الم فى سقف الحلق مع خدوش وصداع بسبب الام الانف والاذن

لو سمحت حضرتك انا سقف حلقى بيوجعنى جدا وبياكلنى وفيه خدوش جوله لا أدرى كيف حدثت والم فى الأذن والأنف من الداخل ويسبب لى صداع ما هو سبب ذلك

سؤال من Yasmeen Omer

تم النشر الثلاثاء، ٢٨ مايو ٢٠٢٤

2 إجابة

يا الله يسلمك، هذي الأعراض ممكن تكون ناتجة عن عدة أسباب. ممكن تكون التهاب في الحلق، أو قرحة فموية، أو التهاب في الأذن. هذي الأمور شائعة خصوصاً لو مريت بوقت كنت فيه مضغوط أو مناعيتك ضعيفة. التهاب الحلق والجروح يمكن يكون من عدوى فيروسية أو بكتيرية، وقد تكون ناتجة عن جفاف الفم أو الحساسية. الألم في الأنف والأذن مع الصداع ممكن يكون من التهاب الجيوب الأنفية. أفضل شيء تسويه إنك تروح للدكتور المختص - طبيب الأنف والأذن والحنجرة - علشان يفحصك ويحدد السبب بالضبط. وفي الأثناء، ممكن تشرب سوائل دافئة، وتستخدم غرغرة بالماء والملح لتخفيف الألم، وتجرب تاخذ مسكنات للألم لو الألم شديد. الله يعطيك العافية وشد حيلك!

تم النشر الثلاثاء، ٢٨ مايو ٢٠٢٤


ده لو حصل معك فجاه ممكن يكون؟ التهاب في. اللوز وعمل الاعراض دي فتقدري تاخدي مضاد للالتهابات لو مش هتقدري تتوجهى للطبيب يعني حاليا تاخدي مضاد للالتهابات وحاجه لاعراض البرد ممكن تخفف معك الموضوع شويه الخدوش اللي جوه في سقف الحلق دي لو فعلا يعني عامله لك حرقان والم لدرجه نجمه مثلا لما بتاكلي او لما بتشربي بتوجعك في لها طريقه طبيعيه يعني لان ما فيش ادويه بتعالج جوه تجيبي طحينه طحينه خام وتدهنيها على على الجزء ده وتسيبيها ما تبلعيهاش بميه ولا حاجه وسيبيها كده شويه وهتلاقيها عملت مفعول كويس هديها معاكي ان شاء الله.

تم النشر الأربعاء، ٢٩ مايو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك