كيف أتخلص من المشاعر السلبية والحزن وتكرار الحياة الممل؟

ازاي اخلص نفسي من كل مشاعر سلبيه وحزينه وان حياتي هي هي وبتتكرر مفيش جديد من كل حاجه

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الاثنين، ٢٤ يونيو ٢٠٢٤

4 إجابة

تجربة تربية حيوان أليف قد تكون بداية جيدة للتخلص من المشاعر السلبية.

تم النشر الأربعاء، ٢٦ يونيو ٢٠٢٤


لو مش بتصلي أبدأي خدي خطوة جديدة لو أنتِ مسلمة وخلينا نجاهد أكتر وطبعا بعد ما تصلي في فروضك كلها هتبقي مبسوطة في أخر اليوم أنك قدرتي تجاهدي نفسك وتقومي تصلي وخلينا نجرب نتعلم مهارات جديدة ونقعد مع نفسنا شوية ونسيب الفون

تم النشر الثلاثاء، ٢٥ يونيو ٢٠٢٤


السلام عليكم. المشاعر اساسها افكار فلو افكاري كلها سلبيه وحزينه مشاعري كلها تبقى سلبيه وحزينه فلو طول الوقت بفكر انا ما ليش لازمه في الحياه والحياه اخرها ايه وانا ما بعملش حاجه مفيده وما فيش حاجه هقدر اوصل لها ودي كلها افكار هلاقي مشاعري كلها طالعه في اتجاه حزن يعني هتيجي منين المشاعر الحلوه لكن لما اكون بفكر بشكل مختلف تبدا تظهر مشاعر تانيه لانه هي هو ده منبع المشاعر الافكار اصلا طيب الحياه طالما بتتكرر مش طالما قلت الكلمه دي معنى كده ان ما فيش هدف واضح في الحياه. وعشان كلمه هدف ايا كان الظروف البني ادم يقدر يكون له هدف لان اصلا احنا مخلوقين من رب العالمين لينا هدف واضح. الهدف ده مش مش هدف صغير يعني احنا بنقولوا الجمله ولكن هو جواه تفريعات وتفاصيل كثيره جدا لو بس الواحد فينا ركز فيها هيلاقي نفسه عنده حاجات كثيره جدا تتعمل لكن المشكله ان احنا اختصرنا افكارنا وحياتنا في حاجات معينه الحاجات اللي هي بتصدرلنا من الاخرين وبننسى ان في فمثلا الهدف يعني خلينا نقول الهدف اللي ربنا هحطه لنا في الحياه ايه اللي المفروض ان احنا عايشين عشانه اساس. هو اننا نعجه. يعني ربنا عز وجل انما خلقت الجن والانس الا ليعبد يعني ايه نعبد ربنا اصلا. اه اصلي الخمس صلوات وصوم رمضان لا مش بس. ده عباده ربنا في تفاصيل كتير جدا. اعبد ربنا في كل خطوه في كل حركه في كل نفس تخيل انت لو ركزتي بس انه انا صاحيه النهارده صاحيه كل يوم عشان اعبد ربنا فمن ساعه ما تقومي من على السرير هتواجدي ربنا تابضي ربنا ازاي ربنا قال ما اتاكم الرسول في قلوب ومن نهاكم طب هو الرسول عليه الصلاه والسلام قال لي اعمل ايه في يوم. قال لك انت كبنت او كانسان عموما تقوم من النوم من اول ما يعني ترفع جسمك من على السرير تذكر الله وتقول كذا وبعدين نقوم نتوضا وبعدين نصلي وبعد كده ممكن نقول الاذكار وبعد كده نقوم نشوف بيتنا نحب ايه المعيشه بتاعتنا محتاجه ايه نعملها وبعد كده نعمل كذا وبعد كده نعمل كده في حاجات كتيره جدا تتعمل وناخد بالنا من كذا وناخد بالنا من كذا. فعباده جوه حاجات كتير جدا مش الحاجات اللي احنا بس. شايفينها مفروض اساسيه مش مش اركان الاسلام الخمسه كتير جدا هي العباده وكل اما هتمسكي حاجه فيهم هتلاقي بقى نفسك تقدري يعني تدخلي في تفاصيل كثير انا دلوقتي عايزه اعبد ربنا بالعلم اعبد ربنا بالعلم ازاي؟ اقرا عن ايه اتعلم ايه افهم ايه؟ ففي حاجات كتير جدا بما ان انت بتقولي الحياه عماله بتتكرر وانت غرقانه فشاعر سلبيه وحزن تعرفي انك بعدتي عن الطريق كتير بتاع الهدف الاساسي بتاع الحياه اللي هو عباده ربنا فنرجع كده للهدف الاساسي ونبدا نحط طفلين ليمنى بناء على الهده ياخد كل حاجه ونخصصها اكتر واكتر وهتلاقي الحياه بتختلف واحده واحده. اطردي الحزن اكثر حاجه انك تستعيدي بالله من الشيطان الرجيم ومن الحزن الرسول عليه الصلاه والسلام كان بيقول اعوذه بك من الهم والحزن الهم والحزن دول حاجات نستعيد بها زي ما بنستعد من الشيطان ليه لان هم من الشيطان اصلا مش شيطان اللي عايزنا عندنا حزن هو اللي عايزنا نقعد نتوقف حاجات وحشه وسيئه وننسى رحمه ربنا وننسى الثقه بالله وننسى. حاجات كتير جدا هنفضل قاعدين مزعلين في الالاف واتوكلي على احسن ان شاء الله.

تم النشر الاثنين، ٢٤ يونيو ٢٠٢٤


طيب يا حبيبة قلبي، أول حاجة خليني أقولك إن دي مشاعرك ودي حاجة طبيعية كلنا بنمر بيها. مهم نعرف إن اللي بنحس بيه ده مش نهاية العالم وإن فيه طرق كتير نقدر نغير بيها نفسيتنا وحياتنا. التواصل مع الناس اللي بتحبيهم : اتكلمي مع أصحابك أو عيلتك. ساعات الكلام الواحد بيريح. رياضة وحركة : الرياضة مش بس علشان الجسم، دي بتعمل فرق كبير في نفسيتك. حتى لو مشيتي نص ساعة في اليوم. اعرفي إيه اللي بيفرحك : جربي حاجات جديدة. شوفتي أفلام، قراءة كتب، هواية جديدة. التأمل والاسترخاء : جربي شوية تمارين تأمل أو يوجا، الحاجات دي كويسة جداً لتهدئة الأعصاب. حددي أهداف صغيرة : حطي لنفسك أهداف صغيرة تتحققيها يوم بيوم، هتحسي إن في تقدم وتغيير. الامتنان : كل يوم قبل ما تنامي فكري في 3 حاجات حلوة حصلت في اليوم ده، حتى لو كانت حاجات بسيطة. متستسلميش للاكتئاب : لو حسيتِ إن الموضوع مش بيتحسن وشايفة إنك مش قادرة تدبري نفسك، متتردديش تروحي لدكتور نفسي أو مدرب حياتي يساعدك. اهم حاجة تفتكري إنك تستحقي تكوني مبسوطة وسعيدة، ومشوار الألف ميل بيبدأ بخطوة صغيرة. انا معاكِ وبدعمك💕.

تم النشر الاثنين، ٢٤ يونيو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك