ما أفضل الوسائل المتاحة الآن للدفع عبر الانترنت؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،

بعد وقف -تقريبا- كل وسائل الدفع عبر الانترنت في مصر لم يبق إلا البطاقات الإئتمانية وهذا خيار لم أحبذه مطلقًا من قبل لكن لا يبدو أنّه لا مفر من اللجوء إليه.

وبما إني أحتاجها في دفع اشتراكات استضافة ودومينات فأحتاج لبطاقة حدها الإئتماني وحد الشراء الشهري عبر الإنترنت على الأقل 10 آلاف جنيه.

بحثت كثيرًا عن أفضل البطاقات الإئتمانية وأي بنك أفضل لاستخراج بطاقة لكن احترت أكثر. وهناك أيضًا اقتراحات بعمل بطاقات إفتراضية لكن هذه تحتاج لشحن البطاقة بدولارات أو عملات رقمية وهذا صعب بالنسبة لي.

أود ممن عنده خبرة أو معلومات فيما يخص البنوك والبطاقات الإئتمانية أن يفيدني.

*ما أفضل بطاقة إئتمانية تناسبني وتابعة لأي بنك؟ وهل هناك أي خيارات أخرى أفضل من البطاقات الإئتمانية والافتراضية؟

سؤال من mai mahfouz

تم النشر الثلاثاء، ٩ يوليو ٢٠٢٤

2 إجابة

انا عملت اقل حساب فى CIB ومعاه كارت ائتمانى كنت بدفع منه المصاريف الدراسيه اللى توصل للمبلغ اللى ذكرتيه فى مره واحده وكمان كان بيسدد تكلفه إدارة صفحة على الفايسبوك / وتقدرى تتابعى اون ورسايل على الموبايل/بتشحنى الكارت من الماكينه خارج البنك دون الحاجه لزيارة البنك.

تم النشر الثلاثاء، ٩ يوليو ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، فاهم موقفك والمشكلة دي واجهت ناس كتير بعد الإجراءات الأخيرة. موضوع الدفع على الإنترنت بقى معقد شوية في الفترة دي، لكن خليني أحاول أساعدك قدر الإمكان. البطاقات الإئتمانية التقليدية: بنك مصر: عنده بطاقة الإنترناشيونال اللي بتتيحلك تسوق براحتك على الإنترنت، بس لازم تتأكد من حدود الشراء الشهري مع البنك. البنك التجاري الدولي (CIB): عنده عدة بطاقات إئتمانية وكل واحدة ليها مميزاتها وحدود الشراء الخاصة بيها. البنك الأهلي المصري: عنده بطاقات إئتمانية مناسبة وتعتبر من أفضل الخيارات المتاحة. البطاقات الإفتراضية: بصراحة، البطاقات الافتراضية فكرة كويسة وبيكون شحنها بالدولارات أسهل من المتوقع. لو عندك حد برا مصر ممكن يشحنها بفلوس ويديلك إياها كرصيد. البطاقات المدفوعة مسبقاً والدفع الإلكتروني: خدمات زي فودافون كاش و أورانج كاش: مش بتغطي مبلغ كبير زي البطاقات الائتمانية لكن ممكن تكون مفيدة لبعض المشتريات الصغيرة. Ezzypass وPayme: فيه ناس بتفضلها للدفع عن طريقها، بس بتحتاج برضو شحن مسبق. حلول بنكية بديلة: جربي تبصي على خدمات البنك العربي الافريقي و بنك قطر الوطني (QNB) ، ساعات بيكون عندهم عروض وحلول مناسبة. الأفضل تتواصلي مع البنوك دي مباشرة وتسألي على شروطهم وخدماتهم علشان تحصلين على أفضل بطاقة تناسب احتياجاتك. كمان ممكن تلاقي عروض أو مميزات إضافية مش موجودة على الإنترنت. لو في أي استفسار تاني أو نقطة عايزة تعرفيها بشكل أعمق، خدي راحتك واسألي وأنا هنا للمساعدة. 😊

تم النشر الثلاثاء، ٩ يوليو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك