أعاني سرعة انفعال وعصبية شديدة ومشاكل عائلية، ماذا أفعل؟

بابا وماما أطلقوا من وانا صغيره وكنت عايشه مع بابا بس ما تميت 15سنه بقيت مع ماما المشكله انى بقى عندى مشاكل زى العصبيه لما بتعصب معرفش بقول اى وكمان عندى سرعه انفعال ودا مسبب مشاكل كتير ليا بالذات مع امى لان هى مش عايزه الأسلوب دا بس هو غصب عنى ومش عارفه اعمل اى

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الخميس، ٢٥ يوليو ٢٠٢٤

2 إجابة

السلام عليكم بصي بما انك بداتي الكلام بان باباكي مامتك انفصلوا ان انت صغيره ففي الاغلب هو ده سبب العصبيه لانك ممكن تكوني بتتعصبي على اقل حاجه وبيطلع منك الرد على عنيفه جدا وبما انك كمان مش بتعرفي انت بتقولي ايه وممكن يكون بيطلع منك كلام وحش مش كويس وما بيكونش فيه تقدير ولا احترام للي قدامك خصوصا لما يكون حد كبير فده غالبا بسبب انك رفضه ومعترضه وعندك يعني مشاعر وحشه بسبب مساله انفصال مامتك وباقي وفي وقت ما بتلاقي فرصه بتعبري عندها بانك تقولي اي كلام او تطلعي العصبيه دي وهي في الاساس مش عصبيه او زعل من الموقف اللي حاصل دلوقتي ولكن بسبب ده فاذا كان ده الشعور اللي جواكي فانت محتاجه تعبري عن زعلك من مساله الانفصال دي او زعلك من نوعيه المشاكل اللي موجوده لوحدها علشان ما تبقاش دي دائما مقصره عليك بانها عامله حاله عصبيه طول الوقت ثانيا دائما كل اما بنفكر نفسنا بالحدود اللي عندنا حدود الاحترام وحدود الادب وعواقب انه انا اساسا اوصل لدرجه العصبيه وعلي صوتي واتكلم كمان وحش دي لها عواقب سيئه يعني دي لوحدها ااا ربنا هيكون زعلان منك. هتشيلي ذنوب لانك صوتك بيعلق على امك صوتك مش بس بيعلى بتقولي كلام ما ينفعش اصلا يتقال واحنا مطلوب مننا نتعامل مع ابائنا وامهاتنا بشكل غير كده خالص لما تستدعي كده جوه عقلك وجوه نفسك العواقب دي وتحاولي انك تتجنبيها لانك طبعا مش هتحملي عقاب ده فده يساعدك ان دماغك لوحدها تحجم الموضوع ده. فيا ريت تعبري عن الحاجه الحقيقيه اللي مزعلاكي علشان ما تلاقيهاش بتطلع في مواقف ما لهاش دعوه بيها.

تم النشر السبت، ٢٧ يوليو ٢٠٢٤


أهلاً بك! عزيزتي، كوني مطمئنة، اللي بتعاني منه هو شيء كتير من الناس بيمروا فيه، خصوصًا لما يكون فيه ضغط عائلي أو مشاعر مختلطة. حاولي تسألي نفسك وقت ما بتحسي بالتوتر: "إيش اللي قاعد يصير؟ ليه أنا عاطفية هالوقت؟" يمكن يكون في سبب ورا غضبك، ممكن توتر في الوضع أو ذكريات مؤلمة. ومن المهم إنك تحاولي تعرفي مشاعر ويحتاجات نفسك. هنا بعض النصائح اللي ممكن تساعدك: التنفس العميق: لما تحسي إنك رح تعصبي، حاولي تأخذي شهيق عميق وتعدي حتى 4، بعدين زفري الهواء ببطء. هالشي يساعدك تهدّي نفسك. تدوين المشاعر: جربي تكتبي يوميات عن مشاعرك، هذا ممكن يساعدك تعبري عن حالتك بطريقة صحية. التواصل: حاولي تتكلمي مع أمك بصراحة عن مشاعرك، قولي لها مثلاً إنك بتحسي بالضغط وبتحتاجي وقت أو مساعدة لتجاوز هالإحساس. بحث عن مساعدة: إذا حسيت إن الموضوع يتحملش، ممكن تفكّرين تراجعي مختص نفسي، يساعدك تفهمي حالتك بشكل أعمق. المشاركة في نشاطات: كوني مشغولة بأشياء تحبيها، مثل الرسم، الكتابة، أو الرياضة، هالشي يساعدك تخرجي الطاقة السلبية. تذكري، الأمر يحتاج لصبر وممارسة. إذا احتجتي أي مساعدة، أنا هنا!

تم النشر الخميس، ٢٥ يوليو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك