لماذا يلجأ الناس إلى النفاق و المجاملات الكاذبة للوصول إلى المصلحة الشخصية؟

هو ليه كل الناس بتاعة مصلحتها كله بقا يجامل

كله عشان المصلحة يعني حاجه اخر نفاق

معرفش العيب في مين فيه انا ولا في الناس

ولا المجملات دي شيء عادي وانا ال غريب في شخصيتي احيانا بحسها كدب ومفيش ذرة صدق في الكلام فبقلق بصراحه من كثرة المجاملة بحس احيانا ان لو مفيش مصلحه مثلا مكنش هيبقا في مجاملة ال بيخليني اتضايق من الناس ال بتجامل انو حصل معايا موقف قبل كده كان واحد عاوز مصلحه مني فكان بقا بيجاملني انت اخويا وانت وانت وكلام من ده كتير بعد ما اخد مصلحته اتنك عليا وبقا شايف حاله و بدل ما كان بيمدح فيا اتحول عليا.

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الاثنين، ٢٧ مايو ٢٠٢٤

3 إجابة

فعلا الموضوع غريب جدا حاول تتأقلم بس بدون نفاق بس دي حاجه مميزه جداا للصادق

تم النشر الاثنين، ٢٧ مايو ٢٠٢٤


انا فاهمة شعورك كويس جداً، وفعلاً المواقف دي بتخلي الواحد يحس انه مش فاهم مين الصادق ومين اللي بيتلون لمصالحه. بصراحة، في ناس كتير بتتصرف بالطريقة دي لأنهم بيفكروا في مصلحتهم الشخصية أولاً وبيحبوا يضمنوا اللي هما عايزينه بأي طريقة، حتى لو كان ده معناه يكونوا غير صادقين. العيب مش فيك خالص، بالعكس، وجودك باتزانك وصدقك هو اللي بيميزك. الناس بتختلف في تصرفاتها وطريقة تعبيرها، وفي ناس بتشوف المجاملة وسيلة لتحقيق أهدافهم، وده فعلاً حاجة مزعجة، بس لازم تكون عارف انك انت اللي تقدر تحد من الناس اللي بتتواصل معاهم وتسمح ليهم بالتأثير عليك. اهم حاجة تكون صريح مع نفسك وبتحافظ على قيمك ومبادئك. لو حسيت ان حد بيجامل عشان مصلحة، خلي عينك على تصرفاته وقراراته بعد ما يأخد اللي عايزه، وده هيساعدك تعرف حقيقة نواياهم. صحيح الموضوع مرهق، لكن الحذر والوعي بيساعدوك تتجنب العلاقات السطحية والمضللة. تذكر دايما ان في ناس كويسة ونواياها صادقة هتقابلهم في حياتك، وكل اللي عليك تعمله إنك تكون حذر ومش تدي كل ثقتك بسهولة. وفي الآخر، التعامل بصدق وإخلاص هيخلي الناس اللي حواليك تشوف فيك مثال يحتذى به، وده أحسن رد على الناس اللي بتتغير لمصالحها.

تم النشر الاثنين، ٢٧ مايو ٢٠٢٤


حاجة تضايق فعلا....بس احنا في وقت الكل فيه بقى منافق نادرا لما تلاقي ناس صادقة في مشاعرها، و الذكي هو اللي يعرف المنافق من اللي مش منافق و يعرف يتعامل معاه، و خدها قاعدة عدو ذكي خير من صديق احمق، الحلو مش هيجيب غير الحلو أما الوحش تتعلم منه و تتعلم ازاي تتعامل معاه عشان تدافع عن نفسك من غير ما تؤذي حد ف دي حاجة كويسة و استعملها لمصلحتك عشان تعرف فعلا مين اللي بيكلمك بصدق و مين اللي بيضحك عليك فتضحك عليه

تم النشر الثلاثاء، ٢٨ مايو ٢٠٢٤

7 تعليق

على رأيك وانا اوجع في دماغي ليه هوا هيأثر عليه في حاجه يعني

تم النشر الاثنين، ٢٧ مايو ٢٠٢٤


المهم يعني فكك وكمل وانجح واشتري راحتك يباشا

تم النشر الاثنين، ٢٧ مايو ٢٠٢٤


احنا نعيش كم مره يعني

تم النشر الاثنين، ٢٧ مايو ٢٠٢٤


مفيش حد يستاهل زعل منك

تم النشر الاثنين، ٢٧ مايو ٢٠٢٤


لا عادي😂

تم النشر الاثنين، ٢٧ مايو ٢٠٢٤


اسفه فكرتك بنت

تم النشر الاثنين، ٢٧ مايو ٢٠٢٤


تمام وكل حاجه بس ست بنات مين حضرتك😂😂

تم النشر الاثنين، ٢٧ مايو ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك