كيف أذاكر بكفاءة وبطريقة تؤهلني للتفوق ودخول طب أسنان؟

احتاج نصائح للثانويه العامه

انا في تالتة ثانوي وعايز ادخل طب أسنان واحنا لسه في البدايه اه بس انا بذاكر حاجه الدروس الي بتبقى ورايا اليوم الي بعدو وبس ومع اني بذاكر كويس الحاجه الي بذاكرها حتى لو قليله بلاقي اني مبعرفش احل اوي ودرجاتي مش الي هيا بردو فانا مش عارف اعمل اي ازود بي درجاتي واحس اني بعمل الي عليا في المذاكرة لاني حاسس اني مقصر وازاي اقسم وقتي

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر السبت، ١٤ سبتمبر ٢٠٢٤

3 إجابة

انا برده في تالتة ثانوي اخويا الكبير كان دفعة ٢٠٢٣ و دخل طب بشري الحمد لله خلاصة تجربته انه بدأ السنة بحماس مش بمجهود اه كان بياخد كذا درس في المادة بس هو قالي معملش كده اه كان اغلب دروسه في الاول اوف لاين بس هو قالي اتعلم من اخطائه و ان الاونلاين احسن بكتير و الكتب الي هتجبها يكون المستر الي بتاخد عنده هو الي قالك تجيبها حل كتير و من اهم الحاجات الي هتفرق معاك الدرس تاخده تحل عليه في نفس اليوم بعد كده تراجع عليه مراجعة بسيطة تاني يوم و تحل عليه تاني من مصدر مختلف و متقلش انا عايز ادخل طب اسنان قول انا عايز اطلع من الاوائل انا عايز اقفل المادة دي كل امتحان اعتبره ان امتحان اخر السنة و ذاكرله كويس

تم النشر الاثنين، ١٦ سبتمبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته معاك محمد دفعه 24 عايز اقول لك حاجه بس ملكش دعوه باي تخبط ملكش دعوه باي قلق ملكش دعوه باي حاجه دماغك فيها الا مذكرتك لان انت بتشتغل على العامل الاساس اللي انت تقدر تشتغل عليه هو المذاكره وتحصيل المنهج كويس تمام فعايز اقول لك ان فكره ان هو بغلط كتير في الاول ودي ده طبيعي جدا يعني انا مش عايز اقول لك ان هو ايه لا ده انت لازم تغلط وبتاع لا انا بقول لك ده طبيعي طبيعي جدا جدا والغلط ده هو اللي بيعلم منك بعدين تمام فانا بقول لك انا عشت التجربه والحاجات دي عدت عليا بغلط في الاول وهتغلط لحد العيال الامتحان عادي بس نسبه غلط تفرق ومعلومات اللي انت اكتسبتها وتعلي درجاتك هتفرق جدا جدا جدا انت بقى يا فندم عايز تغلط وما تشوفش غلطاتك دي انت بتودي نفسك في حاجات اصعب من يعني تلخبط نفسك جدا وقل لي نفسك كده دايما انا لو مش عايز اغلط دلوقتي انا لو عايز اكون بيرفكت دلوقتي اما اخش امتحان اخر السنه من غير دروس وخلاص يعني ما انا ممكن اذاكر وما اغلطش بقى وخش امتحان اخر السنه وقفل لا يا فندم بيبقى فيه ضريبه انت بتدفعها على انك بتكون وصلات عصبيه احسن من زمايلك والغلطات دي هي بتعلمك اصلا فالغلطات دي هي اللي بتسد لك كل الثغرات فانت امسكها كده كان ثغرات عندك وانت بتصدقها فما تخافش خالص توكل على الله واعمل اللي عليك بس والحاجات اللي انت بتنساها هتحصلها مع الوقت فما تقلقش السما طويله بس اللي يهمك انك تمشي بانتظام على قد ما تقدر واللي توقعوا تحاول تلمه على طول بس كده مش مطلوب منها اكثر من كده تنتظم وللاخر تكمل وتستمر وان شاء الله توصل لكلتك واحسن منها كمان.

تم النشر الاثنين، ١٦ سبتمبر ٢٠٢٤


أولاً، أود أن أهنئك على قرارك بالسعي لدخول كلية طب الأسنان. هذا هدف نبيل يتطلب الجهد والتركيز. بالنسبة لمشكلتك الحالية، إليك بعض النصائح التي يمكن أن تساعدك في تحسين أدائك الأكاديمي: تنظيم الوقت : حاول وضع جدول زمن محدد للدراسة. خصص وقتًا يوميًا لدراسة كل مادة، مع مراعاة تخصيص وقت للمراجعة المستمرة. تقسيم المنهج : قسم المقرر الدراسي إلى وحدات أصغر، وخصص وقتاً لدراسة كل وحدة. هذا سيسهل عليك التركيز على محاور معينة وعدم الشعور بالإرهاق. المراجعة الفعالة : بدلاً من مراجعة الدروس بشكل عشوائي، يمكنك استخدام تقنيات مثل التلخيص أو الأسئلة المتكررة. هذا سيساعدك على تنظيم معلوماتك واستيعابها بشكل أفضل. التمارين وحل المسائل : حاول حل الكثير من الأسئلة والتمارين من دروسك. قد يكون من المفيد مراجعة امتحانات سابقة لتحسين مهاراتك في حل المسائل. طلب المساعدة : لا تتردد في طلب المساعدة من معلميك أو زملائك إذا واجهتك صعوبة في فهم موضوع معين. التفاعل والمناقشة يساعدان في توضيح المفاهيم. التوازن : احرص على أن تكون هناك أوقات للراحة والنشاطات الأخرى. هذا سوف يساعد في تجديد نشاطك الذهني. التركيز على بالدروس : حاول عدم الخلط بين المواد أثناء الدراسة، ركز على درس واحد في كل مرة مما سيعزز من استيعابك. أخيراً، تذكر أن الصبر والمثابرة هما مفتاح النجاح. استمر في العمل الجاد والثقة في قدرتك، ولا تنسى الدعاء وتوكل على الله في كل ما تسعى إليه.

تم النشر السبت، ١٤ سبتمبر ٢٠٢٤

1 تعليق

الردود على سؤالك جيدة لكن أنصحك أيضًا أن تكتب في خانة البحث في التطبيق كلمة الثانوية العامة وتقرأ الأسئلة المشابهة لسؤالك ستجد عليها ردود ونصائح أخرى يمكن أن تفيدك، خذ ما يناسبك منها وإن شاء الله تضع خطة مناسبة تساعدك على تحقيق هدفك بإذن الله.

تم النشر الثلاثاء، ١٧ سبتمبر ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك