لا اتحدث لشباب بطبيعتى وعندما رفضت الحديث الى شاب اكبر منى صار يشيع عنى انى مرتبطة به

أنا طالبه ثانويه عمري 17 سنه أنا عمري ما كلمت شاب في حياتي المهم في شخص كان عايز يكلمني وانا رفضت وحاول تاني وانا كسفته المهم أنه راح قال إني بكلمه وماشيه معاه اتصرف معاه ازاي أو اعمل ايه في الموقف ده مع العلم أنه أكبر مني ب8سنين

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الجمعة، ٢٤ مايو ٢٠٢٤

4 إجابة

لازم تعرفي اهلك وهما يتصرفوا ومالكيش دعوة بيه خالص تجاهليه

تم النشر السبت، ٢٥ مايو ٢٠٢٤


عرفي والدك أو والدتك لازم حد يعرف الموقف ويتدخل بأسرع وقت بحزم وحكمة

تم النشر الجمعة، ٢٤ مايو ٢٠٢٤


بصي لو الولد ده تعرفي مثلا ليه رقم تليفون او اي حاجه تقدري تدي الرقم ده لاهلك او لو هو بيكون متواجد في مكان او بيحاول ان هو يكلمك تاني فتعرفي حد من اهلك باباك اخوك الناحيه ابن عم يجي معك في المكان او ياخد الرقم ويكلمه وباللهجه اكيد هتكون حاده جدا وحازمه جدا يفهمه ان اللي هو بيعمله ده مش مقبول وانه لو اتكرر باي شكل من الاشكال هم هيكون لهم رد فعل معه هو او مع اهله. ده اول حل طيب انت مش حابه انك تعملي كده بشكل عام تجاهلي تمام اللي هو بيحاول يقوله ده لكل الناس اللي حواليك واي حد يجي يسالك الكلام اللي بيقوله فلان ده صحيح قولي له الكلام ده طبعا مش صح واي حد هيصدق الكلام ده وهيتعامل معي على اساس الكلام ده فانا هرفض ان انا اتعامل مع الشخص اللي هيصدق الكلام ده عليه وبس. تجاهلي تماما وما تديش اي رد فعل للشخص ده انك خايفه من كلامه لان هو لو حس انك خايفه من كلامه هيشوف كده ان هو عنده نقطه يقدر يعجبيها ويخليكي تعملي حاجه انت مش عايزه تعمليها انت وشهد. في كل الاحوال هو اللي بيحاول ياثر عليك وما تديلهوش مساحه لده.

تم النشر الجمعة، ٢٤ مايو ٢٠٢٤


من المهم دائمًا أن تشعري بالراحة والأمان في التعامل مع الآخرين، خاصة عند التحدث إلى أشخاص لا تعرفينهم جيدًا. إذا كنتِ تشعرين بعدم الراحة، من حقكِ رفض التواصل مع هذا الشخص. يجب أن تواجهي هذا الموقف بثقة ووضوح. أعتقد يجب عليك التأكد من تعبيرك بوضوح عن الحدود وعدم رغبتك في التواصل بهذه الطريقة. ابقي على احترامكِ لنفسك وتأكدي من عدم التسامح مع أي تصرف يجعلكِ تشعرين بالضغط أو الارتباك.

تم النشر الجمعة، ٢٤ مايو ٢٠٢٤

3 تعليق

عارفه انا عمري ما اكلم واحد ذي ده

تم النشر الجمعة، ٢٤ مايو ٢٠٢٤


دي ممكن حركة منه عشان تكلميه وتسأليه بيعمل كده ليه فمهما عمل اوعي تكلميه

تم النشر الجمعة، ٢٤ مايو ٢٠٢٤


بلغي حد من أهلك يتصرف معاه، ده مش بيحبك أصلا، لو بيحبك مكنش عمل كدا واتكلم عليكِ، واعمليله بلوكات على كل حاجه واللي يكلمك وريه انك مبلكاه وانه مطلع كلام..

تم النشر الجمعة، ٢٤ مايو ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك