كنت محتاج اعرف افضل طريقه لتنظيم الوقت!

كنت محتاج اعرف افضل طريقه لتنظيم الوقت

انا عندي الtaim management زيرو

سؤال من Mahmoud Said

تم النشر الخميس، ١٥ ديسمبر ٢٠٢٢

3 إجابة

محتاج تعرف ايه المعوقات اللي قدامك واللي بتعوق عملية تنظيم الوقت. جربت تعمل ايه وفشلت فيه في عملية التنظيم؟ لكن مثلا لو هنتكلم بشكل عام. لو حد عاوز مثلا ينظم يومه .. يعمل ايه؟ شوف مثلا انت عايز تعمل ايه في يومك الاول، ولازم تكون فيه أجندة أو نوت معاك تنظم فيها يومك، يعني مثلا مواعيد النوم والصحيان، مواعيد الشغل، مواعيد التاسك الفلانية .. كده. وتحدد لكل حاجه وقت معين للبدء والانتهاء. تعمل تحديد لليوم بتاعك قبل ما تنام يوميا لبكره، أو أول ما تصحى من النوم. شوف اللي يريحك والمناسب ليك.

تم النشر السبت، ١٧ ديسمبر ٢٠٢٢


افضل طريقة تبدأ حاجة تحددلها وقت تخلصها فيه تركز فى حاجة واحده ...تتابع نفسك عشان الوقت ميزيدش منك. تتعلم تقول لا لاى حاجة بتقطع تركيزك او تاخد من وقت الحاجة المحدد ...الا اذا حاجة فعلا ضرورية ال لا تقولها لنفسك ولافكاىك اللى هتطلع تشتتك وتقولها بردوا لاى شخص بيقولك عادى ابقي كمل بعدين وسيب ده دلوقتى.

تم النشر السبت، ١٧ ديسمبر ٢٠٢٢


افضل طريقه انك تحدد الحاجات المهمه ال في يومك وتبدا تعملها ومحرد ما تلاقي نفسك بتعمل شئ غير مهم تؤجله لوقت الانتهاء من الامور المهمه ال انت محددها لو عملت كده هتلاقي ان متوفر عندك وقت كبير جدا للامور الترفيهيه او الغير مهمه في باقي يومك ان شاء الله طبعا افضل شئ كمان انك تبدا يومك بورد القران بتاعك واذكار الصباح وانك تحافظ على صلاتك غي اوقاتها دول اساس بركه اليوم وكل ما وردك بيزيد بركة يومك بتزيد الحاجه التانيه في مثل كنت اسمعه من الناس الكبيرة بيقول الحاجه البدريه منسيه ال هي بتطابق قول النبي صلى الله عليه وسلم ( بورك لامتي في بكورها ) كل ما تنجز امورك بدري وتبدا مشاغلك بعد الفجر هتلاقي الحاجه بتخلص بسرعه وفي بركه في وقتك كبيرة وحاول الحاجات ال مش مستعجله وفي نفس الوقت بتاخد وقت كبير انك متاخدش فيها كل الوقت الكبير في نفس اليوم ...لا ... اعمل منها كل يوم شويه قسمها على كذا يوم يعني طالما مش مستعجله ولو مش عارف تلتزم مع نفسك ففي دورات كتير لادارة الوقت على النت ممكن تساعدك وادعي كتير بالبركه في الوقت

تم النشر الجمعة، ٣ مارس ٢٠٢٣

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك