لا أملك صبرًا وآخذ قرارات ولا أنفذها رغم رغبتي في فعلها، ماذا أفعل؟

انا دلوقتي عندي مشكله مع حاجات كتير واحده من الحاجات اللي معقداني الفتره دي أن انا باخد قرارات و بكون حازم علي فعلها بعد كدا بلاقي نفسي نسيتها و بنسي القرار اللي انا اخدته و بكرر نفس الغلط

و المشكله التانيه أن انا معنديش صبر ..

ف معلش ممكن حد يفيدني من ذوي الخبرة

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الجمعة، ١١ أكتوبر ٢٠٢٤

2 إجابة

أخي العزيز، أولاً، أشكرك على مشاركتك لمشاعرك ومخاوفك. من الجيد أن تعبر عن ما تشعر به، فاعترافك بالمشكلة هو الخطوة الأولى نحو التغلب عليها. بالنسبة لعدم تنفيذ القرارات، قد يكون من المفيد أن تستفيد من بعض الاستراتيجيات لتنظيم أفكارك. حاول كتابة قراراتك وأهدافك بشكل واضح على ورقة، وحدد لنفسك أوقاتاً معينة لمراجعتها والتأكد من أنك تعمل على تحقيقها. من الممكن أن يساعدك أيضاً تحديد أهداف صغيرة وقابلة للتحقيق، حيث أن الإنجاز الجزئي قد يمنحك الدافع للاستمرار. أما بخصوص قلة الصبر، فهذه خصلة يمكن تطويرها. يمكنك البدء في ممارسة انتباهك للأشياء الصغيرة في حياتك، مثل الانتهاء من مهمة واحدة قبل الانتقال لأخرى. تعلم أن كل شيء يحتاج إلى وقت، وأن النتائج الجيدة تأتي غالباً من الجهد المستمر. تذكر دوماً أن الصبر يعكس قوة الشخصية والإرادة. إذا كنت تجد صعوبة في التعامل مع هذه الأمور، فقد يكون من المفيد استشارة متخصص في علم النفس أو تطوير الذات. تذكر أن التغيير يتطلب وقتاً، وأن كل خطوة صغيرة تقوم بها تقربك نحو هدفك. أتمنى لك التوفيق في رحلتك نحو تحسين ذاتك وتطوير مهاراتك.

تم النشر الجمعة، ١١ أكتوبر ٢٠٢٤


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. طيب هو اولا لو احنا بناخذ القرار وبننساه فهو مش قرار لانه كلمه قرار جايه من شيء لثبات. وتم اقراره اقراره يعني زي ما بنقول كده مقر مقر ده بيبقى شيء ثابت. لو انا مش الكلام اللي بقوله ده في شكل من اشكال الثبات. فده مش قرار موضوع بقى انه انا يعني بحس ان انا كده كنت حازم جدا مع نفسي في حاجه وبعدين نسيتها او لما جيت انفذها زهقت بسرعه فده بيرجع الحاجات كثير لو انت مركز قوي في الترندات مركز قوي في الريلز والمقاطع القصيره دي فخلاص انت اديت سيستم لمخك ان الحاجات بتتعمل بسرعه الحاجات كل مدتها على بعضها دقيقه وخلاص بتخلص ويلا نشوف غيرها فالمخ اتبرمج على الفكره دي فلو انت بتتفرج على المقاطع القصيره دي كثير او انت معتمد في اي معلومه بتاخذها انك بتدور على حاجه تكون قصيره جدا جدا عشان تاخذ الخلاصه فده هو انعكاس على تفكيرك وعلى شخصيتك. طيب لو الموضوع مش مساله المقاطع القصيره ده بيكون بسبب ايه ان انا اكون مش طابور يعني اكون مش طابور لانه انا ممكن اكون مش مقيم اصلا الموضوع صح يعني وانا بقرر شيء انا ما قيمتش الجهد اللي هو محتاجه فلذلك انا مش مستعد ليه بشكل كامل مع اول تكه مجهود واول احساس بالتعب خلاص طبعا جسمي بيرفض الموضوع ومخي كمان بيؤكد على ده وبيقول لا لا لا احنا مش هنكمل في ده لانه مجهد ومتعب لانه انا في البدايه خالص وانا قرر ما حطتش لنفسي تمهيدا المجهود اللي هيكون محتاجه الموضوع ده فمحتاج وانت بتقرر قرار انك تعمل ده تقيم المجهود اللي هو محتاجه والخطوات خطوه خطوه مش مجرد كده جمله وخلاص اللي هو انا من النهارده هبطل اكل شيبسي تمام فين الخطوات فالخطوات انه لما حد يجي يعدمني هقول له لا انا وانا رايح السوبر ماركت اا هشتري البديل اللي هو كذا انا هاخذ من البيت معايا بطاطس الشيبس معموله في البيت كل ده ايه كل دي خطوات تنفيذ القرار اتمنى اكون افدتك يعني بشويه الحاجات دي..

تم النشر السبت، ١٢ أكتوبر ٢٠٢٤

1 تعليق

حاول خلي القرارات معقولة وقابلة للتطبيق؛ ادخلها على روتينك واربطها بأمر معين تقوم به كل يوم

تم النشر الجمعة، ١١ أكتوبر ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك