كيف أستطيع إدراة عدة مشاريع في وقت واحد؟

انا أقوم بإدارة عدد من الأعمال في وقت واحد واشعر أنني استنفذت طاقتي الذهنية والعقلية و أنني لا أستطيع ترتيب الأولويات لقد جربت كل الحلول و المصفوفات ولم أجد حلا

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الثلاثاء، ٣٠ يوليو ٢٠٢٤

4 إجابة

عندما لا تفلح الطرق العلمية التي تقرؤها في كتب الإدارة والتنمية البشرية فتصرف بالبداهة على السليقة كما يتصرف (المَعلم المقاول) الذي لم يتلق قسطا من التعليم لكنه يدير عدة مشاريع بناء في نفس الوقت! وتذكر أن إسناد المهمات للغير الذي تثق به من أفضل الوسائل لتفريغ نفسك للمهمات التي لا يمكن أن يقوم بها إلا أنت

تم النشر الثلاثاء، ٣٠ يوليو ٢٠٢٤


السلام عليكم يعني بما انك بتقوم بالاداره والطاقه استنظفت معنى كده ان احنا مش حاطين وقت اصلا نشحن فيه طاقه فاحنا ال 24 ساعه بتوعنا رايحين في الاستهلاك طب هو احنا بنشحن امتى؟ بنشحن امتى اللي هنستهلكه ده بالظبط كاني بحط الموبايل يشحن وما بيلحقش يكمل 100% وبعدين ازعل قوي ان هو ما بيقدرش يكمل معايا نص اليوم طب ما هو انا ما شحنتوش اصلا للاخر ده شيء طبيعي جدا فضروري ضروري ضروري ممكن اول تجربه تتعمل ان انا يكون عندي في وقت حتى ولو كان نص ساعه في اليوم وابقى عارف ان النص ساعه دي انا قاعد فيها لا ادير اي شيء خالص. وما تبقاش نص ساعه دي ان انا واقف بعمل فيها اكل ولا واقف بعمل فيها فنجان قهوه وقعد اشربه لا انا قاعد فعلا ما بعملش حاجه. علشان يكون الذهن والجسم عنده وقت يقعد ياخد نفس فيه عشان يقدر لما يروح يدير يلاقي فيه طاقه يدير بيها ده اولا ثانيا زي ما انا علقت كده على اا نصيحه استاذ جاد انه اا اقل الاعمال دي اهميه واللي ممكن اي حد ثاني. ما عندوش مهاره يعني يقدر ان هو يعملها ادي له المهمه دي يعملها يعني مثلا انا بجمع بيانات ده جزء من الاداره بتاعتي باخذ البيانات واسجلها طيب لا اشوف حد اقول له خذ البيانات دي سجلها فانا كده ايه اسقطت مهمه من المهمات اللي هي متعلقه بالاداره عادي جدا انا برده نفس الشخص اللي بيدير ولكن في مهمه وقعتها دي حاجه بتاخذ جهد ده ممكن استهلكه في الحاجه اللي ليها الاولويه والاهميه الاخرى في في الاعمال المتعدده دي. نقطه كمان مهمه جدا لو كان في واحد من الاعمال دي بيستهلك جهد ولكن هو مش هيديني ناتج وهيفرق معايا قوي ولكن كمان بياثر علي ممكن يخليني اضيع او اقلل في الانتاج بتاع واحد من الاعمال الثانيه الكبيره اللي انا بادرها فااا انا ممكن اتخلى عن واحد من الاعمال اللي انا بادرها دي اللي هو اصغر واحد او اقلهم اهميه او اللي هو مش هيعود عليا بناتك بل بالعكس هياثر عليا ممكن يضيع مني واحد من الاعمال الكبيره دي برده بتكون واحده من من الحلول ودي نوع من الاداره على فكره. انه اعمل تخفيض في الحاجات اللي انا بعملها اداره علشان ما اقصرش على الباقيين المهمين دي واحده من طرق الاداره.

تم النشر الثلاثاء، ٣٠ يوليو ٢٠٢٤


أفهم شعورك تمامًا، إدارة عدة مشاريع معًا ممكن تكون مرهقة جدًا، وخاصة لما تحس إنك بلا طاقة. أحيانًا، نحتاج نرجع نفكر في طريقة مختلفة لتنظيم حياتنا. هنا بعض النصائح اللي ممكن تساعدك: قسّم وقتك: حاولي تقسمي اليوم لكتير من الفترات، وكل فترة مخصصة لمشروع معين. حاولي تكوني صارمة مع نفسك في الوقت، يعني لو قُلتِ ساعتين لمشروع، ركّزي فيه فقط. تحديد الأولويات: اعملي قائمة بالعناصر اللي تحتاجين تشتغلي عليها ورتبيها حسب الأهمية. مثلاً، استخدمي قاعدة 80/20: حاولي تركزين على 20% من المشاريع اللي تنتجلك 80% من النتائج. خذ فترات راحة: حاولي تاخدي فترات راحة صغيرة بين كل مشروع و مشروع، هذا هيساعدك ترجعين تنتعشي وتكونين أكثر تركيز. اعتمد على الآخرين: إذا ممكن، حولي توزعي بعض المهام على الآخرين، أو حتى تحاولي تفويض بعض الأعمال لناس ثقة. التأمل أو الرياضة: لو عندك وقت، حاولي تمارسي التأمل أو تمارين رياضية بسيطة، هيساعدوك كثير تخففي الضغط. كوني لطيفة مع نفسك: تذكري أن كلنا نمر بأوقات صعبة، وعادي تحسي بالإرهاق. اعطِ نفسك الإذن للراحة. إذا حسيت الأمور ما زالت صعبة، ممكن تفكري تتحدثي مع خبير أو مستشار يساعدك في التفكير بطريقة جديدة. أهم حاجة تركزين على صحتك النفسية والجسدية. (يرجى ملاحظة أن هذه إجابة آلية بواسطة الذكاء الصناعي ولا تغني عن زيارة الطبيب في الأمور الصحية)

تم النشر الثلاثاء، ٣٠ يوليو ٢٠٢٤


هنا يأتي دور مهارة تفويض المهام. وأقول مهارة لأنك ستختار بعناية الشخص الذي تفوض له المهمة، وستختار المهمة كذلك بعناية. يعني لا تفوض مهامًا لا يفهم تفاصيلها غيرك. حاول إيجاد التوازن بين مسؤولياتك، كنتُ في تعاون مشترك من فترة مع مدرب معتمد للتغلب على هذه المشكلات من التشتت وتراكم المشاريع وتعدد المصادر وتزاحم الأهداف وخلافه، إن شئت أرشحه لحضرتك. بالتوفيق.

تم النشر الثلاثاء، ٣٠ يوليو ٢٠٢٤

2 تعليق

وقد تحتاج إلى شخص مساعد

تم النشر الأربعاء، ٣١ يوليو ٢٠٢٤


قد يحتاج الأمر إلى تنظيم وترتيب الأولويات

تم النشر الأربعاء، ٣١ يوليو ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك