كيف أبدأ رحلة التشافي الذاتي؟

أنا أنوي بتوفيق من الله بدء رحلة التشافي الذاتي و التصالح مع الذات و حبها و تقبلها

لكن أرجو مساعدة أكرمكم الرحمان و زادكم علما و شأنا دنيا و آخرة ، من أين أبتدئ ؟

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأحد، ٢٦ نوفمبر ٢٠٢٣

5 إجابة

البداية الحقيقية من كتاب الله .. فإن خير من يعرّفك بنفسك هو خالقها .. ستجدين فيه أنك إنسان مكرّم قد أسجد الله له ملائكته وخلقه لغاية عظيمة في الكون وستجدين فيه الطريق لتزكية نفسك وأنك إذا أصلحت حالك مع الله أصلح لك شأنك كله وعشت في تصالح مع نفسك ومع الحياة .. ستعرفين فيه كيف لا تظلمين نفسك وستعرفين كيف تكون قيمة المرئ الحقيقية وستعرفين كيف تكتسبين مناعة ذاتية من الأمراض النفسية التي تصيب الإنسان حين يتنكب الطريق وكيف تتعاملين مع مصائب الدنيا .. ستعرفين أن الله خلق الإنسان في أحسن تقويم وأنه أوجد التنوع في خلقه وجعلهم شعوبا وقبائل وجعل ذوي لهجات وألوان مختلفة وأن الشيطان هو الذي يغري الإنسان ليغير خلق الله الذي خلقه عليه ويقبح لديه شكله وخلقته .. وستعرفين أن العبرة بما في القلوب وأن جمال الأجسام لا يغني شيئا عن فساد القلب فإن المنافقين كانوا (إذا رأيتهم تعجبك أجسامهم) .. ستعرفين الكثير عن النفس البشرية وعن العالم.

تم النشر الأحد، ٢٦ نوفمبر ٢٠٢٣


احييك على بداية الرحلة... فقد قطعتى الجزء الأكبر من الرحلة بالفعل. ابدأى بإغلاق الملفات القديمة.... الغلق الحقيقي ان لا تحتوى المواقف من الماضى على اى تساؤلات من نوعية.. لماذا حدث هذا؟..... . حتى وان لم تجدى تفسيرا.. يكفى ان تكونى راضيه بان الاقدار نافذه لا محاله. اخرجى كل ما تشعرين به تجاه كل شىء فى حياتك... أشخاص او اشياء... إيجابي او سلبي. ابدأى باختيار مرجع اساسي لقياس استقامة امورك فى الحياه.. ولن تجدى خيرا من القرآن. ثم بعدها اختارى كتابا او شخصا مثلا للرجوع اليه لفهم النفس أكثر. خصصى وقتا للتفكر والتدبر (التأمل) اجلسي فى مكان هادئ او مكان مفتوح في الطبيعة.

تم النشر الاثنين، ٢٧ نوفمبر ٢٠٢٣


جدتم علي زادكم الرحمان من فضله اللهم كل خطوة أخطوها نحو التشافي ، أسأله عز و جل أن تكون ملايين الحسنات في ميزان حسناتكم يا رب 🤍

تم النشر الثلاثاء، ٢٨ نوفمبر ٢٠٢٣


انصحك بسماع مقطع على اليوتيوب بأسم كيف اتغير لياسر الحزيمى مفيد جدا

تم النشر الاثنين، ٢٧ نوفمبر ٢٠٢٣


حلو جدا ان انت قلتي انا عايزه ابدا رحله التشافي.عايز ابدا رحله التشافي ده قرار بيبقى من الشخص نفسه ان هو بيقول انا عايزه ابدا الرحله دي بمجرد اطلاق النيه هتظهر في حياتك حاجات بالعكس.حاجات يعني بتقول انت صادقه في النيه بتاعتك ولا لا بمعنى ان انا اول ما ابدا رحله انت شايفه تيجي في حاجات تضغط علي اكتر.ما التفتش ابدا استمر استمر في رحله التشافي دي يبقى انا قلت لك ان في حاجات هتظهر يبقى انت مستعده ان ممكن في حاجات هتظهر لك يبقى انت مستعده للحاجات دي ان انت تواجهيها وما تخافيش منها وتستمر في طريقك بدايه التشافي بتبدا من الشغل على نفسك بتبداي تشوفي ايه الحاجات اللي في حياتك مضايقاك قوي.العلاقات اللي في حياتك مضايقاك قوي الحاجات اللي في حياتك مضايقاك هي دي انعكاس ليكي وهي دي الحاجات اللي المفروض تشتغلي عليها بمعنىان لو في حاجه مضايقاني هي دي.اللي هبدا بها حاجه مضايقاني اكتر حاجه مضايقاك ابدئي بها هي دي اللي المفروض اكتر حاجه جواكي محتاجه تشتغلي عليها يعني مثلا لو في حد بيعاملك وحش قوي او بيعاملك مثلا او بخيل عليك قوي يبقى انت محتاجه تهتمي بنفسك وتقدري نفسك وما تبقيش يعني تكرمي نفسك زي ما بنقوله يبقى انت محتاجه الشغل على نفس الفيديو.لو لقيتي حد بيكلمك وحش وانت متضايقه جدا من الموضوع ده يبقى الشخص ده يبقى انت محتاجه ان انت تقدري نفسك وتكلمي نفسك كلام حلو وهتشوفي الحاجات او حواليك مضايقاك وهي دي اللي تبداي بها رحله التشافي بتاعتك وبعد كده خطوه بخطوه في خطوه هتوصلك للخطوه اللي بعدها وهكذا اي رحله استمتعي بها والرحله دي اللي بيعين اللي بيعينك فيها هو ربنا.

تم النشر الاثنين، ٢٧ نوفمبر ٢٠٢٣

4 تعليق

جزاكم الرحمان الفردوس العظيمة و شفاعة نبيه و كتابه العظيم يا رب 🤍

تم النشر الأربعاء، ٢١ فبراير ٢٠٢٤


بودكاست معالج نفسك هيفيدك جدا.

تم النشر الاثنين، ٤ ديسمبر ٢٠٢٣


أهم شيء لاتضع أهمية لكلام الناس

تم النشر الاثنين، ٢٧ نوفمبر ٢٠٢٣


أسأل الله أن يعينك وينور بصيرتك

تم النشر الاثنين، ٢٧ نوفمبر ٢٠٢٣

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك