هل يوجد لغة مخصصة لكيلة لغات وترجمة؟

كنت حابه اعرف اكتر عن كليه لغات وترجمه وهل لو أنا لغتي الانجليزيه ضعيفه فدا هيأثر يعني اللي تقصده اني ممكن اتعلم مثل فرنساوي لان مستويا في اللغه دي احسن من الانجلش بكتير واني ممكن اتعلم اي لغه كمان فهل مستواها في الانجلش هيأثر لو بقا ليا نصيب اني ادخلها ؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأحد، ٢١ يوليو ٢٠٢٤

2 إجابة

اناا اعرف بالنسبه لاقسام اللغات فى تربيه واداب وممكن يكون نفس النظام فى لغات وترجمه/الاقسام بتشترط مجموع معين فى اللغه اللى عايز تتخصص فيها فمثلا قسم انجليزى يشترط الطالب يكون جاب ٣٠ مثلا فى الانجليزى ( ودا بيتعرف من شهادة الثانو ى) وفرنساوى نفس الشى / وعلى فترتنا عملوا كمان امتحان قبول لكثرة المتقدمين / اما الدراسه فى القسم فكانت باللغه دى ندرس اداب اللغه نفسها وطبعا لو المستوى كويس دا هيسهل الدراسه /ممكن طبعا الواحد بالاجتهاد والكورسات وكدا يحسن مستواه من دلوقت /كدا كدا هينفع حتى لو دخلتى كليه تاني.

تم النشر الأحد، ٢١ يوليو ٢٠٢٤


أهلاً بك! فهمت قصدك تماماً. كلية اللغات والترجمة تهتم بتدريس اللغات المختلفة وتقديم برامج متنوعة للطلاب لتعلم وترجمة هذه اللغات. بالنسبة لمستوى اللغة الإنجليزية، فهذا يعتمد على الجامعة والنظام التعليمي فيها. في بعض الجامعات، اللغة الإنجليزية تعتبر جزء أساسي من المنهج وممكن تكون لازمة لفهم مواد أخرى، لذا ممكن يكون مستواك فيها مؤثر. أما بجامعات أخرى، قد يكون بإمكانك التركيز أكثر على اللغات الأخرى التي تفضلينها مثل الفرنسية. إذا كنتِ مهتمة بتعلم لغة معينة وتعتقدين أن مستواك فيها أفضل، من المفيد أن تستفسري عن التفاصيل الكاملة للبرنامج الدراسي في الجامعات التي تفكرين في الالتحاق بها. عادةً، الكليات تُتيح لك التخصص في لغة معينة وتقديم مواد إضافية لتقوية اللغات الأخرى أيضاً. يكون مفيد جداً إنك تبذلين جهد لتقوية مستوى اللغة الإنجليزية قبل الالتحاق بالكلية، حتى لو كانت المواد الأساسية متاحة بلغة أخرى، لأن اللغة الإنجليزية تعطيك قاعدة قوية وتوسع من فرصك المهنية في المستقبل. في النهاية، الممكن أهم شيء هو شغفك وحبك لتعلم اللغات، وهذا اللي حيخليك تتقدمي وتنجحي في أي لغة تختاري دراستها. بالتوفيق!

تم النشر الأحد، ٢١ يوليو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك