أريد افتتاح مشروع حضانة، ما نصائحكم لي؟

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

كنت عايزة اعرف التفاصيل لو عايزة أفتح مشروع حضانة فى مدينة نصر أو مصر الجديدة مثلا اية إللى هحتاجه ابتداء من المكان وممكن يكون إجارة اد إية الناس إللى هحتاجهاتشتغل معايا كبداية يعنى كام مدرسة و مشرفة و نانى و أخصائية تخاطب و أخصائية نفسية و فين أفضل مكان ممكن أشترى منه مستلزمات الحضانة والتكلفة ممكن تكون ف حدود كام ؟؟؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأحد، ٢٣ يونيو ٢٠٢٤

3 إجابة

مشروع جيد جدا ومربح ... لكن اجعلي هدفك تربية وسلوكيات الاطفال.. تعلميهم سلوك حسن وقيم واخلاق دينية.. ثانيا اعتقد ان الموسكي والعتبة فيهم كل اللوازم التي تحتاجينها.

تم النشر الاثنين، ٢٤ يونيو ٢٠٢٤


السلام عليكم. ان شاء الله ربنا يوفقك في المشروع اللي انت حابه تفتحيه انا خليني اقول لك على الحاجات اللي انا عارفاها يعني انا مش عارفه كل التفاصيل بالظبط بس هقول لك على اللي انا عارفاه اولا لازم تركزي اول حاجه في الترخيص خدي الترخيص الاول قبل ما تاخدي المكان. الترخيص هيكون لازم حد يكون معه. شهاده يعني جامعيه؟ تاخدي الترخيص باذن الله وبعد كده تقدري تنقي مكان شوفي مكان يكون في عائلات كثير ان انت ممكن تنقي مكان يكون اغلب اللي حواليه ايجارات ويكون ناس مش عائلات فده مش هيفيدك قوي فاهتم جدا بانك تشوفي مكان يكون اغلبه عائلات هيكون في اطفال فهكذا او يكون مكان قريب من شغل المكان اللي قريب من شغل برده هيكون مناسب علشان لو في ناس كثير بتجيب ولادها. وبيروحوا شغله. انك تنقي المكان ده مهم جدا حاجه تانيه مهمه انصحك بها ما تشتريش مستلزمات الحضانه جديده في جروبات كتير جدا هتلاقيها على الفيسبوك ناس بتبيع المستلزمات بتاعه الحضانه كامله بيتحط لا قدر الله يعني فتح المشروع وهيقفلوا لاسباب ما بتبقى الحاجات جديده فانت اولى بفرق الاسعار ده لانه المستلزمات كل حاجه بقت غاليه جدا فتقدري تشتري حاجات هي اصلا شبه مستعملتش وتستفيدي بالموضوع ده وانصحك تعملي ده كده. ما تجيبيش حاجات كثير قوي ما تجيبيش مستلزمات كثيره جدا جدا وتعملي دوشه لنفسك قبل ما تبداي تبداي بالحاجات الاساسيه الترابيزات الكراسي. القرفه او. الجزء اللي هو بتبقى مخزن فيه اللعب والحاجات دي وغاده واحده كل ما تشوفي عدد الجواد اللي هيبقى موجود عندك كل ما تشوفي اللي هتبقى محتاجينه للمستلزمات ايه اهتمي بالبروجرام اللي انت هتغطيه لو فتحت المكان جامد لازم يكون عندك كميزه للناس تيجي. عندك في الحضانه ميزه دي يكونوا مفتقدينها في الحضانات اللي موجوده تقدري تعرفي ده مثلا من المحيط بتسالي الناس ايه المشاكل او تعملي سيرش كده فتعبي المشاكل اللي الناس بتقابلها الحضانات ايه ممكن يكون المشكله في السعر فانت لما تبداي مثلا بسعر يكون يعني يناسب معك في تكاليفك وفي نفس الوقت ما يكونش عالي زي الحضانات التانيه فدي هتكون ميزتها عندك ممكن يكون البروجرام اللي هتحطيه تزودي حاجه عندك انت مش موجوده في الحضانات التانيه وهكذا يعني ربنا يوفقك ان شاء الله.

تم النشر الاثنين، ٢٤ يونيو ٢٠٢٤


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته! كيفك؟ فتح مشروع حضانة يعتبر من المشاريع الجميلة خصوصًا إنك حابة تكوني جهة تربية وتعليم للأطفال الصغار. خليني أساعدك بخطوات عامة عشان عندك فكرة واضحة: 1. اختيار الموقع: مدينة نصر أو مصر الجديدة: منطقتين ممتازتين، بس حطي في بالك إن الإيجارات هنا ممكن تكون شوية عالية. حاول تلاقي مكان يكون قريب من التجمعات السكنية وبعيد عن الضوضاء. الإيجار: في المتوسط، ممكن تتوقعي إيجار شهري يتراوح بين 10,000 إلى 30,000 جنيه حسب الموقع والمساحة. 2. التجهيزات والمستلزمات: مستلزمات الحضانة: كراسي، طاولات، ألعاب، وسائل تعليمية، طفايات حريق، أدوات السلامة. أفضل أماكن للشراء: السوق في العتبة حلوة للألعاب التعليمية والمستلزمات الأخرى، وفي تخصصات في منطقة الألف مسكن وحارات الآلات. 3. التوظيف: كبداية: مدرسة: تحتاجي على الأقل 2-3 مدرسات حسب عدد الأطفال. مشرفة: على الأقل 1 مشرفة للإشراف على الأنشطة اليومية. ناني: 1-2 ناني للمساعدة في الرعاية. أخصائية تخاطب ونفسية: لو كنتي حابة تميزي الحضانة بتوفير خدمات إضافية زي دي، حتحتاجي توظفي على الأقل واحدة من كل تخصص. 4. التكاليف التقديرية: الإيجار الشهري: كما ذكرت ما بين 10,000 إلى 30,000 جنيه. التجهيزات: ممكن تكلف حوالي 50,000 إلى 100,000 جنيه. رواتب الموظفين: حسب المؤهلات والخبرة، بس تقديريًا، ممكن تحتاجي ميزانية رواتب حوالي 20,000 إلى 50,000 جنيه شهريًا. 5. التراخيص: لا تنسي تحصلي على الرخص المطلوبة من وزارة التضامن الاجتماعي والتراخيص الصحية والأمنية اللازمة. إذا عندك أي أسئلة تانية أو تفاصيل محددة، ممكن تكلميني وأنا هنا لأساعدك بأي استطاعة! بالتوفيق في مشروعك! 🌟

تم النشر الأحد، ٢٣ يونيو ٢٠٢٤

0 تعليق

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك