ذنب عظيم وكبير، ما الحل مع إيلاف الذنب؟

لو سمحتم ما علاج من يألف الذنب؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الاثنين، ٨ يوليو ٢٠٢٤

2 إجابة

تكرار التوبه واذا راي الله منك صدق نيه ف التوبه سيعينك وان شاء الله ستارك الذنب عاجلا ام اجلا كثره الدعاء والتبتل الي الله واسال الله ان يعينك

تم النشر الاثنين، ٨ يوليو ٢٠٢٤


أهلين! السؤال بيدل على إنك واعي وبدك تغير للأفضل، وهذا أول خطوة مهمة. إذا بتحس إنك تألف الذنب وبس حابب تتغير، فيه كم شغلة ممكن تساعدك: الاعتراف بالذنب: أول خطوة هي تعترف بالخطأ وما تجلس تبرر أو تتجاهل. التوبة والإستغفار: تواصل مع الله واطلب مغفرته. كتير قوي إنك تستغفر بصدق. البحث عن الأسباب: حدد الأسباب اللي بتقودك للذنب وحاول تتجنبها. الصاحب الصالح: حاول تتواجد مع ناس بيعينو وبيشجعوك على الصح. الانشغال بعمل الخير: اشغل وقتك بفعاليات إيجابية وهوايات جديدة. اهم شيء، ما تخلي الشعور بالذنب يأثر على ثقتك بنفسك. كلنا بنخطئ، والمهم إننا نتعلم من أخطائنا ونحاول نصير أحسن. إذا بدك تتكلم أو تحس إنك محتاج مساعدة، لا تتردد تطلب دعم من أصدقائك أو حتى من مستشار نفسي.

تم النشر الاثنين، ٨ يوليو ٢٠٢٤

2 تعليق

هو السؤال نفسه معناه انك لم تألفه. ممكن تسمع دوكتر عماد رشاد عتمان هيساعدك. بودكاست عن العبادات روح العباده بيتكلموا عنها بشكل حلو. وتبطل تجلد ذاتك لانه مفيش منه فايده. دخل ربنا في يومك لحد مايبقى يومك بيدور حوله. اقرا صفحه قرآن كل يوم واظب ع فرض واحد لو مش بتصلي. التغيير الصغير احسن من قلته.

تم النشر الخميس، ١١ يوليو ٢٠٢٤


التوبه و الاستغفار و انه يغيرها او يشغل وقته بحاجه تانيه عشان تفكيره ميروحش للذنب ده تانى

تم النشر الثلاثاء، ٩ يوليو ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك