كيف يكون لدي ثقة بالنفس؟

كيف اخلي يكون عندي الثقة بالنفس وانا مش باثقه في نفسي أنا دائما خايف ودائما عمل أن أنا غلط دائما

مثال: لو المستر قال مين عارف الاجابه ده أنا بكون عارف بس بخاف أن الإجابة غلط وفى الاخر تكون صح

أنا نفسي اكون واثقه بالنفس

سؤال من احد أعضاء فدني

تم النشر الأحد، ٤ فبراير ٢٠٢٤

2 إجابة

اكتر حاجه بتفيدني في حياتي لما بكون غلط، الي بيحصل اني ببقي قريت وفكرت كويس وطبيعي بكون صح من وجهة نظري، اما بعرف اني غلط، ببقي مهتم جدا اعرف كنت غلط ف ايه، فبرجع اقرا تاني عشان اعرف التفصيلة الي تاهت مني، وبصحح غلطي وعمري ما بنساها طول حياتي. الاخطاء دي نعمة وافضل وسيلة للتطور، من وجهة نظري، اغلطي ومتخافيش انك تغلطي، قولي رايك دايما ومتفكريش في رد فعل الناس. الي مبيغلطش مبيتعلمش حاجه.

تم النشر الأحد، ٤ فبراير ٢٠٢٤


حاولي انجاز الكثير من الامور البسيطه فهذا سوف يرفع من ثقتك بنفسك. و حاولي تعلم مهارات متعدده و اقرأي فالكتب و حسني من ثقافتك فهذا بالتأكيد سوف يساعدك. و اخبري نفسك دائماً انه لا يوجد مشكله في ان تكون اجابتك خاطئه ففي النهايه انتِ ذهبتِ الي المدرسة لكِ تتعلمِ فمن الطبيعي ان لا تصيبِ أحياناً. هناك حكمه تقول "ممارسه اكثر اتقان اكثر". دائماً واجهي المواقف التي تحول بينك وبين ثقتك بنفسك فهذا سوف يكسر الرهبه التي عندك. وحاولي التقرب الي من هم حولك و تعرفِ علي اصدقاء جدد.

تم النشر الأحد، ٤ فبراير ٢٠٢٤

1 تعليق

شوفي معنديش ثقه بنفسك بسبب ايه وعالجي الموقف هيفرق معاكي بعدين دلوقتي بأيديك انك تقولي لنفسك كلام إيجابي وتصدقيه وكمان تبدأي تاخد فرصتك زي مثلا لو اتسألتي سؤال وعرفاه جاوبي حتي لو غلط انتي بتتعلمي

تم النشر الخميس، ٨ فبراير ٢٠٢٤

لعرض السؤال في فدني اضغط هنا

عندك مشكلة؟ محتاج استشارة؟ فدني مجتمع يساعدك في حل مشاكلك ويجيب عن أسئلتك