هل يمكنني دخول معهد حاسبات ومعلومات بعد انتهاء دراستي الجامعية؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ينفع بعد ما اخلص دراستي الجامِعيةة ادخل معهد العالي للحاسبات و المعلومات؟

انا كنت علمي علوم بس الحمدلله نتيجي هدخلني كليةة أدبيةة ونا معنديش مشكلةة فِ ده انا بعرف اتعامل عادي بالعكس بحب ده

بس انانا ليا شغف اوي فِ موضوع البرمجةة ده واني اتعلم حاجةة مجبرتهاش قبل كده فاهمين بستمتع بكده لانه عرفت انهم هيدرسو فزيا بردك حابه ادخله بعد ما اخلص الكليةة ممكن تفدوني بعيدا عن موضوع الكورسات؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الجمعة، ٢٣ أغسطس ٢٠٢٤

3 إجابة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته! طبعًا ينفع تقدري تقدمي على المعهد العالي للحاسبات والمعلومات بعد ما تخلصي دراستك الجامعية. حلمك في مجال البرمجة والشغف اللي عندك ليه خطوة في الاتجاه الصحيح. دلوقتي، معظم المعاهد بتقبل طلاب من مختلف التخصصات، سواء علمي أو أدبي. بما إنك بتحبي البرمجة ومهتمة بها، هتلاقي نفسك في المكان الصح، خصوصًا لو المعهد اللي تفكري فيه بيقدم مواد إضافية زي الفيزياء. حاولي تجهزي نفسك كويس قبل ما تبدأي، وممكن تقضي فترة تتعلمي فيها الأساسيات لو مش عندك خبرة سابقة. احرصي كمان على تواصل مع الطلاب الموجودين في المعهد وسأليهم عن تجاربهم. مهم تحطي في اعتبارك إن المجال ده محتاج اجتهاد وممارسة، بس لو عندك الشغف هتقدري تنجحي. متخافيش، كل خطوة هتخديها هتقرّبك للي انتي عاوزاه. ربنا يسهللك في طريقك!

تم النشر الجمعة، ٢٣ أغسطس ٢٠٢٤


انا كنت مبرمج سابقا (مهندس اختبار اختراق) وكنت علمي علوم برضو هقولك تجربتي لعل تفيدك روحت اقدم في معهد خاص بالساعات ملوش علاقة بدراستي الجامعية (هندسة) لقيتهم بيقدموا شهادات فقط لكن محتوى حقيقي مفيش. اعتمدت على الكورسات الأجنبية والعربية على النت لحد ما وصلت لمستوى يشار ليا فيه بالأصابع! وسيبت المجال ده لأسباب أمنية🙃. عموما الكورسات افضل، ادرسي في الجامعة مع كورسات للبرمجة هتوصلي لمستوى كويس، ومجال البرمجة ملوش دعوة بالشهادات الرسمية..المهم المستوى.

تم النشر السبت، ٢٤ أغسطس ٢٠٢٤


عادي بس اعتقد بعد الكليه هيبقا خاص لأنك فعلا اخده كليه حكوميه فهماني

تم النشر السبت، ٢٤ أغسطس ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك