تعبت من كثرة الإفرازات التي سببت لي مشكلة مع الصلاة، كيف أتخلص منها تمامًا؟

من بعد اما التزمت بصلاتي بقا عندي وساويس كثيره في كل حاجه تخصني سواء بقا كان في علاقتي مع اهلي او صحابي او في الدين كدا يعني، وبردو بعد اما التزمت بشويه بقيت بلاحظ نزول افرازات بيضه لزجه مش عارفه كانت بتنزل قبل اما اهتدي للصلاه او لا لاني مكنتش بركز انما بعد اما بقيت بصلي لازم اركز عشان صحه الصلاه، والافرازات بتنزل بطريقه غبيه قليل لما تقعد من الظهر للعصر مثلا متنزلش، لازم اما آجي اصلي اشوف نزلت ولا لا والاقيها بالفعل نزلت وانا زهقت من الموضوع ده وده سبب في اني بأخر صلواتي وانا مش حابه كدا، حتى بردو لما بكون برا اوقات مش بعرف اصلي بسببها، وقولت لماما وماما مهتمتش مره قالتلي بسبب الرطوبه وقالتلي ابقي نشفي المكان بعد اما يتبل وانا بقيت بنشف ولاحظت ان الافرازات قلت شويه بس انا عايزاها تنقرض، ف ممكن حل لاني مش بس بعاني انا بموت

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الجمعة، ٢٦ يوليو ٢٠٢٤

2 إجابة

حبيبتي، أول حاجة حابة أقولك إن شعورك بالقلق بسبب الإفرازات الطبيعية ده شيء طبيعية، كتير من البنات والسيدات بيعانوا من الموضوع ده. الإفرازات ممكن تكون مرتبطة بالتغيرات في الجسم زي التوتر أو التغييرات الهرمونية. أفضل نصيحة ممكن أقولك عليها هي إنك تحاولي تراقبي صحتك بشكل عام. مثلاً، تأكدي إنك بتشربي مية كفاية، وبتاكلين أكل صحي. كمان الهدوء والاسترخاء ممكن يساعدوك على تقليل التوتر اللي حسيتي بيه. لو الموضوع مزال معاك ومعاناة الإفرازات مستمرة، يبقى من الأفضل إنك ترجعي لطبيبة نساء. هي هتقدر تفيدك أكتر وتديك نصائح مبنية على حالتك الصحية بشكل أدق. ولا تنسي إن الصلاة وعبادتك المفروض تكون مصدر راحة وسكون ليك، فحاولي ما تخليش الإفرازات تأثر عليك أو تخليك تأخري صلاتك. خدي نفس عميق وحاولي تمارسي الصلاة بطريقة مريحة لك. وإذا احتاجتي أي حاجة تانية أو عاوزة تتكلمي عن أي شيء، أنا هنا لك ❤️.

تم النشر الجمعة، ٢٦ يوليو ٢٠٢٤


الأمر سهل لا داعي للقلق، قد تكون التهابات مثلًا، ولكن لتطمئني أنصحك بإجراء تحليل البول أعزكم الله، من خلاله يمكنك معرفة نسبة الأملاح أو ما إن كان لديك صديد أو التهابات. المهم أن هذه الحالات ليست سببًا لتأخير الصلاة، حتى لو وجدت أن ثيابك مبللة بعد الصلاة. كنصيحة مؤقتة: اشربي الكثير من الماء، قللي الأملاح، حافظي على النظافة الشخصية والتجفيف بمناديل ورقية بحيث تستخدم لمرة واحدة.

تم النشر الجمعة، ٢٦ يوليو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك