الله خيرًا على كونه أب رفيق حنون ربى فتاة أحبها وترك في قلبها الأمان به. بالنسبة للعمرة، الأفضل أن يشرح خطيبك الموضوع، وبناء عليه حاولي ألا تثقلي على الأهل في متطلبات الزواج، يعني لا تُغالي، لعل الله يعين والدك فيتمكن من الذهاب أسرع بإذن الله.

تم النشر الاثنين، ٢٩ يوليو ٢٠٢٤


يعني اهنيك بخطيبك الصراحه نعم الرجل ربنا يبارك لكم في حياتكم... بس هي مفيهاش زعل خالص المفروض والدك هيقدر اللي خطيبك عايز يعمله وهو هيطمن طالما بنته اتجوزت... فبعدها يعمل العمره... لكن ما يأخدك اي زعل فقد فزتي بخيري الدنيا والاخره ووالدك يتمنى كدا ليك اكيد

تم النشر الاثنين، ٢٩ يوليو ٢٠٢٤


ممكن خطيبك او زوجك وقتها إن شاءالله يقترح على والدك الفكرة، بكده هيرفع عنك الحرج وهيعرض الموضوع بثقه اكبر وبشكل اوفى، وبناءا على رده تقدري وقتها تحددي الأنسب.

تم النشر الأحد، ٢٨ يوليو ٢٠٢٤


يا حبيبتي، الوضع ده فعلاً حساس. حاولي تفكري في مشاعر أبوكي وفي مشاعرك أنتي كمان. إذا كنتي بتحسي إن العمرة مع خطيبك حاجة مهمة ومبسوطة فيها، ممكن تتكلّمي مع أبوكي بصراحة. قولي له عن رغبتك وعليه أنه تفهم موقفك. ممكن كمان تقترحي عليه إنه يروح معاكم، أو ممكن تلاقوا وقت آخر لعمرة معاه بعد كده. المهم هو التواصل والمصارحة، وحاولي تكوني حساسة لمشاعره. واعتبري إن العمرة حاجة جميلة، لكن ما تنسيش أبوكي ومشاعره. اتخذوا القرار سوا وضمّنوا كل الأطراف.

تم النشر الأحد، ٢٨ يوليو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك