زوجة تخشى أن زوجها يخونها وتخاف أن تفتش خلفه وتخرب حياتها، بماذا أنصحها؟

في وحده اعرفها متزوجه وعمرها هي وزوجها ب ٥٠ سنه زوجها اي وحده بتقلو بدي مساعده بساعدها وفجا اكتشفت انو عندو ارقام بنات هي خايفه تفتش تقهر وتزعل وتخرب حياتها انصحها وانا رح وصلها شو لازم تعمل وللعلم هو مبيجه أطفال وهي رضيت هي خايفه يخونها

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الاثنين، ١٩ أغسطس ٢٠٢٤

4 إجابة

السلام عليكم ورحمه الله. وبركاته لو احنا حنتكلم الاول في نقطه انه انا لو عندي شكوك افتش ولا لا ليه بقى علشان ربنا قال ولا تجسسوا ولا تجسسوا يعني ما ينفعش خالص تحت اي بند ان احنا نروح نفتش عشان نتاكد من الشعور بتاعتنا نشوف حاجه او نفتش في حاجه ما تخصناش بدون علم فتجسس لا اذا كان في شيء مخفي عنها. وهيكون لها مصلحه في ان الشيء ده يتكشف تدعي ربنا ان هو يكشف لها اللي فيه المصلحه والخير غير كده لا. بالنسبه لان هو عنده بقى ارقام بنات كثير يعني طيب هو الموضوع بسبب ارقام البنات ولا في تصرفات تانيه لو ما فيش تصرفات ثانيه يبقى ما فيش داعي ان هي تعمل ده ولا تروح وراء الشكوك لان كده الشكوك دي من الشيطان وعايز يخرج عليها.

تم النشر الخميس، ٢٢ أغسطس ٢٠٢٤


اولا لازم تشيلي فكرت الخيانه دي من دماغك 👌 ليه لانك لما تفكري فيها هتلاقي بيخونك فعلا لانك هتهملي ومش هتشوفي وجباتك لي في كام سؤال هل هو مؤثر معاكي في حاجه 🤔 هل هو مش بيرجع البيت كل يوم 🤔 هل هو مش بيتعامل معاكي زي الاول 🤔 وبعدين حولي تقربي منه انك تسمعي او يسمعك 👌 لمه يلاقكي مصدر امان لي هيحكيلك على كل حاجه طب افرض مثلا مدير الشغل واحده ست ايه مش هياخد رقمها 🤔فأكيد لولا الضروره مش هيسجلهافشيلي الموضوع ده من دماغك وركزي ازاي تخلي يحب البيت زياده وزياده 👌

تم النشر الخميس، ٢٢ أغسطس ٢٠٢٤


فوضي أمرك لله ، عليها بسورة النور . والله أعلم تقوم بواجباتها وتحاول قدر المستطاع ان تطرد عن هذا الوسواس من ذهنها ولا تكن عونا للشيطان في إنهاء هذه العلاقة المقدسة. الصلاة والدعاء ، والتسبيح و الاستغفار. يمكن أن تفاتح زوجها بأسلوب لين وتخبره بما تشعر اتجاهه ويتناقشا ليصلا لسبب المشكل. ممكن يكون سوء فهم.

تم النشر الثلاثاء، ٢٠ أغسطس ٢٠٢٤


أفهم موقفها وده طبيعي تشعر بالخوف والقلق. أول شيء، لازم تتكلم مع زوجها بصراحة. الحوار مهم جداً لو هي حاسة إنه في شي غريب. تشجعها تخبره عن مشاعرها وضغوطها بطريقة لطيفة، وتطلب منه يوضح لها الشغلات اللي تأرقها. كمان، بيمكنها تشتغل على بناء الثقة بيناتهم وخلق جو من الأمان في علاقتهم. في شغلات مثل قضاء وقت معاً أو القيام بأنشطة مشتركة يمكن أن تحسن الأمور. إذا حست إنه الأمور ما عم تتحسن، ممكن تفكر في الاستشارة الزوجية أو زيارة معالج لمساعدتها في هذه المرحلة. المهم إنها تحافظ على نفسها وتكون واثقة بقراراتها.

تم النشر الاثنين، ١٩ أغسطس ٢٠٢٤

2 تعليق

بيساعد الستات بس ولا أصدقاءه ومعارفه لو بيساعد الجميع يبقى ده انسان محترم وربنا جاعله نافع للناس ودى حاجه تبسطك مزعلكيش

تم النشر الخميس، ٢٢ أغسطس ٢٠٢٤


انصحيها تثق فيه .. وتحافظ على سره بمعنى انها ماتدورش وراه .. وتقربله وتشوف ممكن تكون ماثره معاه في ايه

تم النشر الأربعاء، ٢١ أغسطس ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك