افضل طريقة للتخسيس في رمضان

افضل طريقة أو نظام غذائي امشي عليه. في رمضان عشان اقدر انزل وزني

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأربعاء، ٢٢ مارس ٢٠٢٣

4 إجابة

بلاش نظام محدد لانه روتين ممل ممكن تاكلي من الموجود بس تقلل الكميات خصوصا الكربوهيدرات والسكريات وتزود البروتين والالياف ولو فيه فرصة للرياضة تمارين كارديو يوميا من 15ل30دقيقة أو مشي 30 أو كتر يوميا

تم النشر السبت، ٢٥ مارس ٢٠٢٣


الافضل بلاش نظام غذائى يكون بيعتمد على منع انواع من الاكل ...فى شهر رمضان ...لان الصيام لوحده بيساعد على التخسيس فقط لا تنجذبي لكميات الاكل الكثيرة اعتمدى نظام الطبق الواحد قبل ما تبدأى اكل حطى طبق واحد قدامك قسميه ٤ اجزاء ...كل جزء فيه حاجة مختلفة ( بروتين +خضار+نشويات+ فاكهة) طبعا فى رمضان ممكن تخلى مكان الفاكهة اى اختيار اخر بقي من المقليات مثلا او يبقي ده طبق الشوربة بعد الطبق ده متغرفيش تانى الحلويات تاخدى قطعتين كفايه اوى . العصاير تكون فريش فقط ..بلاش اللى فيها سكر كتير. متقلليش اكل فى السحور لان فى وقت كافى انه يتحرق والجسم بيحتاجة طول اليوم. لو ركزتى هتخرجى من رمضان جسمك افضل بكتير وتقدرى تكملى اى نظام غذائى بعد كده ان شاءالله.

تم النشر الخميس، ٢٣ مارس ٢٠٢٣


هذا أولا فيديو سيساعدك جدا جدا انك تبدأ دايت (ازاي تحول جسمك في رمضان - دايت رمضان بالتفصيل) النظام علشان تنزل في الوزن ياريت تمنع السكر تماما، والنشويات والعصائر (ممكن تشرب كركديه من غير سكر او بمحلى استفيا، او اي سكر دايت كويس، وممكن عصير ليمون برده، او عصير فرولة) ممنوع العصائر الفريش برده معدا عصير الفراولة. والفاكهة كلها تمام بس ياريت يكون باعتدال. ممنوع العيش والرز والمكرونة والمقليات. اعتداك في الاكل يبقى على البروتين الاكثر والدهون الصحية.

تم النشر الأربعاء، ٢٢ مارس ٢٠٢٣


من الصعب تحديد نظام غذائي واحد يناسب الجميع، لذا يعتمد النظام الغذائي على عدة عوامل مثل نوع الجسم والنشاطات اليومية والحالة الصحية العامة. ولكن بطريقة عامة، يمكنك اتباع هذه النصائح: - تجنب تناول الأطعمة الدسمة والحلويات والوجبات السريعة. - تناول وجبتين فقط في اليوم، وهما الإفطار والسحور وكلاهما يجب ان يكونا وجبات صحية ومتوازنة. - تناول الماء بكميات كافية، ويفضل تناول الماء بين الإفطار والسحور وخلال الأوقات التي لا يصوم فيها. - التركيز على الأطعمة الغنية بالألياف مثل الخضروات والفواكه. - الحرص على النوم بكافة الساعات اللازمة، وتخفيض الإجهاد اليومي والحفاظ على الصحة النفسية. وبجانب ذلك، يمكنك ممارسة التمارين الرياضية البسيطة، والتي تعمل على حرق الدهون وتقوية العضلات.

تم النشر الأربعاء، ٢٢ مارس ٢٠٢٣

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك