ما سبب فقدان الشغف سريعًا بأي شيء أقوم به وكيف أتخلص من هذا الشعور؟

انا دايما شغفي بيقل وتحمسي للحاجه بتقل يعني مثلا قولت هبتدي احب القراءه برغم اني شخص مبيحبش القراءه فجبت كتب ابتديت اقرأ يوم بعد يوم ابتديت امل وكان احسن انجاز ليا اني قدرت اخلص بس كتاب ماللي جبتهم وفنص الكتاب التاني بس حستني كدا فاجأه كإني بضغط علي نفسي فحاجه انا مش قادره اعملها فبقيت بعد محاولت التزم اقرأ يوم ورا يوم بقيت حساني حاطه لود كإني عاوزه اخلص الكتاب وخلاص فبتديت بعد مكنت بقرأ كل يوم امل نيجي لحته تانيه انا خريجة مدرسه لغات ومستوايا فالانجلش كان حلو بس طبعا بعد الجامعه وبتاع بتبتدي حاجات تخيش مني شويه فإبتديت احط فدماغي اني احسن الاكسنت بتاعتي فالانجلش وجبت كتب ومعاها تسجيل صوتي بال كيو ار كود وفعلا ابتديت بس حسيت يعني كإن الكتاب بيعلم مالصفر وانا مش محتاجه الصفر دا اوي بس قولت مش مشكله عشان اظبط الاكسنت بتاعتي فكل حاجه لان الاكسنت هي اللي مش مظبطه معايا فابتديت اخد يوم واتنين وها التالت وعلي كدا 4 ايام بعدين لقتني مليت ومعدتش بقرب منهم ومش قادره طيب من فتره حبيت احاول احفظ قرآن بس بدل بقا ما كل مكنت ابدأ بجزء عم قولت ما اجرب كدا من تاني صفحة فالبقره احفظ وفعلا قعدت يوم يومين احفظلي كل يوم اللي اقدر عليه لحد مخلصت 3 صفح لحد ما لقيت امي بتقولي طب احفظيه بقا بالتجويد جيت ها لقتني باخد وقت فالآيه فيمكن اتقفلت شويه وتعبت ومكملتش فحفظ القرآن حتي دايما اما كنت فالمدرسه ولا بداية سنه دراسيه جديده اكون حاطه فدماغي اني هجيب درجات حلوه وهضغط علي نفسي لكن سرعان بقا مش هقول اول شهر ولا شهرين شديت وبعدين امل لا انا ممكن اقصايا اسبوع واتخنق واستني اما اتزنق والملم اللي ورايا ... اي بيخليني افقد شغفي بسرعه تجاه الحاجه واتحمسلها وبعدين اتقفل ومقدرش اكمل .. يمكن انا فوقت كمان معنديش فيه طاقه اعمل حاجه وحاسه ان كل حاجه تقيله علي قلبي غير قبل كدا مش مجرد بس ملل وزهق .. بس حاسه ان الدنيا بتجري مني وانا داخله علي فترة شغل المفروض بس بحاول يبقا عندي سكيلز شويه او حتي اقدر اكتشف نفسي ف مش عارفه لا انا قادره اعمل حاجه ولا في شغف والحاجات اللي بحاول اواظب عليها دايما بعملها وانا حساها انها تقيله عليا مثلا الچيم يمكن بستتقل اوي قبل مروح بس اول مروح احسني تمام بس احيانا من كتر التقل اللي حساه فطاقتي احسني كإني بضغط ضغط علي نفسي كإني بجبرها بنزل واحتك بالناس احسني ضاغطه علي نفسي بتعامل مع. صحابي احسني مش قادره اتعامل ولا اتكلم لدرجة برضه مثلا للطبخ اتعلمت حبة حاجات وحبيت اساعد ماما مره واحده لقتني فقدت الشغف اني اكمل ولا اعمل حاجه دا اي بجد ؟ وانا فإيه ؟

انا دايما برضه بحب اعمل الحاجه حسب مزاجي فكل فين وفين الاقي مثلا مزاجي حلو فأعمل لماما حاجه اساعدها بتاع بس قررت مع نفسي فوقت ان ايا كان مزاجي اي لازم اتأقلم مع اللي حوليا واحاول اضغط علي نفسي شويه بس انا مالنوع لما بضغط علي نفسي شويه فحاجه هي مش قدرالها بحسني كإني بشدها من شعرها تعمل الحاجه بحسني تقيله طاقتي كدا تقيله وقلبي تقيل وانا بعمل اي حاجه

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأربعاء، ٧ أغسطس ٢٠٢٤

2 إجابة

نصيحة مني وعن تجربة... لا تعتمدي على الشغف. النفس مدللة ولا تحب التعب وفي هذا العصر أصبحنا نتيجة السرعة والمشتتات وكل سمات العصر نميل إلى التشتت والملل السريع. أنا مررت بهذا كثيرًا وأعرف هذا الشعور جيدًا وخاصة مع طبيعتي التي تميل لتعدد الشغف والرغبة في تعلم وفعل الكثير من الأشياء التي لا يسعها الوقت. لذا أقول لكِ، لا تفكري إطلاقًا في الشغف وأنني لا بد أن أشعر بالرغبة في فعل الشيء لأنك لن تفعلي شيئًا بهذه الطريقة. الالتزام والتدرج هما الحل. إذا قررتِ وضع هدف قراءة كتاب فقرري الالتزام حتى لو شعرتِ بالضغط أو عدم الرغبة في إكماله كأنه فرض ثقيل... الفكرة كلها في التدرج وخداع العقل. بدل أن تُشعري نفسك بثقل المهمة... قولي لعقلكِ أنكِ ستقرأين من الكتاب صفحتين فقط يوميًا، لن يستغرق الأمر عشر دقائق... مهمة سهلة ولن تكلفنا شيئًا، هكذا قولي لنفسك. وكرري الأمر يوميًا ومع الوقت ستجدين نفسك قد تعودت والتزمت ومن نفسك ستزيدين عدد الصفحات وربما صرت قادرة على الانتهاء من أي كتاب سريعًا. بدل حفظ عشر آيات يوميًا قولي لنفسك سنحفظ آيتين أو حتى واحدة فقط... ليس أمرًا ثقيلًا. وهكذا مع أي شيء تحاولين فعله. ضعي خطة مرنة وأهدافًا قابلة للتحقق دون أن تزيدي على نفسكِ... الهدف الكبير قسميه لأهداف صغيرة جدًا. اكتبي مهام اليوم قبل أن تنامي... علمي على كل مهمة تقومين بإنجازها... رؤية العلامات كل يوم ستعطيكِ الحافز لتكملي. نحن بشر وأنفسنا تميل للراحة والخروج من دائرة الراحة أمر صعب لكنه مستحيل ويحتاج فقط قليل من الالتزام والتدرج. تذكري أيضًا أن بناء العادة يتطلب وقتًا بينما أنتِ تتوقفين بعد يومين فقط أو ثلاث وهذا لا يبني عادة... جاهدي مع نفسكِ ولا تستسلمي لدلالها عليكِ. بالتوفيق إن شاء الله.

تم النشر الأربعاء، ٧ أغسطس ٢٠٢٤


فهمت عليك تمامًا، وشايفة إن الموضوع مو معكوس، بالبداية لو حابّة تستعيدي شغفك، لازم تلاقي طرق تخلي الحاجات دي ممتعة بالنسبة لك. يعني بدل ما تضغطي على نفسك وتلزم نفسك بحاجات ممكن تحسّي إنها تقيلة، حاولي تلاقي طريقة مختلفة تخلي الحاجات اللي بتحبيها تفرّحك. اجعلي الأمور خفيفة : حاولي تقرأِ أو تتعلمي حاجات جديدة بس ببطء. يعني اختاري وقت معين في اليوم وامسكي الكتاب أو القرآن، بس لو حسيتي إنك زهقت، مافيش مشكلة، ممكن تلعب لعبة أو تشوفي فيديوهات تعليمية أو تتعلمي تقنيات وطرق جديدة. قومي بعمل قائمة : اكتبي الحاجات اللي تحبيها أو الأشياء اللي حابة تتعلميها، وابتدي شغفك من الحاجات البسيطة. وليكن الشيء الأول هو شيء يسهل عليك. تقبلي شعور الملل : حاولي تقبلي إن الملل جزء من الرحلة. كل ما حسيتي إن الشغف بيتراجع، ممكن تستغلي الوقت ده لتغيير النشاط أو تجربي شيء جديد. كوني مرنة مع نفسك : حاولي كوني مرنة مع نفسك، يعني ممكن تاخذي فترة راحة أو تعطي لنفسك فرصة أنك ما تعملي حاجات معينة في أوقات محددة. التواصل مع الآخرين : حاولي تجيبي أصدقاء أو مجموعات تشاركك نفس الاهتمامات، ده ممكن ينشّط شغفك ويخلي التجربة أكثر حيوية. استمعي لجسدك وعواطفك : لو حبيتي تأخذي استراحة، ما في مشاكل. فكري في حاجات صغيرة تسعدك وتخليك تحسي بالراحة، وكمان في لحظات هدوء تحسّي فيها بالطاقة. في النهاية، حاولي تحبي الرحلة أكثر من الوصول للهدف. كل حاجة بتيجي خطوة خطوة، ولما تحسي إن قلبك مرتاح، هتلاقي الشغف بيظهر من تاني.

تم النشر الأربعاء، ٧ أغسطس ٢٠٢٤

3 تعليق

استعيذي من الشيطان ومتفكريش في الموضوع ده عشان ميكبرش معاكي وشيلي من دماغك

تم النشر الجمعة، ٩ أغسطس ٢٠٢٤


كل ما يجيلك الشعور حاولي علي قد ما تقدري تبعديه من مخك وحاولي تفكري في حاجه تانيه واستعيذي من الشيطان

تم النشر الجمعة، ٩ أغسطس ٢٠٢٤


متمشيش وره ميولك ديما حسسي نفسك أنه الشي دا مش هو اللي دايم أو هو اللي هيحرك نفسيتي واستعيذي بالله من الشيطان الرجيم لانه الشيطان ديما يعدكم الفقر

تم النشر الأربعاء، ٧ أغسطس ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك