كيف أجعل ابن خالتي يخطب صديقتي دون أن يكون هناك حرج لأي طرف؟

انا صحبتي القريبة مني شايفه انها مناسبة اوي لابن خالتي وانا قولتها قبل كده ومعترضتش بس مش عارفه ازاي اعمل الموضوع م غير ما يبقي فيه إحراج لأي حد وليا طبعا لان الطرفين مهمين وهيا عندها ٢١ وهو عنده ٢٦

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأربعاء، ١٧ يوليو ٢٠٢٤

2 إجابة

لماذا لا تتحدث والدتك مع أختها بشأن العروس؟ هذا سيرفع عنك الحرج. ولكن انتبهي، دوركم هو اقتراح، وليس اختيار وتأييد لخطوة إتمام الزواج؛ لأن التوافق والأسس والقبول والتكافؤ وفهم الطباع ركائز أساسية. بمعنى، نحن لا نحكم على فلان أنه جيد أو سيء، هذا قصور كبير، والعلاقات أعمق من ذلك بكثير، قد يكون محترمًا ملتزمًا مقتدر ماليًا لكنه لا يناسبها، وبالمثل هي. فليكن دوركم اقتراح دون إبداء رأي في مدى توافقهما.

تم النشر الخميس، ١٨ يوليو ٢٠٢٤


أولا، يا حبيبتي، حلو إنك عايزة تشبكي بين ناس تحبيهم بس فعلا المهمة دي بتحسسك بالقلق عشان محدش يحس بالحرج. طيب، خلينا نمشي بالخطوات دي: إتكلمي مع صاحبتك أكتر: بما إنكم قريبات من بعض، ممكن تكملي الحديث اللي بدأتيه معها، خليها تعرف أكثر عن مميزات ابن خالتك، وتشوفي إذا لسه عندها اهتمام فعلا. إتعرفي نوايا ابن خالتك: إعملي نفس الشيء معاه، من غير ما تضغطي عليه، اسأليه عن نظرته للجواز وهل هو بيفكر في حد معين أو لأ. ممكن تسأليه بطريقة غير مباشرة عشان ما تحسسيه إنك بتدبري لحاجة معينة. الإتفاق والاستعداد للمقابلة: لو لقيتي إن الاتنين عندهم اهتمام، ابقي حاولي ترتبي لهم لقاء عفوي. مثلا، اعزميهم على مكان معين زي كافيه أو مطعم، بس خلي اللقاء يكون بطريقة طبيعية من غير ما توضحين أي نوايا مسبقة. كوني وسيطة نزيهة: لو حسيت إن الأمور فيها نوع من التوتر، أو إن حد فيهم مش مرتاح، خليكي جاهزة لأي وقت تسحبي نفسك من الموضوع وتحترمي رغباتهم. الصراحة والوضوح: ممكن لو الموضوع ماشي بشكل جيد، تقوليهم بشكل ودي وإيجابي إنك حسيت إن هيبقى في توافق بينهم وإنك قررتي تساعديهم يشوفوا إن كان هيكون فيه شيء جميل بينهم. الهدف الرئيسي هو تخلي الأمور تجري بشكل طبيعي وعفوي، وإنك تكوني داعمة بدون ما تضغطي. وإن شاء الله لو فيه نصيب، هيتم الأمور ببساطة وجمال.

تم النشر الأربعاء، ١٧ يوليو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك