كيف أضمن حقي المادي في شغل أون لاين؟

ي جماعة لو انا هشتغل شغل اون لاين عن بعد من دولة امارات شقيقة وده شغل خطط تسويق و دازين ازاي اضمن حقي في المادايات لاني عملت كدا مشروع للاشخص وبعد لما عملته PDF واتعبت فيه حاولت اتواصل محدش رد علي ، واستعوضت ربنا في تعبي وكمان لو انا حاطه صورتي شخصية علي واتس اب هل لو انا بقدم علي شغل واشخاص عندهم business account او واتس اب ذهبي كدا ممكن يشوفوا صورة ؟؟ مع العلم انا مش مسجلة رقم

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤

3 إجابة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بصي لو انت لسه في بدايه الشغل فاا يعني تخلي بالك انه في ناس ممكن تضغط عليك بالحته دي انك لسه بتجنر بقى ولسه بادئه يعني فهم مش ضامنين ولذلك هتبقي بتتفق معاهم على حاجه تضمن لك حق تضمن انهم حقه زي ما كان في حد كده اقترح عليك فكره انه يكون في جزء من المدفوعات مش كلها حتى لو كان جزء يعني نتكلم في ايه في 20% مثلا اي حاجه ده هيخلي فيه مصداقيه شويه زائد انك حتى لو جزء من من الشغل اللي بيخلص ده اسكرين شوت كده او حاجه ايه نوع من المتابعه ان انا شغاله على على الموضوع وهكذا ده هيديكي برده ايه كده في الاول قبل ما تخلصي الشغل انه الناس دي متابعه والناس دي هتستلم ولا هم احتمال كبير ما يردوش لو فضلوا متابعين معاكي هتقدري ساعتها ممكن تيجي في نص الشغل او قبل ما تسلمي الشغل تطلبي فلوسك قبلها زائد ما تسلميش الشغل وما تبعتيش الا لما يكون الاتفاق المالي واضح جدا جدا وطريقته. تقدري تعمليه سيستم بنفسك دي ما فيهاش اي مشكله تتفقي عليه من الاول وتقدري تقولي انا مش هقبل شغل الا لو السيستم ده اتنفذ يعني ممكن تقولي انا مش هقبل من من اي حد شغل الا لو دفع اا مقدم. او دفع جزء من الفلوس تقدري تعملي ده وممكن ده يضيع منك شغل زي ما انت هتفكري ولكن هيضمن لك حقك هتفضلي شويه في الاول حاسه ان اللي قدامك يقول لك لا خلاص مش هنتفق مش هتقولي لي تمام اوكي لو هو عاجبه شغلك هيمشي على السيستم بتاعك شوفي ايه اللي بالنسبه لك انسب وبالنسبه لموضوع الصوره اتعاملي باكونت احسن حاجه بتتعاملي بقى اكونت يكون عليه اعملي ديزاين عليه وبلاش صورتك الشخصيه. يعني علشان يبقى الموضوع مريح اكتر وما يبانش لاي حد خالص.

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤


الحل الأمثل سيكون في حصولك على مستحقاتك مقدما متى استطعتي. لا يشترط إن تحصلي على مستحقاتك دفعة واحدة، يمكنك طلب جزء يغطي التكاليف مقدما، البقية عند التسليم. كلا الطرفين سيخشى الآخر في بداية التعامل خاصة في الخدمات فكما ترين أن العميل قد يتهرب من سداد قيمة الخدمة، فكذلك العميل يخشى ألا يحصل على الخدمة لو سددها كاملة مقدما. لهذا عادة ما يتقاسم الطرفان المخاطرة بأن يسدد العميل نصف قيمة الخدمة، ويخاطر العامل بألا يحصل على باقي مستحقاته بعد تقديم الخدمة. يمكنك كذلك تقسيم العمل على مراحل أو أجزاء، ولا تباشري مرحلة جديدة حتى تسدد قيمة السابقة. هذه الطريقة مناسبة متى كانت المبالغ كبيرة نسبيا، لتجنب تكاليف ورسوم بنكية على مبالغ صغيرة. أخيرا يمكنك استخدام مواقع مثل Upwork لتكون وسيطا بينك وبين العميل، وحكما لو وقع خلاف ما، مع ملاحظة أنه سيخصم 10% معمولة في المقابل.

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤


أهلاً بك، سأتحدث معك بخصوص حقك المادي في الشغل الأون لاين. عقد العمل : أول حاجة تأكدي أنك تشتغلي تحت عقد عمل موثق. يعني لو بتتفقين مع أحد، حاولي تكون هناك وثيقة واضحة فيها التفاصيل مثل الأجر، المدة، وطريقة الدفع. المتابعة والتواصل : في حالة عدم الرد، حاولي تتابعي بشكل دوري ولكن بطريقة مهنية. ممكن تحطي متابعة عبر البريد الإلكتروني أو الرسائل المكتوبة بطريقة لطيفة. وسائل الدفع الآمنة : استخدمي وسائل دفع معروفة وآمنة، زي PayPal أو TransferWise، لأنها بتحميك من الاحتيال. أما بالنسبة لصورتك على الواتس اب، إذا كان عندهم حسابات بيزنس أو حسابات موثقة، ممكن يشوفوا صورتك. لكن دا يعتمد على إعدادات الخصوصية عندك في الواتس اب. حاولي تتأكدي إن الخصوصية مضبوطة بحيث تكوني مطمئنة. وياريت تستخدمي اساليب جديدة في التواصل، مثلاً استخدمي أنماط معينة في الرسائل أو تواصل عبر منصات أخرى. بالتوفيق!

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤

3 تعليق

العفو علي ايه

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤


متشكرة جدا ي

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤


بصي لو من ناحيه الماديات انتي ممكن تخليهم يبعتولك جزء من المبلغ عشان تضمني فلوسك الصوره ممكن يشوفوها لو انتي عامله ان الناس كلها حتي الارقام الغير مسجله هيشفوها ادخلي علي اعدادات وتساب والغيها وخليها للناس الانتي عاوزاها بس

تم النشر السبت، ١٠ أغسطس ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك