ماذا أفعل عندما أكون في نفسية سيئة ولا رغبة لي في فعل شيء؟

هو انا الفروض اعمل ايه لما كون مضايق ومش ضايق نفسي ومليش نفس اصلي ولا اذاكر و بصلي بالعافيه ومش عاارف أحافظ علي ورد ولا علي الاذكار ومضايق من كلام الأهل ازاي أجبر نفسي علي الحجات ديه وانا نفسيتي وحشه

سؤال من Ahmed ibrahim

تم النشر الأحد، ١٣ أكتوبر ٢٠٢٤

3 إجابة

السلام عليكم و رحمة اللّٰه و بركاته جرب تقعد مع نفسك و تحاول تفهم السبب الي مخليك مضايق هل هو مثلا موقف حصل مش قادر تنساه او عاده ف يومك عايز تغيرها و ساعتها فكر ف حل كويس يرضيك و يريح نفسيتك و بالنسبه لكلام الأهل دا اكيد في اسباب يمكن طريقتك مش عجباهم او شايفين انك غلط ف حاجات كتيره مثلاً ، حاول تقعد و تتفاهم معاهم لو مقدرتش ف لو اساءوا ليك اقعد ساكت احسن عشان الموضوع ميكبرش و عشان دول أهلك مينفعش ترد عليهم بطريقه مش لطيفه و ف وقت عصبيتك. و فكره انك مش قادر تصلي ، ف دي مجرد وسوسه شيطان كل الي عليك لازم تجاهد و تدعي ربنا يثبتك و يبعد عنك الأفكار دي و مش شرط تقرأ قرآن دايماً جرب تستمع لي بصوت قارئ انت بتحبو في اوقات فراغك او لو انت في مواصلات مثلا حط هاند فري و اسمع و تعمق في معاني الآيات هترتاح نفسيتك بشكل كبير جدااا و هتبقا عايز تقرأ و هتردد ورا القارئ كمان، و جرب تسمع بودكاست لحد بيتكلم عن نفس مشكلتك و ايه حلها دا هيساعدك اوي و عن تجربه و المذاكره ، ف كلنا ملناش نفس نذاكر ولا نشتغل و الموضوع اكيد صعب علينا كلنا بس مضطرين نعملو عشان دي الحياه و دا الي لازم يتعمل فيها ان كل واحد يؤدي واجبو ، لو مشينا كلنا بمبدأ مش جايلي نفس اذاكر او اشتغل ف محدش هيذاكر ولا يشتغل ، بس ممكن تعمل حاجه تخليك تفصل عن المذاكره ب إنك تعمل حاجه بتفرحك خروجه ف مكان هادي مثلاً ، او تتمرن رياضه معينه او تنمي موهبه او تتعلم حاجه جديده دا كلو هيخليك فرحان و ب كدا هتكون فصلت حبه و ريحت دماغك من المذاكره وقتها لما تيجي تذاكر هيبقا شغفك رجع و هتكون مستني تخلص الي وراك عشان تمارس هوايتك المفضله او غيرو جرب تعمل جدول حدد هتعمل ايه ف اليوم جديد يخليك تفصل و يخليك فرحان و امتى هتذاكر و امتى هتخلص و هكذا ، و بالتوفيق.

تم النشر الخميس، ١٧ أكتوبر ٢٠٢٤


الحل هو الاستعانة بالله والاستعاذة به من الشيطان. الصلاة حتى لو كانت بإرغام نفسك واظب عليها وحاول الخشوع فيها قدر الإمكان واستحضار وقوفك بين يديّ الله وأنه هو الوكيل وهو المستعان ومن بيده مقاليد الأمور. توكل عليه ليس باللسان فقط بل من قلبك وبإيمان ويقين. الأمر أشبه بالدواء، لا بد أن تأخذه كما هو موصوف... استخدامه بغير الطريقة المُرادة لن يأتي بالشفاء. النفس تأتي بالترويض وتتغير مع استمرارك على العبادات والدعاء وقراءة القرآن بتدبر. اجعل لك وردًا من الأذكار وخاصة ذكر (لا حول ولا قوة إلا بالله) وذكر (سبحان الله وبحمده) وكما قلت حتى الأذكار لا بد من استشعارها من القلب والإيمان بمعانيها واليقين بها. أيقن أن لا حول (أي تحول من حال إلى حال) ولا قوة إلا به سبحانه وتعالى. ولا تنس أن تدعو دائمًا في الصباح والمساء بدعاء الرسول كما أوصى (اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن وأعوذ بك من العجز والكسل وأعوذ بك من الجُبن والبخل، وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال) أذهب الله همك وأعانك على نفسك ووفقك لما يحبه ويرضاه.

تم النشر الأربعاء، ١٦ أكتوبر ٢٠٢٤


أحمد، أولًا أود أن أقول لك إن مشاعر الضيق والاكتئاب هي جزء طبيعي من الحياة، ولكن من المهم أن تتخذ خطوات لتحسين حالتك النفسية. إليك بعض النقاط العملية التي قد تساعدك: تقبل مشاعرك : اعترف بمشاعرك السلبية ولا تحاول قمعها. لا بأس أن تشعر بالحزن أو الضيق. من المهم أن تسمح لنفسك بالشعور بها. التواصل : قد يكون من المفيد التحدث مع شخص تثق به عن مشاعرك، سواء كان صديقًا أو أحد أفراد العائلة. في بعض الأحيان، التحدث عن ما يزعجك يمكن أن يكون مريحًا. تحديد أهداف صغيرة : حاول وضع أهداف صغيرة يمكنك تحقيقها، مثل قراءة صفحة من القرآن أو قول أذكار مختصرة. ابدأ بخطوات بسيطة، فكل صغيرة تُحسب. الاهتمام بنفسك : حاول ممارسة بعض الأنشطة التي تحبها أو تعتبرها مريحة، مثل المشي في الهواء الطلق، أو ممارسة هواية تحبها، فهذا قد يساعد في تحسين مزاجك. الدعاء والاستغفار : تذكر أن الدعاء والاستغفار هما سلاحان قويان في مواجهة الضغوط النفسية. حاول أن تعطي نفسك الوقت للتواصل مع الله والدعاء. احتضان الإيجابية : اكتب قائمة بالنعَم التي تحظى بها في حياتك. هذا سيساعدك على تغيير نظرتك والتركيز على الجوانب الإيجابية. إذا استمرت مشاعرك السلبية ولم تشعر بتحسن، فمن المهم أن تفكر في استشارة مختص نفسي يمكنه مساعدتك بشكل أفضل. لا تتردد في طلب المساعدة. تذكر أن التغيير يأخذ وقتًا، وأن الصبر على نفسك هو جزء من عملية الشفاء.

تم النشر الأحد، ١٣ أكتوبر ٢٠٢٤

4 تعليق

اقرأ سورة يس كل يوم هتحيي قلبك وهتمدك بطاقة إيجابية لمواجهة الحياه

تم النشر الأربعاء، ١٦ أكتوبر ٢٠٢٤


حضرتك ممكن تكون مش محتاج اكتر من إجازة حقيقية ترتاح فيها اختم أن يكون ليك يوم في الاسبوع تريح دماغك واعصابك متفكرش في حاجة متخططش لاي حاجة وتظبط نومك واكلك لو فيهم مشكلة وتعمل حاجات تبسطك بجد

تم النشر الأحد، ١٣ أكتوبر ٢٠٢٤


انا مش عارف ايه السبب الرئيسي لده بيجلي الإحساس ده كل فتره ويستمر معايا من ٣ إلي ٧ ايام

تم النشر الأحد، ١٣ أكتوبر ٢٠٢٤


ممكن اعرف السبب الرئيسي للاحساس ده

تم النشر الأحد، ١٣ أكتوبر ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك