كيف أتخلص من العادة السرية لأنها تؤثر علي بشكل كبير في جميع جوانب حياتي ومنها مذاكرتي!

ازاي اتخلص من العاده السريه لان هي بتوترني ومش عارفه اذاكر منها ومش عارفه خالص اتكلم مع حد من اهلي علي الموضوع ده ممكن مساعده..

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأربعاء، ٦ ديسمبر ٢٠٢٣

2 إجابة

فيما يلي بعض النصائح التي قد تساعدك: حددي أسباب ممارسة العادة السرية. هل تفعلين ذلك عندما تشعرين بالملل أو التوتر؟ هل تستخدمينها كشكل من أشكال الهروب من المشاعر أو المشاكل الأخرى؟ بمجرد أن تعرفي سبب ممارسة العادة السرية، يمكنك البدء في إيجاد طرق أخرى للتعامل مع هذه المشاعر أو المشاكل. ضعي خططاً بديلة. عندما تشعرين بالرغبة في ممارسة العادة السرية، ضعي خطة بديلة لنفسك. على سبيل المثال، يمكنك ممارسة الرياضة أو التحدث إلى صديق أو قراءة كتاب. ابحثي عن الدعم. إذا كنت تشعرين أنك لا تستطيعين التخلص من العادة السرية بمفردك، فيمكنك البحث عن الدعم من صديق أو أحد أفراد الأسرة أو معالج. فيما يلي بعض النصائح المحددة التي قد تساعدك على التخلص من العادة السرية في الليل: حاولي أن تتجنبي النوم بمفردك. إذا كنت تشعرين بالرغبة في ممارسة العادة السرية في الليل، فمن الأفضل أن تنام مع شخص آخر أو في غرفة بها أشخاص آخرين. احرصي على أن تكوني متعبة قبل النوم. إذا كنت متعبة، فستكونين أقل عرضة للرغبة في ممارسة العادة السرية. ابتعدي عن الأشياء التي قد تثيرك جنسياً قبل النوم. على سبيل المثال، لا تشاهدي الأفلام أو البرامج التلفزيونية ذات المحتوى الجنسي قبل النوم.

تم النشر الأحد، ١٠ ديسمبر ٢٠٢٣


بصي او بص اي انا كان دي حاجه طبعا كلوا عارف انها وحشه اكتر حاجه للمنع هي التقرب من ربنا والدعاء انك تبعد عنها وكده وصلي قيام الليل وبعدين انا كنت زيك كده المهم واحد نصحني بالحاجه دي اهي دي بقي اوسخ حاجه ممكن تعملها في حياتك دي بقي مش هتخليك تقسم سنه زي دي اللي هتخربلك حياتك سواء دلوقتي او بعدين دي هتدخلك نار في الاخره وهتخليك عايش حزين طول حياتك دي هتخليك بعدين مش بتخلف ولا خلفت يعني هتبقي بنات دي سبب انك هطلق مراتك دي سبب تعبك ورميك في المستشفيات انا مش بقول كده عشان احبطك لا عادي بس هي حاجه بتوظ حياتك علي الاخر فهي علاجه الصلاة والتقرب ربنا وقيام الليل ولما تفكر فيها قوم صلي ركعتين واستغفر ربنا حتي لو وقعت فيها توبتي عادي ربنا غفور رحيم وربنا يصلح حالنا وحالكم

تم النشر الأربعاء، ٦ ديسمبر ٢٠٢٣

2 تعليق

وهذا القسم مرتبط ايضا بسؤالك ( العادة السرية) هتلاقي اسئلة واجابات متنوعة https://fedni.net/tag/masturbation

تم النشر الخميس، ٧ ديسمبر ٢٠٢٣


راجعي هذا السؤال باجاباته، هتلاقي فيه اجابات كويسة https://fedni.net/q/61042885/إدمان-مشاهدة-الأفلام-الإباحيه

تم النشر الخميس، ٧ ديسمبر ٢٠٢٣

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك